Παράξενος Ελκυστής Μαριλένα Μαραγκού
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

[ εαρινές διερωτήσεις μέρος_α’ | Ιαπωνία ] | 17.03.2025

«Τι είναι αυτό το συναίσθημα; Θέλω να βυθίσω το χέρι μου σε εκείνο το γαλάζιο του ουρανού. Θέλω να γνωρίσω και να μιλήσω με όλους εκείνους που δεν έχω συναντήσει ακόμα. Μακάρι το αύριο και το μεθαύριο να έρχονταν ταυτόχρονα. Είμαι ανυπόμονος. Θέλω να συνεχίσω να περπατώ προς τον ορίζοντα, και όμως, θέλω να μείνω ακίνητος πάνω σε αυτό το χορτάρι. Θέλω να φωνάξω δυνατά κάποιον, και όμως, θέλω να μείνω σιωπηλός, μόνος μου. Τι είναι αυτό το συναίσθημα;»
(Την Άνοιξη 春に, Shuntarō Tanikawa)


Εικόνα: Viewing Mount Fuji through spring rain at the village, Hokusai, ca. 1836


Από μια ποιητική συλλογή για νέους, ο μεγάλος σύγχρονος Ιάπωνας ποιητής εκφράζει τα αντιφατικά συναισθήματα που γεννά η μεταβατική αυτή περίοδος: ανάμεσα στη χαρά και τη θλίψη, τη γέννηση και τη φθορά, η άνοιξη συχνά απεικονίζεται ως εποχή αναγέννησης, φωτός και άνθησης, αλλά ταυτόχρονα φέρει και μια αίσθηση μελαγχολίας, παροδικότητας και αναπόφευκτης αλλαγής. Τη διττή υπόσταση της άνοιξης εξερευνά απόψε ο παρΑΞενος_ελκυστΗς, πλέοντας στην Ιαπωνία με:

  • Την «Ανατολή-Πράσινη-Ανοιξη» του Ιάπωνα συνθέτη σύγχρονης μουσικής Maki Ishii, ένα στοχαστικό έργο για φλογέρα που διανθίζεται από ήσυχα θραύσματα με κλιμακούμενη ένταση, σαν ριπές ανοιξιάτικης βροχής
  • την σύνθεση «Japan» του Karlheinz Stockhausen: μια “διαισθητική μουσική” που περιγράφεται κειμενικά με την συνθετική και ερμηνευτική οδηγία: «Ανοδική βροχή / σε σταγόνες και νήματα / και μια μελωδία»
  • την άνοιξη «Haru» από την τετραλογία των εποχών του Ιάπωνα συνθέτη σύγχρονης μουσικής Ichirô Hirano, για γυναικεία φωνή a cappella σε ανάθεση της σοπράνο Masumi Yoshikawa. Μια μοναχική διαδρομή  που ακολουθεί όλα όσα αντηχεί η εποχή: από έναν θόρυβο που μοιάζει με παρουσία μέχρι την κραυγή της ψυχής, που ξετυλίγεται ελεύθερα στο χώρο της σκηνής του Νοh.
  • την κυκλικότητα της ζωής και τη μεταφυσική της συνέχειας, που εξερευνά ο Ιάπωνας sound artist Ken Ikeda στο έργο του Floating Weeds, σαν φόρο τιμής στον σκηνοθέτη Yasujiro Ozu, συνθέτοντας τις τρεις περιόδους της Άνοιξης
  • μια κυκλική συνεργασία του Αυστριακού κιθαρίστα Fennesz με τον Ιάπωνα πιανίστα Ryuichi Sakamoto, όπου σε διάρκεια δύο ετών ανταλλάσσουν μελωδίες εξ αποστάσεως, αντιδρώντας ο καθένας στο όργανό του στη σύνθεση του άλλου.

Πλαισιωμένοι από την τραγουδοποιία των Masao Koga και Phew.


Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Νίκος Σαβοργινάκης


Ο παρΑξενος_ελκυστΗς μεταδίδεται κάθε Μεσάνυχτα Δευτέρας προς Τρίτη και Τρίτης προς Τετάρτη, πάντα από το Τρίτο Πρόγραμμα


σχετικα ondemand