ηχητικά σώματα μΕρος_β: περί της φύσεως του Αντικειμένου
Το «De rerum natura» (Περί της φύσεως των πραγμάτων) είναι ένα διδακτικό ποίημα στα λατινικά του Λουκρητίου (57 π.Χ.) που αναφέρεται στη θέση του ανθρώπου απέναντι στο σύμπαν χωρίς την επιρροή των θεών: η ποιητική εκδοχή του «Περί...
Παράξενος Ελκυστής
Μαριλένα Μαραγκού
Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

[ ηχητικά σώματα μΕρος_α: resonant_bodies ]
«Το ηχητικό αντικείμενο ορίζει οποιαδήποτε μονάδα ήχου γίνεται αντιληπτή μέσω της ελαχιστοποιημένης ακρόασης, ανεξάρτητα από την αιτία, το νόημα και την εντύπωση που δημιουργεί και η οποία περιγράφεται με ηχητικά κριτήρια. Το ηχητικό αντικείμενο...
Συνθήκες οριακότητας (μέρος β'): Αφυπνίσεις της ύλης
H φαινομενολογία της ακρόασης ξεκινά με τις αόρατες σχέσεις μεταξύ του ηχητικού τοπίου και του τόπου. Και εφόσον ο τόπος συνδέεται βαθιά με την γεωανθρωπολογία, αναπόφευκτα οι τοπογραφίες του ήχου αναμορφώνονται διαρκώς, από τον συστηματικό αγώνα ...
Συνθήκες οριακότητας (μέρος α'): Boundary Music
Πρώτος ο John Cage μας υπέδειξε τον ήχο της σιωπής, επηρεασμένος και επηρεάζοντας με τη σειρά του το καλλιτεχνικό ρεύμα Fluxus και την avant-garde μουσική της Ιαπωνίας. Mια επίδραση εμφανής στο έργο της συνθέτριας Mieko Shiomi και ιδιαίτερα σ...
Ο δρόμος της σιωπής (μέρος δ')
Αυτό ισχυρίζεται ο κιθαρίστας και συνθέτης Robert Fripp. Ο δίσκος του «The Wine of Silence» χρειάστηκε περίπου μια εικοσαετία για να πάρει την μορφή στην οποία και τελικά κυκλοφόρησε το 2012, μια διαδικασία παρόμοια με την ωρίμανση ενός πολύτιμου κρασιού. Μαζί με τον...
Ο δρόμος της σιωπής (μέρος γ')
«Αυτό που θεωρούμε σιωπή, δεν υπάρχει. Πάντα κάτι συμβαίνει που δημιουργεί ήχο.» John Cage (Silence: Lectures and Writings,1961).
Από το βιβλίο του J.Cage εμπνέονται οι VERGESSENHEIT, το project που δημιούργησε ο Κώστας Κακούρης και ο Αναστάσης Γρίβας ...
Ο δρόμος της σιωπής (μέρος β')
Σιωπηλή Μουσική
Η «αυθεντική σιωπή» είναι εφικτή μόνο για κάποιον που μπορεί να «ομιλεί γνήσια». Για να μπορεί να σωπάσει, δηλαδή, κάποιος πρέπει να έχει κάτι να πει: «να έχει στη διάθεσή του μία αυθεντική και πλούσια διανοικτότητα του εαυτού του». Τότε η σιω...
Ο δρόμος της σιωπής (μέρος α')
O Πέρσης μυστικιστής ποιητής του 13ου αιώνα Jalalludin Rumi μιλά συχνά για τη σιωπή: όχι ως απουσία, ως κενό, αλλά ως μια βαθιά παρουσία - μια πύλη προς την εσωτερική σοφία, την αγάπη και τη θεία κοινωνία. Μια ενωτική δύναμη που συνδέει όλα τα όντα: στην ησυχί...
[ η σιωπή του Βορρά_μέρος_β: σκανδιναβικό angst ]
«Στη σιωπή, δεν μπορείς να κρύψεις τίποτα», λέει στη Σονάτα των Φαντασμάτων ο Σουηδός August Strindberg.
Η σιωπή του βορρά, σε κλίματα επιρρεπή στο ηχοαπορροφητικό χιόνι και σε τοπία τραχιά και απέραντα, ή σπαρμένα με βαθιά δάση, πανύψηλα ...
