[ ηλιακός άνεμος ]
– «Υπάρχει ζωή στον Άρη»; αναρωτιέται η πρωταγωνίστρια της ροκ μπαλάντας του David Bowie, αναζητώντας μια φυγή από την καθημερινότητά της εδώ στη Γη.
Δεν υπάρχει (ακόμα) ζωή στον Άρη, και αυτό οφείλεται στον Ήλιο. Η ατμόσφαιρα στην επιφάνεια του κόκκινου ...
Παράξενος Ελκυστής
Μαριλένα Μαραγκού
Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

[Σέλας των αντηχήσεων]
«Ο γαλαξίας μετουσιώνεται / Τρέφει τις νοσταλγίες του κ’ έπειτα σβήνει / Σαν φως που πια κουράστηκε να περιμένει /… / Μια νύχτα Δυο νύχτες / Κ’ έπειτα φως μέσα στο μέγα πλήθος που κραυγάζει / Κάτω από τον θόλο της ηχούς ενός αιών »
(από το Σέλας των αντηχήσεων,&nbs...
[αν_ορθόδοξη άνοιξη]
Απόψε, ο παρΑξενος_ελκυστΗς, στον απόηχο της εβδομάδας του Πάσχα, κάνει έναν ακουστικό μετα-διαλογισμό πάνω στην έννοια της παράδοσης, αφήνοντας εσκεμμένα το «ορθόδοξο» μονοπάτι: θρησκευτικά αλλά και μεταφορικά, υπερβαίνουμε τις παραδόσεις, και συλλέγουμε θραύσματα πολιτισμικών τ...
μετά τη Θυσία
«Η Θυσία», το κύκνειο άσμα του Αντρέι Ταρκόφσκι, είναι μια παραβολή για τον δρόμο που μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο στην πνευματική ανάταση και στην κατάκτηση της απόλυτης αλήθειας. Όπως σημειώνει άλλωστε ο ίδιος, στο βιβλίο του «Σμιλεύοντας το χρόνο»:
«Ε...
Ύμνοι της ECM
Βράδυ Μεγάλης Πέμπτης και διανύοντας την Εβδομάδα των Παθών στον παρΑξενο_ελκυστΗ ακούμε μουσική για περισυλλογή και εσωτερικό στοχασμό.
Χώροι λατρείας: ανάμεσα στη σφαίρα ιερού και ανθρώπινου
H αντήχηση στις σύγχρονες μουσικές αίθουσες διαρκεί 2-4 δευτερόλεπτα. Στις εκκλησίες όμως πολλαπλάσια. Στην Αγία Σοφία η αντήχηση διαρκεί 12 δευτερόλεπτα! Η σύζευξη των βυζαντινών ψαλμών με την ακουστική του χώρου αναβιβάζουν τη συνε...
Η άνοιξη έρχεται με μια φράουλα στο στόμα
«Η γεύση του μήλου […] βρίσκεται στο σημείο επαφής του φρούτου με τον ουρανίσκο, όχι στο ίδιο το φρούτο˙ ομοίως […] η ποίηση βρίσκεται στο σημείο συνάντησης του ποιήματος με τον αναγνώστη, όχι στις γραμμές των συμβόλων που είναι τυπωμένα στις σελίδες ενός β...
Φαινομενολογίες του προσώπου: η πύλη του στόματος
Το στόμα είναι το κέντρο πολλών από τις θεμελιώδεις ανθρώπινες δραστηριότητες: είναι θρέψη, αναπνοή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση – μια είσοδος στην ψυχή. Έχει την κατωφλιακή έννοια της πύλης, που δίνει πρόσβαση σε ένα άλλο βασίλειο της...
Φαινομενολογίες του προσώπου
O φιλόσοφος Εμμανουέλ Λεβινάς στους ραδιοφωνικούς διαλόγους του με τον Φιλίπ Νεμό (Ηθική και Άπειρο), αναπτύσσει την σκέψη του γύρω από την φαινομενολογία του προσώπου: αναλύει δηλαδή τα όσα συμβαίνουν όταν κοιτάζουμε κάποιον, πρόσωπο με ...
