90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Παράξενος Ελκυστής

Μαριλένα Μαραγκού

Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 06.06.2023
“Στην Ελλάδα, ένα ευαίσθητο παιδί μεγαλωμένο πλάι στη θάλασσα έχει την αίσθηση της ακοής τρισδιάστατη. Στη μια πιάνει τους αγέρηδες και τον παφλασμό των κυμάτων’ στη δεύτερη, την ελληνική λαλιά στην αρχική της φθογγολογική σύσταση’ στη τρίτη, τον κόσμο των νοημάτων, από της Ιωνίας τους καιρούς και...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 01.06.2023
Τόποι μνήμης β' | Αναμνήσεις από το μέλλον «Η μνήμη, διάχυτη και αποκλίνουσα, μερικές φορές απευθύνεται στο μέλλον αναζητώντας τη μορφή, παίρνοντας σχήμα από τις αντανακλάσεις και την ηχώ που επιστρέφει… σαν να πετάς ένα βότσαλο σε μια λίμνη και αυτό να γυρίζει πίσω». Αυτό ισχυρίζεται η Περουβιανή συνθέτης με έδρα τ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 30.05.2023
τόποι_μνήμης_α | υποθετικές_αναμνήσεις Είμαστε ότι θυμόμαστε. Η μνήμη είναι το έδαφος της προσωπικής μας ταυτότητας, συνδέει αυτό που βιώνουμε αυτή τη δεδομένη χρονική στιγμή, με το παρελθόν και το μέλλον μας, καθορίζοντας τη δημιουργία του τόπου. Οι αναμνήσεις  είναι ένα διαρκώς εξελισσόμενο υλικ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 25.05.2023
«Fata Morgana» είναι ένα είδος αντικατοπτρισμού, μια οφθαλμαπάτη, που εμφανίζεται όταν ρεύματα θερμού αέρα ανυψώνονται πάνω από πυκνότερα ρεύματα ψυχρού αέρα. Λόγω του διαφορετικού δείκτη διάθλασης οι ακτίνες από το απομακρυσμένο αντικειμένου αλλάζουν πορεία και όταν καταφθάνουν στον παρατηρητή συ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 23.05.2023
Η ουτοπία σαν όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1516 στο ομώνυμο βιβλίο του Thomas More, περιγράφοντας έναν ιδανικό τόπο και τρόπο πολιτικής συμβίωσης: ένα απομονωμένο νησί με τέλειο κοινωνικό, πολιτικό και νομικό σύστημα. Το αίτημα για την ικανοποίηση του επιθυμητού, τοποθετείται έξω απ’ το υπ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 18.05.2023
«Αφήνω στα άφθονα μέλλοντα (όχι σε όλα) τον κήπο μου με τα διακλαδωτά μονοπάτια» (Χ.Λ.Μπόρχες, συλλογή Λαβύρινθοι,1964) «ο Κήπος με τα Διακλαδωτά Μονοπάτια» (1941) είναι ίσως το πιο δημοφιλές διήγημα του Μπόρχες, με χαρακτηριστικά της λογοτεχνίας του μαγικού ρεαλισμού. Είναι μια ιστορία μυστηρίο...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 16.05.2023
Ο κήπος της αλχημείας Η αλχημεία είναι η τέχνη της μεταμόρφωσης. Το έργο του αλχημιστή είναι να επιφέρει διαδοχικές αλλαγές στο υλικό που επεξεργάζεται, μετατρέποντάς το από μια ακατέργαστη κατάσταση σε μια τέλεια εξαγνισμένη μορφή. Ως υλικό προς επεξεργασία εννοείται και ο ίδιος ο άνθρωπος, στην προσπάθε...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 11.05.2023
見ぬが花 | minu ga hana | το να μην βλέπεις είναι ένα λουλούδι Η ιαπωνική αυτή φράση απεικονίζει τη διττή αντίληψη ότι, αφενός, η πραγματικότητα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τη φαντασία, και αφετέρου, η φαντασία μπορεί να τροφοδοτήσει μια νέα πραγματικότητα. Τα λουλούδια στην Ιαπωνία έχουν βαθύ συμβολι...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 09.05.2023
Ο Λευκάδιος Χερν στο δοκίμιο του 1892 γράφει για τον Ιαπωνικό κήπο: «Είναι ταυτόχρονα μια εικόνα και ένα ποίημα… Γιατί όπως το σκηνικό της φύσης, στις ποικίλες εκφάνσεις του, μας επηρεάζει με αισθήσεις χαράς, δύναμης ή ειρήνης, έτσι πρέπει η αληθινή αντανάκλασή του στην εργασία του κηπουρού να δημιουργήσε...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 04.05.2023