[ η σιωπή του Βορρά ]
Η «σιωπή του Βορρά» αποτυπώνει την ήρεμη, γαλήνια ατμόσφαιρα που βιώνεται στα απομακρυσμένα τοπία: τα πυκνά δάση, τις εκτεταμένες τούνδρες και τα χιονισμένα βουνά. Χαρακτηρίζεται από την απουσία ανθρωπογενούς θορύβου, που μας επιτρέπει να βυθιστούμε στους φυσικούς ήχο...
Η ιδέα του Βορρά (μέρος β')Ηχοτοπία του Καναδά
Ο όρος ηχητικό τοπίο (soundscape) επινοήθηκε από τον συνθέτη σύγχρονης μουσικής και υπέρμαχο της βορεινής ταυτότητας του Καναδά R.Murray Schafer. «Η ιδέα του Βορρά, ταυτόχρονα αυστηρού, ευρύ και μοναχικού, που προκαλεί δέος με την καθαρότητα...
Η ιδέα του Βορρά (μέρος α')To Ραδιόφωνο ως μουσική και ο αντιστικτικός ήχος του Glenn Gould
Στο πλαίσιο ενός κύκλου εκπομπών για τον Βορρά και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, απόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς επισκέπτεται το πρωτοποριακό ραδιοφωνικό ντοκιμαντέρ που συνέθεσε πριν έξι σχ...
[ μάτια θαμπωμένα από τον Βορρά | μέρος_β’: Βορεινός Ουρανός]
«Δύο ψεύτικοι Ήλιοι ανέτειλαν με τον Ήλιο και τον ακολούθησαν όλη την ημέρα μέχρι τη δύση» γράφει ο Αριστοτέλης στα Μετεωρολογικά – αναφερόμενος στην οπτική απάτη (sundogs), που συμβαίνει στον ουρανό της Αρκτικής, όταν η γωνία...
[ μάτια θαμπωμένα από τον Βορρά | μέρος_α’: Υπερβορεία ]
Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, η Υπερβορεία ήταν ένα έθνος στις βόρειες περιοχές της Ευρασίας – μια terra incognita, όπου ο ήλιος έλαμπε καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, και οι κάτοικοι λάτρευαν τον Απόλλωνα, το θεό το...
[Ψυχρό Κάλεσμα_μέρος_β: Ο ήλιος του χειμώνα ]
«Στο αειθαλές καταφεύγει η κρύα μέρα / η παγωνιά λάμπει στις άκρες των φύλλων / κι ό,τι ζεστό είναι να ανθίσει στο μέλλον / περιμένει σκυφτό κάτω από το χώμα.» (Οι αποκαλύψεις του χειμώνα, Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ)
Ήλιος του Χειμώνα, «Winter Sun» ονο...
[Ψυχρό Κάλεσμα_μέρος_α: Σκίτσα του Χειμώνα ]
Ο χειμώνας είναι μια εποχή ανεσταλμένης δράσης και ψυχρής ομορφιάς. Τα αστέρια στον παγωμένο ουρανό διακρίνονται πιο έντονα και η αναπνοή μας ακόμα γίνεται ορατή. Αλλά ο χειμώνας είναι επίσης μια κατάσταση του μυαλού, που μπορεί να την νιώσουμε ακόμ...
[ Jon Kēji shokku μέρος_β: προς μια ιαπωνική sound art ]
Ο όρος Jon Kēji shokku (John Cage shock) επινοήθηκε από τον μουσικοκριτικό H.Yoshida το 1969, περιγράφοντας τη διαρθρωτική αναστάτωση της ιαπωνικής μουσικής σκηνής που προκλήθηκε από την επίσκεψη του Cage το 1962. Οι Ιάπωνες διαν...
[Jon Kēji shokku μέρος_α: προς μια σύγχρονη ιαπωνική μουσική]
Ο όρος Jon Kēji shokku (John Cage shock) επινοήθηκε από τον μουσικοκριτικό H.Yoshida το 1969, περιγράφοντας τη διαρθρωτική αναστάτωση της ιαπωνικής μουσικής σκηνής που προκλήθηκε από την επίσκεψη του Cage το 1962....
ΣΕΛΙΔΑ 7 ΑΠΟ 15