«πρώτον κινοῦν ἀκίνητον»
Για τον Αριστοτέλη, η κίνηση έχει πάντοτε μεταβατική σημασία, προϋποθέτει ένα κινούν και ένα κινούμενο. Εφόσον κάθε μετασχηματισμός έχει μια αιτία, στην αρχή της αλυσίδας των αιτιών και των αποτελεσμάτων πρέπει να υπάρχει, μια αιτία χωρίς αιτία, η πρώτη αιτία, η μια αρχική π...
Παράξενος Ελκυστής
Μαριλένα Μαραγκού
Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

«Δεν υπάρχει άνθρωπος που να µην έχει κάνει µια ανακάλυψη. Αρχίζει ανακαλύπτοντας το πικρό, το αλµυρό, το κοίλο, το λείο, το τραχύ, τα επτά χρώµατα του ουράνιου τόξου και τα είκοσι τόσα γράµµατα του αλφαβήτου· ύστερα συνεχίζει µε τα πρόσωπα, τους χάρτες, τα ζώα και τα άστρα· καταλήγει στην αµφιβολία ή την πίστη και στη ... Read more
«Δεν υπάρχει άνθρωπος που να µην έχει κάνει µια ανακάλυψη. Αρχίζει ανακαλύπτοντας το πικρό, το αλµυρό, το κοίλο, το λείο, το τραχύ, τα επτά χρώµατα του ουράνιου τόξου και τα είκοσι τόσα γράµµατα του αλφαβήτου· ύστερα συνεχίζει µε τα πρόσωπα, τους χάρτες, τα ζώα και τα άστρα· καταλήγει στην αµφιβολί...
«Νιώθω φιλικά μες στο μυστήριο του κόσμου γιατί ’μαι μέσα στο χώρο και το χρόνο…» αποφαίνεται στην Γκραγκάντα ο Γιάννης Ρίτσος.
Στην τέχνη ο χρόνος επιμηκύνεται, αναδιπλώνεται, παλινδρομεί, συντρίβεται, παγώνει. Το 1895 ο H.J.Wells γράφοντας τη «Μηχανή του Χρόνου» γίνεται πρωτοπόρος της έννοιας τ...
«…η πραγματική ενεργοποίηση των αισθήσεών μου από τον θόρυβο…είχε προσθέσει στα όνειρα της φαντασίας αυτό που συνήθως τους λείπει, την ιδέα της ύπαρξης, και χάρη σ’ αυτήν την υπεκφυγή είχε επιτρέψει στον εαυτό μου να αποκτήσει, να απομονώσει, να ακινητοποιήσει – για το διάστημα μιας αστραπής – αυτό που ...
Αυτή την εβδομάδα ο παρΑξενος_ελκυστΗς κάνει ανασκόπηση στις αξιόλογες δισκογραφικές εργασίες της περασμένης χρονιάς, εστιάζοντας σε εκείνες που δεν βρήκαν τη θέση τους στις θεματικές μας εξερευνήσεις.Απόψε στο β’ μέρος, θα συναντήσουμε:
την παρερμηνεία και ανακατασκευή των συνθέσεων του νεοϋορκέζο...
Αυτή την εβδομάδα ο παρΑξενος_ελκυστΗς κάνει ανασκόπηση στις αξιόλογες δισκογραφικές εργασίες της περασμένης χρονιάς, εστιάζοντας σε εκείνες που δεν βρήκαν τη θέση τους στις θεματικές μας εξερευνήσεις. Απόψε στο α’ μέρος, θα συναντήσουμε:
ακυκλοφόρητες συνθέσεις της μοναχής Emahoy Tsegué-Maryam Guè...
Οι 12 ημέρες των Χριστουγέννων γιορτάζονταν στην Ευρώπη από πριν από τον Μεσαίωνα: ξεκινώντας την ημέρα των Χριστουγέννων έως και το βράδυ της 5ης Ιανουαρίου, τη Δωδέκατη Νύχτα: μια γιορτή που σηματοδοτούσε το τέλος του χειμώνα.
Η υπόσχεση της Άνοιξης μέσα στα πιο σκοτεινά βάθη του χειμώνα είναι η χριστου...
Επιμέλεια-Παρουσίαση : Μαριλένα Μαραγκού
«Οι μέρες μου, οι εβδομάδες μου, οι μήνες και τα χρόνια μου, πετούν γοργά, σαν σφαίρες που στροβιλίζονται γύρω από τον σταθερό άξονα του χρόνου: που κινείται σαν την παλίρροια, εκεί που κυλούν ατέρμονοι οι αιώνες». Ο ύμνος αυτός της εκκλησίας των Μεθοδιστών είνα...