Το όνομα του ρόδου «Τι είναι ένα όνομα; Αυτό που εμείς αποκαλούμε τριαντάφυλλο, με οποιοδήποτε άλλο όνομα θα μύριζε εξίσου γλυκά» γράφει ο Σαίξπηρ στο Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Ανάλογα, η Αμερικανή συνθέτρια και τραγουδίστρια Caroline Shaw μαζί με το Attacca Quartet αναρωτιέται «τι είναι ένα τραγ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 02.05.2023
Ρόδο όλων των ρόδων Η αναγέννηση της γης και ο εορτασμός του κύκλου της φύσης παραμένουν άρρηκτα συνδεδεμένοι με τον κύκλο της ίδιας της ζωής. Από τις παγανιστικές τελετές του μακρινού παρελθόντος έως την προχριστιανική Ευρώπη,  το κόκκινο και το μωβ του ρόδου και της βιολέτας, προσομοίαζαν τ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 27.04.2023
Απόψε ο παρΑξενος ελκυστΗς συνεχίζει μια σπουδή στο χρώμα σαν καθολική ιδέα: σύμφωνα με τον Γκαίτε, τα χρώματα συνδυάζονται για να μας δώσουν μία ολότητα και αρμονία – ένα φως, μια φωτεινή δέσμη, και εμείς, κρατώντας ένα ακουστικό γυάλινο πρίσμα, αναλύουμε το φάσμα της, διαθλώντας την στον αέρα: ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 25.04.2023
Ο Γκαίτε στη "Θεωρία των χρωμάτων" (1810) αντιμετωπίζει τα χρώματα «ως ένα πολύπλευρο φαινόμενο: αφενός συνιστούν υποκειμενικές αλλά μόνο πρόσκαιρες εμφανίσεις μέσα στα ίδια μας τα μάτια, αφετέρου καθίστανται αντικειμενικά αλλά μόνο μεταβατικά οπτικά φαινόμενα και τέλος, αποκτούν σταθερή ύπαρξη ως βαφές»...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 20.04.2023
"Haru no umi | Hinemosu notari | Notari kana"  (Η ανοιξιάτικη θάλασσα φουσκώνει και πέφτει όλη μέρα απαλά): ένα χαϊκού της άνοιξης, του Yosano Buson (1716-1884). Haru no Umi στα Ιαπωνικά είναι η θάλασσα την άνοιξη, και έτσι ονομάζεται μια δημοφιλής σύνθεση για koto και shakuhachi που συνέθεσε το 1...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 18.04.2023
(οίνωψ πόντος | το χρώμα της θάλασσας ) «Το χρώμα εξαπατά συνεχώς», έγραφε στο πρωτοποριακό του βιβλίο η "Αλληλεπίδραση των χρωμάτων" ο Γερμανός εικαστικός και θεωρητικός Josef Albers. Ως «οίνοπα πόντο», στο χρώμα του μέλανα κρασιού, κόκκινη, χαρακτήρισε τη θάλασσα ο Όμηρος, γεγονός που δίχασε τους φιλόλο...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 13.04.2023
«Tenebrae» στα λατινικά σημαίνει σκοτάδι, και  είναι μια λειτουργία που τελείται τις τρείς μέρες πριν το Πάσχα, κατά τη διάρκεια της οποίας τα κεριά σβήνουν σταδιακά. Ψάλλεται το «Βιβλίο των Θρήνων»  του προφήτη των δακρύων Ιερεμία, ενώ προς το τέλος, στο απόλυτο σκοτάδι, ακούγεται ένας δυ...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 11.04.2023
ARS MORIENDI ARS MORIENDI (η τέχνη του θνήσκειν) ήταν ένα λογοτεχνικό είδος λατρευτικών βιβλίων, εικονογραφημένων με ξυλογραφίες, που άκμασε στον ύστερο Μεσαίωνα. Έδιναν οδηγίες για το πώς να πεθάνει κανείς καλά. Ο σκοπός αυτής της παράδοσης ήταν να συντονίσει την ψυχή με την «τέχνη του θανάτου», για να...
“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 06.04.2023
Ryuichi Sakamoto | in memoriam | μέρος_Β : LUNARIS «Ο θάνατος είναι πάντα καθ’ οδόν, αλλά το γεγονός ότι δεν ξέρεις πότε θα φτάσει φαίνεται να αφαιρεί το πεπερασμένο της ζωής … Είναι αυτή η τρομερή ακρίβεια που μισούμε τόσο πολύ. Αλλά επειδή δεν ξέρουμε, μπορούμε να σκεφτούμε τη ζωή ως ένα ανεξάν...