[nganga – φωνές των προγόνων]
Η Nganga (Anganga Nzambi) είναι η υπέρτατη οντότητα των λαών Bantu. Στην παραδοσιακή θρησκεία του Κονγκό αλλά και των λαών της αφρικανικής διασποράς, όπου βρέθηκαν με το δουλεμπόριο του Ατλαντικού, όπως η Βραζιλία, ο nganga είναι ο πνευματικός θεραπευτής, μάντης και ε...
Παράξενος Ελκυστής
Μαριλένα Μαραγκού
Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.
[ ποταμός της εκδίκησης ]
Ο Αμαζόνιος υδροδοτεί το απέραντο τροπικό δάσος της Νοτιοαμερικανικής ηπείρου, μεταφέροντας συνολικά το ένα πέμπτο του γλυκού νερού που κυκλοφορεί πάνω στη Γη. Η λεκάνη του καλύπτεται στο μεγαλύτερο τμήμα από πυκνά τροπικά δάση, όπου βρίσκουν καταφύγιο δεκάδες χι...
«Και μες στη νύχτα πέφτει η Γη βαριά / από τ’ αστέρια προς τη μοναξιά. Όλοι μας πέφτουμε. Το χέρι αυτό που γράφει. Κοίτα τους: όλοι χάνονται στα βάθη. Είναι όμως Κάποιος που την πτώση αυτή / στα δυο του χέρια στοργικά τη συγκρατεί.» Ράινερ Μαρία Ρίλκε.
Από την υπερβατική ποίηση του Ρίλκε εμπνέ...
[ floret silva ]
«Floret silva nobilis, floribus et foliis», το ευγενές δάσος ανθίζει, λουλούδια και φύλλα. Στίχοι από το βιβλίο Carmina Burana, τη συλλογή 254 ποιημάτων και τραγουδιών που γράφτηκαν στις αρχές του 13ου αιώνα από Γολιάρδους δόκιμους κληρικούς, που σατίριζαν τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησ...
[ Σκόρπισμα των πετάλων ]
Sange ( 散華 ) στα ιαπωνικά σημαίνει «σκόρπισμα των πετάλων».Κατά τη διάρκεια της ομώνυμης βουδιστικής τελετής – που εμπεριέχει την έννοια της αναγέννησης, την φώτιση, και την απόδραση από τα δεσμά της εγκόσμιας ζωής – οι ιερείς περπατούν γύρω στον χώρο α...
[ φεγγάρι των λουλουδιών ]
Η πανσέληνος του Μαΐου, το «φεγγάρι των λουλουδιών», έχει πάρει το όνομά της από τους ιθαγενείς της Αμερικής, που ονόμαζαν το φεγγάρι ανάλογα με τα φυσικά φαινόμενα που επικρατούσαν κατά τη διάρκεια του έτους. Τον Μάιο η πλάση είναι ολάνθιστη˙ τα φυτά αποκαλύπτο...
[ negoum ]
Ο αστρολάβος είναι ένα ιστορικό αστρονομικό όργανο που χρησιμοποιούσαν οι ναυτικοί και οι αστρονόμοι για τη ναυσιπλοΐα και την παρατήρηση του Ήλιου και των αστεριών, από τον 2ο αιώνα π.Χ. Αρχικά σφαιρικός, σχεδιάστηκε από τους Άραβες μαθηματικούς επίπεδος: ένα δισδιάστατο ...
[ ηλιακός άνεμος ]
– «Υπάρχει ζωή στον Άρη»; αναρωτιέται η πρωταγωνίστρια της ροκ μπαλάντας του David Bowie, αναζητώντας μια φυγή από την καθημερινότητά της εδώ στη Γη.
Δεν υπάρχει (ακόμα) ζωή στον Άρη, και αυτό οφείλεται στον Ήλιο. Η ατμόσφαιρα στην επιφάνεια του κόκκινου ...
[Σέλας των αντηχήσεων]
«Ο γαλαξίας μετουσιώνεται / Τρέφει τις νοσταλγίες του κ’ έπειτα σβήνει / Σαν φως που πια κουράστηκε να περιμένει /… / Μια νύχτα Δυο νύχτες / Κ’ έπειτα φως μέσα στο μέγα πλήθος που κραυγάζει / Κάτω από τον θόλο της ηχούς ενός αιών »
(από το Σέλας των αντηχήσεων,&nbs...
