«Κάθε στιγμή που ζούμε εμπεριέχει αυτό που μόλις υπήρξε και προετοιμάζει αυτό που θα είναι. Η διάρκεια (durée) είναι αυτή η αδιάκοπη διείσδυση του παρελθόντος μέσα στο παρόν, μια συνεχής δημιουργία.»
Henri Bergson: «Ύλη και Μνήμη», 1896)

Μια έννοια της durée, όπου ο χρόνος γίνεται ποιοτική, βιωμένη ροή και όχι μέτρηση, ενσαρκώνεται στην σύγχρονη σκηνή του drone και του μινιμαλισμού: χαρακτηρίζεται από παρατεταμένες διάρκειες, αργές αρμονικές μετατοπίσεις και εστίαση στην εμπειρία του ακροατή μέσα στον χώρο και τον χρόνο. Η μουσική σε αυτό το πλαίσιο λειτουργεί ως πεδίο ακρόασης όπου ο χρόνος βιώνεται σαν συνεχής παρουσία, και οι ηχητικές σχέσεις γίνονται αντιληπτές μέσω της αντήχησης, των αρμονικών και της ενσώματης αντίληψης.
Η Sarah Davachi είναι μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους αυτής της σκηνής, κινούμενη τόσο μεταξύ ακουστικών μορφών και ηλεκτρονικών οργάνων, όσο και μεταξύ μελωδίας και δομημένου θορύβου. Ενσαρκώνει μια στοχαστική προσέγγιση στην drone μουσική, όπου η διάρκεια, η υλικότητα του ήχου και η ιστορική μνήμη συνδέονται σε μια βαθιά εμπειρία ακρόασης. Με διδακτορικό στη Μουσικολογία από το UCLA (με διατριβή στο ηχόχρωμα, τη φαινομενολογία και την κριτική οργανολογία) και έντονες επιρροές από την παλαιά μουσική, εστιάζει στον ήχο ως φορέα μνήμης και ιστορικής συνείδησης. Εκτός από εκκλησιαστικό όργανο χρησιμοποιεί τσέμπαλο, βιόλα ντα γκάμπα και αναλογικά synths. Κάθε όργανο λειτουργεί ως ιστορικό σώμα που συνδέει την παρελθούσα πρακτική με τη σύγχρονη ακρόαση. Στα έργα της οι παρατεταμένοι τόνοι εμπλουτίζονται με μικρές μελωδικές χειρονομίες και ηχόχρωμα, δημιουργώντας μια εσωτερική εμπειρία του χρόνου.
Ο παρΑξενος_ελκυστΗς στην εκπομπή της Δευτέρας 06 Οκτωβρίου (μεσάνυχτα προς Τρίτη), μιας νύχτας όπου η υπερπανσέληνος του Οκτωβρίου αρχίζει να ανατέλλει στον φθινοπωρινό ουρανό, κινείται σε ατμοσφαιρικά αφαιρετικά ηχοτοπία, λουσμένα στο φως της Σελήνης, γειωμένος όμως ταυτόχρονα στην Ελληνική συναυλιακή πραγματικότητα. Με αναφορές στο Μουσικό Φεστιβάλ Χανίων, αλλά και και την κοινή συναυλία της Τρίτης – για πρώτη φορά στην Ελλάδα και την Ευρώπη – δύο εκ των σημαντικότερων σύγχρονων εκπροσώπων της minimal-experimental σκηνής, της Sarah Davachi και της Kara-Lis Coverdale. Πλαισιωμένος από τη μουσική των:
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Παναγιώτης Στουπής
Τρίτο Πρόγραμμα 90.9 & 95.6
Διαδικτυακή Ακρόαση: ERT εcho
Εικόνα: É.J.Marey: “Joinville Soldier Walking}, 1883, geometric chronophotograp