O καθρέφτης του απείρου είναι το φαινόμενο όπου, τοποθετώντας δύο επίπεδους καθρέφτες παράλληλα, παράγουμε άπειρα αντανακλώμενα είδωλα. Είναι μια μορφή οπτικής ηχούς που απορροφά και αναπαράγει πανομοιότυπες εικόνες ή είδωλα.
Δημιουργεί νέες διαστάσεις και οπτικές: αισθητικά, εισάγει τον θεατή σε ένα παράλληλο σύμπαν αλλεπάλληλων καθρεφτισμών και οπτικών ανακλάσεων, αφενός του ίδιου και αφετέρου του περιβάλλοντα χώρου, είτε αυτός περιέχει την ανθρώπινη παρουσία είτε όχι. Η οπτική εντύπωση της αέναης έκθεσης και του αντικατοπτρισμού προσομοιάζει την τελετουργική επανάληψη, η οποία αποδίδει στον θεατή-είδωλο διπλή υπόσταση: αφενός υποκειμένου, αφετέρου αντικειμένου, δηλαδή του ειδώλου το οποίο καθρεφτίζεται.
Μια πρώιμη αναφορά στο καθρέφτη του απείρου συναντάμε στον Βουδισμό, στην Κίνα του 7ου αιώνα, όπου ο Πατριάρχης Huayan Fazang λέγεται ότι απεικόνισε τον προκάτοχό του δεκαπλασιασμένο, τοποθετώντας δέκα καθρέφτες γύρω από ένα άγαλμα του Βούδα: οκτώ καθρέφτες σε οκτάγωνο, με επιπλέον καθρέφτες στο δάπεδο και την οροφή. Όταν άναψε έναν πυρσό, το φως του και ο φωτισμένος Βούδας γέμισαν το δωμάτιο με τις αντανακλάσεις τους.
Απόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς τοποθετεί εν είδει παράλληλων καθρεφτών, το ένα απέναντι στο άλλο, δύο έργα από δύο γυναίκες Ασιατικής καταγωγής, που πραγματεύονται την έννοια του καθρέπτη:
- Το έργο “Mirrors in Mirrors” (του 2019), της κλασικά εκπαιδευμένης στο πιάνο συνθέτριας Midori Hirano από την Ιαπωνία
και - Το έργο “Mirror City” (του 2023), της συνθέτριας και ερμηνεύτριας παραδοσιακών Κορεατικών οργάνων Dasom Baek απο τη Σεούλ.
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Κατερίνα Λιοντή
Ο παρΑξενος_ελκυστΗς μεταδίδεται κάθε Μεσάνυχτα Δευτέρας προς Τρίτη και Τρίτης προς Τετάρτη, πάντα από το Τρίτο Πρόγραμμα