Παράξενος Ελκυστής Μαριλένα Μαραγκού
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

“παρΑξενος_ελκυστΗς” με την Μαριλένα Μαραγκού | 02.01.2024


[ανάμεσα σε δυο ανάσες]


Πρώτη συνάντηση για τη νέα χρονιά και ενώ στο τέλος της προηγούμενης ο παρΑξενος_ελκυστΗς έκανε μια μουσική ανασκόπηση, απόψε παίρνει μια ακόμα ανάσα και στέκεται ακίνητος, στο κατώφλι της επόμενης˙ κάνοντας μια εσωτερική ανασκόπηση: μια απολογιστική διαδικασία, των ημερών που άφησε πίσω ο χρόνος.

Ο Ιανουάριος άλλωστε, αφιερωμένος από τους Ρωμαίους στον θεό Ιανό, θεό των ενάρξεων και των μεταβάσεων που απεικονίζεται συνήθως σε ένα κεφάλι με δύο πρόσωπα και τοποθετείται στα κατώφλια, κοιτάζει σε δύο κατευθύνσεις: προς το μέλλον αλλά και το παρελθόν.

Τον χρόνο ανάμεσα, στις αναπνοές, αναζητά το βραβευμένο σύνολο κρουστών Third Coast Percussion από το Σικάγο, στον τελευταίο του δίσκο “Between Breaths” με παγκόσμιες πρεμιέρες τεσσάρων σύγχρονων συνθετών. Από εκεί ακούμε τα “Millennium Canticles” (τραγούδια της χιλιετίας) της Missy Mazzoli, μιας από τις πιο δημιουργικές φωνές της σύγχρονης μουσικής σήμερα. Μια σουίτα-καλειδοσκόπιο ορχηστρικών και φωνητικών τεχνικών, όπου χρησιμοποιεί διάφορα υλικά: ξύλινες ράβδους, μεταλλικούς σωλήνες, κουδούνια και μια πληθώρα φωνητικών εκφράσεων και ονοματοποιίας. Τα τραγούδια κλείνουν χωρίς να δίνουν απαντήσεις αλλά θέτοντας ερωτήματα, για τον αν ο νέος κόσμος θα επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος.

Ερωτήματα μνήμης, ενός παρελθόντος που έχουμε αφήσει πίσω, θέτουν και η τσελίστρια Frances-Marie Uitti με τον συγγραφέα Paul Griffiths στο κομμάτι “I cannot remember”, ένα έργο που ισχυρίζεται πως μόνο το μέλλον βρίσκεται κοντά, τυλιγμένο σε αδιαφανή σκεπάσματα ενώ γλιστράει αργά από τα χέρια μας.

Τον τρόπο με τον οποίο αναθεωρούμε τη ζωή μας, εξερευνώντας τις στιγμές που θυμόμαστε σαν το χρονικό μιας ζωής, εξετάζει το έργο “The Day” του Αμερικανού συνθέτη σύγχρονης μουσικής David Lang. Γραμμένο το 2016 για την τσελίστρια Maya Beiser, το κείμενο προέρχεται από το διαδίκτυο και αναζητά τους τρόπους με τους οποίους περνούν οι άνθρωποι τις μέρες τους, γκουγκλάροντας τη φράση «Θυμάμαι τη μέρα που…» Μια σειρά αναμνήσεων που συνθέτει έναν αδιάκοπο κατάλογο της ανθρώπινης εμπειρίας, που ως εξισωτής της ανθρώπινης ύπαρξης. Στο “The Day” ο Lang χρησιμοποιεί τη μεταφορά μιας μόνο μέρας για να εξετάσει το αρχικό φως και το τελικό σκοτάδι της σύγχρονης ζωής.

Πλαισιωμένοι από τους ήχους των Rebekka Karijord /Jessica Dessner και Matt Elliott.


Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Νίκος Σαβοργινάκης
Εικόνα: Akihito Takuma, Lines of Flight, op.393, oil on canvas, 2013


σχετικα ondemand