Κριτικός Λόγος Θάνος Μαντζάνας
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Κριτικός Λόγος | Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν, Μπέλα Μπάρτοκ και Τζον Κάσκεν από τον Thomas Zehetmair και την Royal Northern Sinfonia στην εκπομπή «Κριτικός Λόγος» .

Το album «Bartok Casken Beethoven» στο οποίο ο καταξιωμένος μαέστρος αλλά και σολίστ του βιολιού Thomas Zehetmair διευθύνει την Royal Northern Sinfonia με την σύμπραξη της βιρτουόζου της βιόλας Ruth Killius θα παρουσιαστεί και θα αναλυθεί σε έναν κύκλο τεσσάρων εκπομπών.

Ο εξηντατριάρχονος Αυστριακός Thomas Zehetmair διέπρεπε ως σολίστ του βιολιού και έχοντας σχηματίσει το δικό του κουαρτέτο εγχόρδων όταν αποφάσισε να ασχοληθεί και με την μουσική διεύθυνση. Η διαδρομή του ως μαέστρου, όχι μόνο κλασικού ρεπερτορίου αλλά και σύγχρονων έργων, είναι εξίσου λαμπρή και τον έφερε κάποια στιγμή να έχει την μουσική και καλλιτεχνική διεύθυνση της βρετανικής Royal Northern Sinfonia. Η σολίστ της βιόλας Ruth Killius είναι στενότατη συνεργάτιδα του και μέλος τους κουαρτέτου του ενώ έχουν συμπράξει ως ντούο τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις.

Ο Thomas Zehetmair περάτωσε τη συνεργασία του με την Royal Northern Sinfonia με την ηχογράφηση ενός δίσκου που ο ίδιος αποκαλεί «μια σύνοψη και μια αναχώρηση».

Η ηχογράφηση έγινε το 2014 αλλά κυκλοφόρησε στις αρχές της χρονιάς από την έγκριτη γερμανική ECM Records όπως άλλωστε και οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους δίσκους του Zehetmair. Για τον δίσκο αυτό ο μαέστρος επέλεξε τρία έργα ισάριθμων πολύ διαφορετικών μεταξύ τους δημιουργών που τα επώνυμα τους σχηματίζουν τον τίτλο του album, δηλαδή «Bartok Casken Beethoven».

Το That Subtle Knot του Βρετανού John Casken είναι ένα διπλό κοντσέρτο για βιολί, βιόλα και ορχήστρα που γράφτηκε το 2012 – 3 για τον Zehetmair, την Ruth Killius και την Royal Northern Sinfonia.

Ο μεγάλος και τόσο νεωτεριστής Ούγγρος συνθέτης Bela Bartok έγραψε το Κοντσέρτο Για Βιόλα Και Ορχήστρα το 1945 στη Νέα Υόρκη και ενώ υπέφερε από πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας. Αυτό διακρίνεται στο έργο στο οποίο εναλλάσσονται τα ευφορικά μέρη με εκείνα όπου είναι ανάγλυφη η σωματική κα ψυχική οδύνη.

Ο Thomas Zehetmair επέλεξε να αποχαιρετήσει την Royal Northern Sinfonia με ένα εμβληματικό έργο ενός όχι απλά κορυφαίου αλλά κολοσσιαίου συνθέτη. Πρόκειται φυσικά για τον Ludwig Van Beethoven κα μία από τις συμφωνίες του, συγκεκριμένα την Πέμπτη Συμφωνία Σε Ντο Ελάσσονα ή Συμφωνία Της Μοίρας που έχει αποκληθεί «ένας παιάνας στη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης».

Στην τελευταία εκπομπή θα παρουσιαστεί ένας άλλος δίσκος που αναδεικνύει την δεύτερη και εξίσου σημαντική πλευρά του Thomas Zehetmair, αυτή του σολίστ του βιολιού. Πρόκειται συγκεκριμένα για το «Manto And Madrigals» του 2011, ντούο του  Thomas Zehetmair και της Ruth Killius, με σύγχρονα έργα για βιολί και βιόλα, ανάμεσα τους και του ημέτερου Νίκου Σκαλκώτα και του σπουδαίου Ελβετού συνθέτη Heinz Holliger.

Αν το «Bartok Casken Beethoven» δείχνει ότι ο Thomas Zehetmair είναι ένας εξαίρετος μαέστρος στο «Manto And Madrigals» φαίνεται ότι είναι και ένας κορυφαίος σολίστ του βιολιού δίπλα βέβαια στην ισάξια και όχι απλά αντάξια του Ruth Killius.

Κείμενα-παραγωγή-παρουσίαση: Θάνος Μαντζάνας

σχετικα podcasts