90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Παράξενος Ελκυστής

Μαριλένα Μαραγκού

Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 25.04.2023
Ο Γκαίτε στη "Θεωρία των χρωμάτων" (1810) αντιμετωπίζει τα χρώματα «ως ένα πολύπλευρο φαινόμενο: αφενός συνιστούν υποκειμενικές αλλά μόνο πρόσκαιρες εμφανίσεις μέσα στα ίδια μας τα μάτια, αφετέρου καθίστανται αντικειμενικά αλλά μόνο μεταβατικά οπτικά φαινόμενα και τέλος, αποκτούν σταθερή ύπαρξη ως βαφές»...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 20.04.2023
"Haru no umi | Hinemosu notari | Notari kana"  (Η ανοιξιάτικη θάλασσα φουσκώνει και πέφτει όλη μέρα απαλά): ένα χαϊκού της άνοιξης, του Yosano Buson (1716-1884). Haru no Umi στα Ιαπωνικά είναι η θάλασσα την άνοιξη, και έτσι ονομάζεται μια δημοφιλής σύνθεση για koto και shakuhachi που συνέθεσε το 1...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 18.04.2023
(οίνωψ πόντος | το χρώμα της θάλασσας ) «Το χρώμα εξαπατά συνεχώς», έγραφε στο πρωτοποριακό του βιβλίο η "Αλληλεπίδραση των χρωμάτων" ο Γερμανός εικαστικός και θεωρητικός Josef Albers. Ως «οίνοπα πόντο», στο χρώμα του μέλανα κρασιού, κόκκινη, χαρακτήρισε τη θάλασσα ο Όμηρος, γεγονός που δίχασε τους φιλόλο...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 13.04.2023
«Tenebrae» στα λατινικά σημαίνει σκοτάδι, και  είναι μια λειτουργία που τελείται τις τρείς μέρες πριν το Πάσχα, κατά τη διάρκεια της οποίας τα κεριά σβήνουν σταδιακά. Ψάλλεται το «Βιβλίο των Θρήνων»  του προφήτη των δακρύων Ιερεμία, ενώ προς το τέλος, στο απόλυτο σκοτάδι, ακούγεται ένας δυ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 11.04.2023
ARS MORIENDI ARS MORIENDI (η τέχνη του θνήσκειν) ήταν ένα λογοτεχνικό είδος λατρευτικών βιβλίων, εικονογραφημένων με ξυλογραφίες, που άκμασε στον ύστερο Μεσαίωνα. Έδιναν οδηγίες για το πώς να πεθάνει κανείς καλά. Ο σκοπός αυτής της παράδοσης ήταν να συντονίσει την ψυχή με την «τέχνη του θανάτου», για να...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 06.04.2023
Ryuichi Sakamoto | in memoriam | μέρος_Β : LUNARIS «Ο θάνατος είναι πάντα καθ’ οδόν, αλλά το γεγονός ότι δεν ξέρεις πότε θα φτάσει φαίνεται να αφαιρεί το πεπερασμένο της ζωής … Είναι αυτή η τρομερή ακρίβεια που μισούμε τόσο πολύ. Αλλά επειδή δεν ξέρουμε, μπορούμε να σκεφτούμε τη ζωή ως ένα ανεξάν...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 04.04.2023
Ryuichi Sakamoto | in memoriam | μέρος_Α : SOLARIS Σήμερα συμπληρώνονται 91 χρόνια από τη γέννηση του Αντρέι Ταρκόφσκι, του μεγαλύτερου ίσως στοχαστή της κινούμενης εικόνας. «Σκοπός της τέχνης», έγραφε ο Ταρκόφσκι, «είναι να ετοιμάσει τον άνθρωπο για τον θάνατο, να οργώσει και να καλλιεργήσει τη...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 31.03.2023
Η «ετεροτοπία» είναι ένας όρος που επινοήθηκε από τον Michel Foucault για να περιγράψει ορισμένους πολιτιστικούς, θεσμικούς και λεκτικούς χώρους που είναι κατά κάποιο τρόπο «άλλοι». «Οι ετεροτοπίες συνδέονται, ως επί το πλείστον, με χρονικές αποτμήσεις, δηλαδή διανοίγονται προς αυτό που θα μπορούσε ν...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 29.03.2023
«Κρύβομαι στο λουλούδι μου…Μια μοναξιά σχεδόν» Emily Dickinson. Η φετινή άνοιξη είναι πληγωμένη, όπως θα λέγε ο Μίλτος Σαχτούρης, στον κήπο της μιλεί μια νέα μελαγχολία, όπως θα έλεγε ο Καρυωτάκης και κρύβει τη χαρά της. « Does Spring Hide Its Joy…? » Το ρητορικό αυτό ερώτημα θέτει στον τελευ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 24.03.2023