[τα μάτια του δέρματος | μέρος_β : η σάρκα του κόσμου]
«[Το δέρμα] είναι το πιο παλιό και το πιο ευαίσθητο από τα όργανά μας, το πρώτο μέσο επικοινωνίας, και ο πιο αποτελεσματικός μας προστάτης μας.[…] Μέχρι και ο διάφανος κερατοειδής του ματιού είναι καλυμμένος με ένα στρώμα τροποποιημένου δέρματος.» (Α.Μόνταγκιου,...
[τα μάτια του δέρματος | μέρος_α : απτικότητα]
«Το άγγιγμα είναι ο αισθητηριακός τρόπος ολοκλήρωσης της εμπειρίας του κόσμου και του εαυτού … Όλες οι αισθήσεις, συμπεριλαμβανομένης της όρασης, είναι επεκτάσεις της απτικής αίσθησης. Οι αισθήσεις είναι εξειδικεύσεις του ιστού του δέρματος, κ...
έμβια ηχητικά αντικείμενα_ μέρος Β’ : αναγκαία τέρατα
«…Όσο αγνοούμε τη σημασία του δράκοντα, άλλο τόσο αγνοούμε και τη σημασία του Σύμπαντος, αν και στην εικόνα του δράκοντα υπάρχει κάτι που γοητεύει την ανθρώπινη φαντασία˙ αυτός είναι και ο λόγος που τον συναντάμε σε τελείως διαφορετικούς τόπο...
έμβια ηχητικά αντικείμενα και Mana
«Μάνα» σύμφωνα με τους ανθρωπολόγους του προηγούμενου αιώνα, ένας όρος που αποτελεί το θεμέλιο της πολυνησιακής θεολογίας, είναι η θεραπευτική ενέργεια που διατρέχει το σύμπαν: μια πνευματική ιδιότητα με υπερφυσική προέλευση και μια ιερή, απρόσωπη δύνα...
ηχητικά σώματα μέρος_δ': objets trouvés
Στις εικαστικές τέχνες, ο όρος objet trouvé χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα αντικείμενο (συνήθως καθημερινής χρήσης) που βρέθηκε από έναν καλλιτέχνη, το οποίο με ελάχιστη τροποποίηση παρουσιάζεται στη συνέχεια ως έργο τέχνης. Τα obj...
ηχητικά σώματα μέρος_γ': rosebud aka το χαμένο αντικείμενο
Στην αρχή της ταινίας «Πολίτης Κέιν» του Orson Welles (1941) ο πρωταγωνιστής του έργου, στο νεκροκρέβατό του, λέει την τελευταία του λέξη: «Rosebud». Μια λέξη της οποίας η σημασία παραμένει μυστήριο, για το μ...
ηχητικά σώματα μΕρος_β: περί της φύσεως του Αντικειμένου
Το «De rerum natura» (Περί της φύσεως των πραγμάτων) είναι ένα διδακτικό ποίημα στα λατινικά του Λουκρητίου (57 π.Χ.) που αναφέρεται στη θέση του ανθρώπου απέναντι στο σύμπαν χωρίς την επιρροή των θεών: η ποιητική εκδοχή του «Περί...
[ ηχητικά σώματα μΕρος_α: resonant_bodies ]
«Το ηχητικό αντικείμενο ορίζει οποιαδήποτε μονάδα ήχου γίνεται αντιληπτή μέσω της ελαχιστοποιημένης ακρόασης, ανεξάρτητα από την αιτία, το νόημα και την εντύπωση που δημιουργεί και η οποία περιγράφεται με ηχητικά κριτήρια. Το ηχητικό αντικείμενο...
Συνθήκες οριακότητας (μέρος β'): Αφυπνίσεις της ύλης
H φαινομενολογία της ακρόασης ξεκινά με τις αόρατες σχέσεις μεταξύ του ηχητικού τοπίου και του τόπου. Και εφόσον ο τόπος συνδέεται βαθιά με την γεωανθρωπολογία, αναπόφευκτα οι τοπογραφίες του ήχου αναμορφώνονται διαρκώς, από τον συστηματικό αγώνα ...
ΣΕΛΙΔΑ 7 ΑΠΟ 16