Παράξενος Ελκυστής Μαριλένα Μαραγκού
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 23.01.2024


[Jon Kēji shokku μέρος_α: προς μια σύγχρονη ιαπωνική μουσική]


Ο όρος Jon Kēji shokku (John Cage shock) επινοήθηκε από τον μουσικοκριτικό H.Yoshida το 1969, περιγράφοντας τη διαρθρωτική αναστάτωση της ιαπωνικής μουσικής σκηνής που προκλήθηκε από την επίσκεψη του Cage το 1962.

Οι Ιάπωνες διανοούμενοι είδαν τον ενθουσιασμό του Cage για την ιαπωνική φιλοσοφία ως σημαντική διαπολιτισμική αναγνώριση των ιαπωνικών παραδοσιακών αξιών. Αυτή η διαδικασία – της συνειδητοποίησης της τοπικής αξίας μέσα από την αναγνώριση ενός καταξιωμένου εκπροσώπου της Δύσης – είναι γνωστή στην Ιαπωνία ως gyaku-yunyū (逆輸入), ή «αντίστροφη εισαγωγή», ένα φαινόμενο που έχει επηρεάσει την Ιαπωνία συχνά σε όλη την ιστορία της.

Οι μουσικές απόψεις του Cage πρότειναν μια εναλλακτική στην avant-garde σε μια εποχή που πολλοί συνθέτες ένιωθαν περιορισμένοι από τον απόλυτο σουρεαλισμό. Συναντώντας τη φιλοσοφία του Cage στη δεκαετία του 1960, οι Ιάπωνες συνθέτες είδαν στην έννοια της απροσδιοριστίας έναν τρόπο να σταματήσουν να ακολουθούν τα ευρωπαϊκά μουσικά πρότυπα και να αναζητήσουν νέες καλλιτεχνικές προσεγγίσεις μέσα από τη δική τους κουλτούρα.

Οι πιο αντιπροσωπευτικοί συνθέτες αυτής της τάσης, της μεταφοράς των μουσικών ιδεών του Cage στη σύγχρονη μουσική με παραδοσιακά ιαπωνικά όργανα και αισθητική, ήταν ο Toshi Ichiyanagi, ο Toru Takemitsu, o Makoto Moroi και o Maki Ishii. Απόψε, ο παρAξενος_ελκυστHς φωτίζει τις προσωπικές τους ιστορίες στην αλληλεπίδρασή τους με τις αρχές του Cage, και ειδικότερα την ιδέα του «αυθορμητισμού».



Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Γιώργος Κωστόπουλος


Εικόνα: παρτιτούρα Toshi Ichiyanagi: Music for Electric Metronome (1960)


σχετικα ondemand