ΠΕΤΡΕΣ_μνήμης
«Όσοι έχουν μνήμη μπορούν να ζήσουν τις εύθραυστες παρούσες στιγμές. Όσοι δεν έχουν, δεν ζουν πουθενά». (Patricio Guzmán, Νοσταλγώντας το Φως)
Στην έρημο Atacama της Χιλής, σε τρεις χιλιάδες πόδια υψόμετρο ενός από τα πιο άνυδρα μέρη στον κόσμο, η σκληρή θερμότητα του ήλιου «πέφτει» πάνω στην ανθρώπινη υπόσταση και στους πολιτικούς κρατουμένους της δικτατορίας. Εκεί όπου οι συνθήκες είναι ιδανικές για τη διατήρηση των σωμάτων που θάβονται κάτω από την αλμυρή επιφάνειά της, γυναίκες σκάβουν μες στην έρημο σε αναζήτηση αγνοούμενων συγγενών τους. Στα 17 χρόνια που διήρκεσε η χούντα, δεκάδες χιλιάδες αντιφρονούντες συνελήφθησαν, βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν από το στυγνό καθεστώς του Πινοσέτ. Εκατοντάδες παραμένουν «αγνοούμενοι» μέχρι και τώρα.
«Subterra», Κάτω από τη Γη, εξερευνά ο Χιλιανός συνθέτης σύγχρονης κλασικής μουσικής Miguel Farías τη διασταύρωση αισθητικής και πολιτικής, δημιουργώντας έργα που είναι πολιτισμικά και πολιτικά φορτισμένα. Η χρήση υβριδικών μορφών δίνει έμφαση στη μίξη παραδοσιακών και σύγχρονων επιρροών, αντικατοπτρίζοντας την περίπλοκη ταυτότητα και τους αγώνες της σύγχρονης κοινωνίας της Χιλής.
Ο Αμερικανοχιλιανός παραγωγός Nicolás Jaar στο ραδιοφωνικό έργο ARCHIVOS DE RADIO PIEDRAS (2020-2024), συνδυάζει μια ιστορία της χιλιανής αποικιοκρατικής ιστορίας, της στρατιωτικής δικτατορίας και της παλαιστινιακής διαγραφής, σε ένα ιλιγγιώδες μείγμα αφηρημένων ηχητικών τοπίων και πρωτοποριακής ποπ. Το έργο ακολουθεί δύο φίλους που θρηνούν την εξαφάνιση του Salinas Hasbún, ενός μουσικού και συγγραφέα (φανταστικού προσώπου) που εξαφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2020. Αν και ζουν σε ένα μέλλον όπου η τεχνολογία είναι προηγμένη, καταφεύγουν σε μεθόδους ραδιοφώνου DIY – επειδή η ανώνυμη ομάδα “Las 0cho” εξαπέλυσε μια παγκόσμια επίθεση στα υποθαλάσσια καλώδια διαδικτύου, προκαλώντας παγκόσμιο black out.
Το κεντρικό θέμα του έργου περιστρέφεται γύρω από την ιδέα ότι οι αλήθειες, οι μνήμες και οι ταυτότητες «μιλούν», μέσα από τις ρωγμές ή τους «ενδιάμεσους» χώρους. Μια ιδέα που υποστηρίζεται από τον τρόπο με τον οποίο εκτυλίσσεται η αφήγηση – στους οριακούς χώρους μεταξύ των ραδιοσυχνοτήτων. Η αστάθεια και η παροδική φύση ενός συνεχώς μεταβαλλόμενου καντράν ραδιοφώνου δεν γίνεται απλώς μια μεταφορά αλλά η ίδια η δομή του έργου. Σε αυτές τις στιγμές θορύβου, στασιμότητας και παρεμβολών, αναδύονται οι βαθύτερες αποκαλύψεις της ιστορίας.
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Γιώργος Κωστόπουλος