«Από την ώρα που μας βοηθάει η Ελλάς να γίνουμε άνθρωποι, με μια παγκοσμιότητα, πολύ καλώς. Από την ώρα που μας δίδει μια φουστανέλα και μας εμποδίζει να υπάρχουμε με τους άλλους συνανθρώπους, είναι αντιδραστικό. Αν αυτό που λέμε ελληνικό είναι εμπόδιο στο να ενωθούμε με έναν μαύρο, είναι καταδικαστ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 22.03.2023
«Κάθε λέξη είναι μια αφηρημένη ζωγραφιά. Μια επιφάνεια. Ένας όγκος. Επιφάνεια πάνω στη σελίδα. Όγκος στη φωνή» … «Η λέξη είναι το ορατό μέρος της ιδέας, όπως ο κορμός και το φύλλωμα είναι τα ορατά μέρη του δέντρου. Οι ρίζες, οι ιδέες ζουν από κάτω.» Pierre Garnier από το “Μανιφέστο για μια ποίηση νέ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 17.03.2023
Η Ισλανδή συνθέτρια και βιρτουόζος στο theremin Hekla (Magnusdottir)  πήρε το όνομα της από το πιο δραστήριο ηφαίστειο της Ισλανδίας, το επονομαζόμενο «πύλη της Κολάσεως», που έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της χώρας με τέφρα και παγωμένη λάβα. Ο ήχος ενός νησιού που γεννήθηκε από αιώνες η...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 15.03.2023
Aνάμεσα στη φωνή και στη σιωπή, ο ψίθυρος χαϊδεύει τα αυτιά, προκαλεί υπαινικτικά την προσήλωση και, ενίοτε, αντιδράσεις παραισθησίας: όταν ενεργοποιεί την Αυτόνομη Αισθητήρια Ανταπόκριση Μεσημβρινών. «Xiuxiuejar» στα Καταλανικά σημαίνει ψιθυρίζω, και είναι αυτή η αίσθηση της ελαχιστοποίησης, της...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 10.03.2023
Γυναίκες με Φωνή – μέρος B΄ Οι Mondine ήταν χορωδίες γυναικών που εργάζονταν στους ορυζώνες της Βόρειας Ιταλίας. Γεννήθηκαν από τη χειραφέτηση των γυναικών της εργατικής τάξης και την αντίσταση στον πόλεμο. Τα τραγούδια τους αφηγούνται ιστορίες σκληρής και κακοπληρωμένης εργασίας, αγάπης, πολέμου, βίας κ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 08.03.2023
Γυναίκες με Φωνή – μέρος Α΄ Musica Femina (Women-made music) ήταν ένα διετές συνεργατικό πρόγραμμα για την ισότητα των φύλων στον πολιτιστικό και καλλιτεχνικό τομέα. Διερευνώντας φεμινιστικά θέματα, αντιμετώπισε την ανάγκη αναθεώρησης της ιστορίας και προέτρεπε στη συλλογική δράση έναντι στις υπάρχουσ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 03.03.2023
Το χορόδραμα «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Ι.Στραβίνσκι αναπαριστά μια τελετή γονιμότητας που καταλήγει στη θυσία μιας κόρης. Στην ελληνική μυθολογία αντίστροφα, η επιστροφή της κόρης της θεάς Δήμητρας από τον κάτω κόσμο συμβολίζει τον ερχομό της Άνοιξης και ερμηνεύει τη φυσική θεωρία της βλάστησης ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 01.03.2023
Στις παραδοσιακές κοινωνίες, κάθε δράση εξαρτάται από την επιθυμία των συμμετεχόντων να έρθουν κοντά, να ενοποιήσουν και όχι να διασπάσουν – από  ένα κοινοτικό ήθος. Το τελετουργικό, η αφήγηση, ο χορός, το τραγούδι, το χτύπημα των τυμπάνων και άλλων οργάνων συνήθως παρακινούνται από την επίγνωση μιας π...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 24.02.2023
Η μεγαλύτερη καρναβαλική γιορτή είναι αυτή του Ρίο ντε Τζανέιρο, κάτω από τους ρυθμούς της samba, που πλέον έχει ταυτιστεί με τον ήχο της Βραζιλίας. Η μουσική κουλτούρα της Βραζιλίας όμως είναι ευρεία, με μια αμφίθυμη σχέση μεταξύ παράδοσης και πρωτοπορίας. Το πραξικόπημα του 1964 σήμανε μια περίο...