Παράξενος Ελκυστής Μαριλένα Μαραγκού
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 02.11.2023


Tελετές διάβασης, μέρος β’: Día de Muertos


Απόψε στο Μεξικό κορυφώνεται ο εορτασμός της Ημέρας των Νεκρών, και ο θάνατος είναι μια χαρμόσυνη γιορτή˙ μια παράδοση που ξεκίνησε από τους ιθαγενείς του Μεξικoύ, που πίστευαν πως, μια μέρα τον χρόνο, οι ψυχές των νεκρών επιστρέφουν – για να γλεντήσουν, μαζί με τους ζωντανούς.

Η πεποίθηση αυτή απαντάται σε πολλούς πολιτισμούς σε όλο τον κόσμο. Όπως το Halloween, έτσι και η Día de Muertos, είναι τελετουργίες που βοηθούν τον άνθρωπο να συμφιλιωθεί με την έννοια του θανάτου. Τελετές, όπου η οριακή (liminal) φάση δημιουργεί μια ιδιαίτερη πραγματικότητα, παρέχοντας την ευκαιρία για την εμπειρία ενός άναρχου κόσμου, ενός «αντεστραμμένου κόσμου», που λειτουργεί ενισχυτικά των κανόνων που ρυθμίζουν τη ζωή.

Απόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς επισκέπτεται τον Mictlan, που στην μυθολογία των Αζτέκων είναι ο Κάτω Κόσμος, και συναντά:

  • Την σύνθεση «Mictlan» από το έργο «Altar de Muertos» (Βωμός των Νεκρών) της Μεξικανής συνθέτριας και ακαδημαϊκού Gabriela Ortiz, που γιορτάζει την πλούσια μουσική κληρονομιά της, παντρεύοντας την με δυτικά όργανα.
  • Τον ψυχοπομπό «Xolotl», του γερμανού περκασιονίστα Simon Popp, όπου τελετουργικοί ρυθμοί συγχωνεύονται με τη δύναμη της industrial μουσικής.
  • Τον Καναδό πολυοργανίστα Coyotzin, που στο έργο «Sorcerers of Antiquity» κατασκευάζει αντίγραφα αρχαίων μεξικανικών οργάνων, προσπαθώντας να αναδημιουργήσει τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις- το ιερό ημερολόγιο, τις θεότητες και τη δυαδικότητα.
  • Τον Μεξικανό συνθέτη Rogelio Sosa, με σπουδές ηλεκτρονικής μουσικής στο Ateliers Upic και στο IRCAM, που στον δίσκο του «Ecliptica» δημιουργεί συνθέσεις που εμπνέονται από μεξικανικές τελετές νεκρομαντείας και σαμανικής έκστασης˙ με ήχους που προκύπτουν από μια αρθρωτή μήτρα με πετάλια κιθάρας, που έχουν τις ρίζες τους σε πολύπλοκα σχήματα χαοτικής συμπεριφοράς.
  • Διερχόμαστε το κατώφλι μιας πύλης «Portal» της Νορβηγομεξικανής συνθέτριας Carmen Villain, όπου μέσα από ηχογραφήσεις πεδίου, ξύλινα πνευστά, samples και synths, «συνομιλεί με τον ήχο» μεταβαίνοντας σε έναν τόπο οριακό «Liminal Space» .

Πλαισιωμένοι από τους Siouxsie and the Banshees, Fredi Román Arias, Juan d’Arienzo και Meredith Monk.


(Εικόνα: La Calavera Catrina (original cartoon), José Guadalupe Posada, c.1910)


Επιμέλεια-Παρουσίαση : Μαριλένα Μαραγκού

Επιμέλεια ήχου: Κατερίνα Λιοντή


σχετικα ondemand