[αν_ορθόδοξη άνοιξη]
Απόψε, ο παρΑξενος_ελκυστΗς, στον απόηχο της εβδομάδας του Πάσχα, κάνει έναν ακουστικό μετα-διαλογισμό πάνω στην έννοια της παράδοσης, αφήνοντας εσκεμμένα το «ορθόδοξο» μονοπάτι: θρησκευτικά αλλά και μεταφορικά, υπερβαίνουμε τις παραδόσεις, και συλλέγουμε θραύσματα πολιτισμικών τ...
μετά τη Θυσία
«Η Θυσία», το κύκνειο άσμα του Αντρέι Ταρκόφσκι, είναι μια παραβολή για τον δρόμο που μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο στην πνευματική ανάταση και στην κατάκτηση της απόλυτης αλήθειας. Όπως σημειώνει άλλωστε ο ίδιος, στο βιβλίο του «Σμιλεύοντας το χρόνο»:
«Ε...
Ύμνοι της ECM
Βράδυ Μεγάλης Πέμπτης και διανύοντας την Εβδομάδα των Παθών στον παρΑξενο_ελκυστΗ ακούμε μουσική για περισυλλογή και εσωτερικό στοχασμό.
Χώροι λατρείας: ανάμεσα στη σφαίρα ιερού και ανθρώπινου
H αντήχηση στις σύγχρονες μουσικές αίθουσες διαρκεί 2-4 δευτερόλεπτα. Στις εκκλησίες όμως πολλαπλάσια. Στην Αγία Σοφία η αντήχηση διαρκεί 12 δευτερόλεπτα! Η σύζευξη των βυζαντινών ψαλμών με την ακουστική του χώρου αναβιβάζουν τη συνε...
Η άνοιξη έρχεται με μια φράουλα στο στόμα
«Η γεύση του μήλου […] βρίσκεται στο σημείο επαφής του φρούτου με τον ουρανίσκο, όχι στο ίδιο το φρούτο˙ ομοίως […] η ποίηση βρίσκεται στο σημείο συνάντησης του ποιήματος με τον αναγνώστη, όχι στις γραμμές των συμβόλων που είναι τυπωμένα στις σελίδες ενός β...
Φαινομενολογίες του προσώπου: η πύλη του στόματος
Το στόμα είναι το κέντρο πολλών από τις θεμελιώδεις ανθρώπινες δραστηριότητες: είναι θρέψη, αναπνοή, επικοινωνία και αλληλεπίδραση – μια είσοδος στην ψυχή. Έχει την κατωφλιακή έννοια της πύλης, που δίνει πρόσβαση σε ένα άλλο βασίλειο της...
Φαινομενολογίες του προσώπου
O φιλόσοφος Εμμανουέλ Λεβινάς στους ραδιοφωνικούς διαλόγους του με τον Φιλίπ Νεμό (Ηθική και Άπειρο), αναπτύσσει την σκέψη του γύρω από την φαινομενολογία του προσώπου: αναλύει δηλαδή τα όσα συμβαίνουν όταν κοιτάζουμε κάποιον, πρόσωπο με ...
[τα μάτια του δέρματος | μέρος_β : η σάρκα του κόσμου]
«[Το δέρμα] είναι το πιο παλιό και το πιο ευαίσθητο από τα όργανά μας, το πρώτο μέσο επικοινωνίας, και ο πιο αποτελεσματικός μας προστάτης μας.[…] Μέχρι και ο διάφανος κερατοειδής του ματιού είναι καλυμμένος με ένα στρώμα τροποποιημένου δέρματος.» (Α.Μόνταγκιου,...
[τα μάτια του δέρματος | μέρος_α : απτικότητα]
«Το άγγιγμα είναι ο αισθητηριακός τρόπος ολοκλήρωσης της εμπειρίας του κόσμου και του εαυτού … Όλες οι αισθήσεις, συμπεριλαμβανομένης της όρασης, είναι επεκτάσεις της απτικής αίσθησης. Οι αισθήσεις είναι εξειδικεύσεις του ιστού του δέρματος, κ...
ΣΕΛΙΔΑ 9 ΑΠΟ 19