Κριτικός Λόγος Θάνος Μαντζάνας
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Κριτικός Λόγος | Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024


“Radio Days” της Νάνας Μούσχουρη (3/3)


Το άλμπουμ  του Αλκη Παπαδόπουλου «Έξι Κινηματογραφικές Σκηνές» που κυκλοφόρησε από την έγκριτη δισκογραφική εταιρεία Irida Music στο τέλος της περυσινής χρονιάς, παρουσιάζει και αναλύει ο κριτικός μουσικής Θάνος Μαντζάνας σε τρεις εκπομπές, της Πέμπτης 15, της Παρασκευής 16 και της Πέμπτης 22 Φεβρουαρίου 2024.



Πρόκειται για μια συνεργασία της Minos Emi και της ΕΡΤ και περιλαμβάνει ανέκδοτες μέχρι τώρα ηχογραφήσεις της σπουδαίας τραγουδίστριας στα στούντιο του τότε ΕΙΡ.

Η ιστορία του άλμπουμ ξεκίνησε όταν ο Σιδερής Πρίντεζης, παραγωγός του Δευτέρου Προγράμματος και ακούραστος ερευνητής του οπτικοακουστικού θησαυρού που ονομάζεται αρχείο της ΕΡΤ, ανακάλυψε τις πρώτες ηχογραφήσεις της Νάνας Μούσχουρη με την Ορχήστρα Ελαφράς Μουσικής του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας  στα στούντιο του ΕΙΡ, από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’50 μέχρι τις αρχές εκείνης του ’60 και πριν η ίδια αρχίσει την δισκογραφική της διαδρομή. Είκοσι τέσσερις από αυτές τις ηχογραφήσεις συγκεντρώθηκαν και κυκλοφόρησαν σε μία εργασία που δανείστηκε ταιριαστά τον τίτλο της από την ταινία του Γούντι Αλεν “Radio Days”.



Η Νάνα Μούσχουρη ήταν ένα κορίτσι από μια φτωχή οικογένεια και μια ανάλογη συνοικία του κέντρου της Αθήνας, το Κουκάκι. Ένα κορίτσι που από τα ελληνικά τραγούδια τα οποία άκουγε από το ραδιόφωνο αγαπούσε ιδιαίτερα εκείνα που άκουγε, συχνά και «έβλεπε», στις ξένες ταινίες της εποχής οι οποίες προβάλλονταν στον γειτονικό κινηματογράφο, χώρο εργασίας του πατέρα της ως μηχανικού προβολής.

Με την ενθάρρυνση και την υποστήριξη των γονέων της η μικρή Νάνα σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Ωδείο Αθηνών αλλά οι προτιμήσεις  όπως και οι επιρροές της, εστίαζαν  περισσότερο  στην αμερικανική jazz. Ερμηνεύτρια αυτού του ιδιώματος ονειρευόταν να γίνει και, αυτό την έκανε να ακούει περισσότερο και να προτιμά ακόμα και τη λεγόμενη «ελαφρά» ελληνική μουσική της εποχής.

Τα ονόματα των συνθετών του “Radio Days” αντιστοιχούν σε μερικούς από τους εκλεκτούς  δημιουργούς της ελληνικής «ελαφράς» μουσικής της δεκαετίας του ’50, με παλαιότερο και κορυφαίο του είδους τον Αττίκ (Κλέωνα Τριανταφύλλου) αλλά και των: Μίμη Πλέσσα, Γιάννη Σπάρτακου, Κώστα Γιαννίδη, Μιχάλη Σουγιούλ, Νίκυ Γιάκοβλεφ, Γεράσιμου Λαβράνου, Τάκη Μωράκη, Κώστα Κλάββα, Λέανδρου Κοκκόρη, Άκη Σμυρναίου, Χρήστου Χαιρόπουλου και Τάσου Βάμπαρη.



Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι το εξαιρετικά υψηλό επίπεδο κάθε παραμέτρου αυτών των ηχογραφήσεων. Η ερμηνεία της Νάνας Μούσχουρη και η απόδοση τόσο της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής του ΕΙΡ όσο και των μικρότερων συνόλων που την συνοδεύουν, αποτέλεσμα του ταλέντου και των ικανοτήτων τους, συνδυάζονται ιδανικά με την τεχνική αρτιότητα των ηχοληπτών του ΕΙΡ με λιγοστά μέσα συγκριτικά με εκείνα των προηγμένων αλλά και πλουσιότερων ευρωπαϊκών χωρών.

Η διαδρομή της Νάνας Μούσχουρη είναι η ιστορία μιας ντροπαλής κοπέλας που, ξεκινώντας από το Κουκάκι, κυριολεκτικά κατέκτησε τον κόσμο και αναδείχθηκε σε διεθνές φαινόμενο.

Το “Radio Days” δεν αποτελεί παρά το ηχητικό ντοκουμέντο της γέννησης αυτού του φαινομένου.


Κείμενα-παραγωγή-παρουσίαση: Θάνος Μαντζάνας


σχετικα podcasts