Επιμέλεια-Παρουσίαση : Μαριλένα Μαραγκού
Απόψε, ο παράξενος ελκυστής επιχειρεί μια εναλλακτική ανάγνωση της εορταστικής μουσικής των Χριστουγέννων: με ήχους θρησκευτικούς αλλά και κοσμικούς, παραδοσιακούς αλλά και πρωτοποριακούς˙ χρησιμοποιώντας τους ως φίλτρο, με το οποίο μπορούμε δυνητικά να παράγουμε μια νέα παρά...
Τετάρτη 21-12-22 00:00-01:00
Επιμέλεια-Παρουσίαση : Μαριλένα Μαραγκού
Το Yule είναι μια από τις παλαιότερες χειμερινές γιορτές στον κόσμο: γιορτάζονταν από τους Γερμανικούς λαούς στο χειμερινό ηλιοστάσιο - στα μέσα του χειμώνα, για τρεις νύχτες, με θυσίες, γλέντι και ποτό. Μια ειδωλολατρική γιορτ...
Παρασκευή 16-12-22 00:00-01:00
Επιμέλεια-Παρουσίαση : Μαριλένα Μαραγκού
Η βραδύτητα είναι το κάλεσμα του χειμώνα: ο αέρας γίνεται κρύος και πυκνός, η κίνηση πιο βαριά. Στο τέλος όμως της χρονιάς που πλησιάζει, οι ρυθμοί μοιάζει να αυξάνονται, να επιταχύνουμε: Να προλάβουμε προθεσμίες, να κλείσ...
Νύχτα Τρίτης και 13, με ένα φεγγάρι κρυμμένο πίσω από σύννεφα φορτωμένα βροχή, νύχτα κακότυχη βάση δεισιδαιμονίας, κατάλληλη όμως για εκδηλώσεις μαγείας.
Μια νύχτα με ομιχλώδες φεγγάρι στη λογοτεχνία της Ανατολικής Ασίας προκαλεί το υπερφυσικό και το μυστηριώδες. Οι ιστορίες φαντασμάτων από την π...
H τελευταία πανσέληνος της χρονιάς, το «Ψυχρό Φεγγάρι» του Δεκεμβρίου κατά τους Ινδιάνους Mohawk, είναι και η μεγαλύτερη του έτους σε διάρκεια, καθώς ανατέλλει στις νύχτες κοντά στο χειμερινό ηλιοστάσιο.
Απόψε ο ηχότοπος του παρΑξενου_ελκυστΗ συντονίζεται με τις κοσμικές δονήσεις τ...
Στον Ηράκλειτο, το «Γίγνεσθαι» αποτελεί τη συνεχή μεταβολή όλων, από μία κατάσταση στην άλλη˙ σε αντίθεση με το «Είναι», τίποτα δεν παραμένει στην ίδια μορφή. Η μεταβολή συμφύεται στην αντιπαράθεση των αντιθέτων πραγμάτων.
Η «Θεωρία του Γίγνεσθαι», «Theory of Becoming», είναι το ντεμπούτο του ρωσικής/ουκ...
Στην ιαπωνική κουλτούρα οι εποχές αντικατοπτρίζουν τις σιντοϊστικές πεποιθήσεις για την ομορφιά και το εφήμερο της ζωής. Το παγωμένο κρύο του χειμώνα συνδέεται με την έννοια της κάθαρσης: μετά την αποσύνθεση της φύσης, που φέρνει το φθινόπωρο, ο χειμώνας είναι Ηρεμία. Όλα επιβραδύνονται, όλα γίνοντα...
Ο κύκλος της ζωής εμπεριέχει το φως και το σκοτάδι, σε εναλλαγές που αντικατοπτρίζονται και στις εποχές. Αυτή την εβδομάδα, ο παρΑξενος_ελκυστΗς, με το ένα πόδι στο φθινόπωρο και το άλλο στον χειμώνα, περιπλανάται σε ηχότοπους με όρια θολά και ασαφή, όπως και η σχέση, ανάμεσα στο φανταστικό και το πραγματικό˙όπως, ...
Μερικές φορές η ηχητική ποίηση μπορεί να είναι παραπλανητική, όταν επιλέγει να κρύψει τον οπλισμό της. Συνθέσεις και εκτελέσεις εξαιρετικές, που κανείς μπορεί να παρερμηνεύσει για άτονους διαλογισμούς. Τοπία εσωτερικά, που χρειάζονται προσεκτική εξερεύνηση, τοπία που χρειάζονται το «τρίτο μας αυτί», την πρακτική...
ΣΕΛΙΔΑ 15 ΑΠΟ 17