«Θα έλεγα ότι η αγάπη είναι σοφή και το μίσος είναι ανόητο. Σε αυτόν τον κόσμο, που ολοένα και αλληλοσυνδέεται, πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε ο ένας τον άλλο. Πρέπει να μάθουμε να ανεχόμαστε το γεγονός ότι μερικοί άνθρωποι θα λένε πράγματα που δε μας αρέσουν. Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να συνυπάρξουμε. Και αν πρέπει να ζήσουμε μαζί και όχι να πεθάνουμε μαζί, πρέπει να μάθουμε σε ένα είδος φιλανθρωπίας και σε ένα είδος ανεκτικότητας, που είναι απολύτως ζωτικής σημασίας για τη συνέχιση της ανθρώπινης ζωής σε αυτόν τον πλανήτη.» – Bertrand Russell
Αυτά απάντησε ο Βρετανός μαθηματικός και φιλόσοφος Bertrand Russell, όταν ρωτήθηκε το 1959 για την ουσία της ζωής. Ένα δίδαγμα αγάπης, από έναν άθεο διανοητή. Ηχητικά θραύσματα από την τηλεοπτική αυτή συνέντευξη στο BBC ενσωματώνει ο Simon Fisher Turner, σε μια ηχογράφηση του αδερφού του James στο εκκλησιαστικό όργανο της τοπικής εκκλησίας του χωριού Great Rissington: κάνοντας πρόβες, προετοιμαζόμενος για την κηδεία του πατέρα τους, στο “Erbarme dich, mein Gott”˙ την άρια-έκκληση στον Κύριο για έλεος, από το ορατόριο του Bach πάνω στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο.
Τα «Κατά Ματθαίον Πάθη» αφηγούνται τα Πάθη του Χριστού – την προδοσία, τη δίκη, τη σταύρωση και την ταφή του, σε ένα μουσικό διαλογισμό για τη θυσία, την ενοχή και τη λύτρωση. Το αίμα του Χριστού, η τελευταία πράξη Αγάπης: ένα κατώφλι ανάμεσα στο πεπερασμένο και το άπειρο, τη φθορά και την αιωνιότητα.
Το νέο στούντιο άλμπουμ “Bleed” του Αυστραλιανού minimal jazz τρίο “The Necks” πραγματεύεται το αίμα, το μάτωμα, την πληγή, σε μια μόνο μεγάλης διάρκειας σύνθεση που, παρά τον αυτοσχεδιασμό, ξεδιπλώνεται με μια σχεδόν τελετουργική πειθαρχία. H αίσθηση της ροής και της αργής απώλειας που δηλώνει ο τίτλος, αντικατοπτρίζεται στην ίδια τη μουσική: αιμορραγεί, διαρρέει, τεντώνεται και μεταμορφώνεται, χωρίς όμως να επιλύεται πλήρως ποτέ – ο τόνος, παραμένει διφορούμενος, διαλογιστικός ή ανήσυχος, πένθιμος ή υπερβατικός.
Στην τελευταία συνάντηση πριν από το Πάσχα, ο παρΑξενος_ελκυστΗς κάνει ένα αιμάτινο οδοιπορικό, μια ανηφορική πορεία συμβολική, του ανθρώπου προς ό,τι τον συνταράσσει και τον ξεπερνά, τις δυσκολίες που καλείται να ξεπεράσει στη ζωή του ώστε να κατακτήσει τα ύψη της αυτενέργειας και της ελευθερίας: απο τα Κατά Ματθαίον Πάθη στον Καζαντζάκη και τον Bertrand Russell, πλαισιωμένος από τους ήχους των:
- J.S.Bach,
- Eduard Artemyev,
- Gavin Bryars και
- τη φωνή του Tom Waits.
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Ματίνα Κανελλοπούλου – Στέλιος Εφεντάκης
Ο παρΑξενος_ελκυστΗς μεταδίδεται κάθε Μεσάνυχτα Δευτέρας προς Τρίτη και Τρίτης προς Τετάρτη, πάντα από το Τρίτο Πρόγραμμα