Μικρές Δεξαμενές Μελάνης Αφροδίτη Κοσμά
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Μικρές Δεξαμενές Μελάνης | Τρίτη 4 Απριλίου 2023

Μπενχαμίν Λαμπατούτ | Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο _ Η νύχτα στην Ελιγολάνδη

[Ο φυσικός -όπως και ο ποιητής- δεν έπρεπε να περιγράφει τα γεγονότα του κόσμου, αλλά να δημιουργεί απλώς μεταφορές και νοερές συνάφειες. Από εκείνο το καλοκαίρι και μετά, ο Χάιζενμπεργκ κατάλαβε ότι η εφαρμογή εννοιών της κλασικής φυσικής -όπως η θέση, η ταχύτητα και η ορμή- στα υποατομικά σωματίδια ήταν σκέτη ανοησία. Αυτή η πτυχή της φύσης απαιτούσε μια εντελώς καινούργια γλώσσα.

Στο καταφύγιο του στην Ελιγολάνδη, ο Χάιζενμπεργκ αποφάσισε να υποβάλει τον εαυτό του σε μια άσκηση ακραίου περιορισμού…

Τις επόμενες τρεις ημέρες δούλεψε ακατάπαυστα, κλεισμένος στο δωμάτιό του χωρίς καν να βουρτσίσει τα δόντια του…

Κάθιδρος από την κορφή ως τα νύχια, περνούσε τη μέρα του απομνημονεύοντας το Δυτικό-ανατολικό ντιβάνι, μια συλλογή ποιημάτων του Γκαίτε…ο Γκαίτε τους είχε γράψει το 1819, εμπνευσμένος από τον Σούφι μυστικιστή γωνστό ως Χαφέζ…

Όταν κατάφερνε να αποκοιμηθεί, ο Χάιζενμπεργκ ονειρευόταν δερβίσηδες να περιστρέφονται στο κέντρο του δωματίου του. Και ο Χαφέζ, πεσμένος στα τέσσερα, γυμνός και μεθυσμένος, να τους κυνηγάει αλυχτώντας σαν σκυλί. Τους πέταγε το τουρμπάνι του, την κούπα του κρασιού του και μετά την άδεια κανάτα προσπαθώντας να τους βγάλει από την τροχιά τους.

Μες στο παραλήρημα της αϋπνίας του, ένιωθε τον εγκέφαλό του χωρισμένο στα δύο, το κάθε ημιισφαίριο λειτουργούσε ανεξάρτητα, χωρίς να χρειάζεται να επικοινωνεί με το άλλο. Οι πίνακές του παραβίαζαν όλους τους κανόνες της κοινής άλγεβρας. Υπάκουαν στη λογική των ονείρων, όπου ένα πράγμα μπορεί να είναι πολλά….

Δεν τόλμησε να δημοσιεύσει την εργασία του, την έδωσε στον Νιλς Μπορς ο οποίος ενημέρωσε τον Αϊστάιν:

“Η τελευταία εργασία του Χάιζενμπεργκ, η οποία θα δημοσιευτεί σύντομα, έχει κάτι τρομακτικά ανησυχαστικό. Μοιάζει με έργο μυστικιστή, μα είναι αναμφίβολα ορθή και τεράστιου βάθους”. ]

Ακούμε

_ Hideki Umezawa

_ Andrew Pekler

_ Mika Vainio

_ Carmen Villain & Arve Henriksen

_ Gavin Bryars & Art of Time Ensemble

_ Gavin Bryars & Donald Nally

_Επιμέλεια, αφήγηση | Αφροδίτη Κοσμά

_ Ηχητική επεξεργασία | Τάσος Μπακασιέτας

_Μπένχαμιν Λαμπατούτ | Όταν παύουμε να καταλαβαίνουμε τον κόσμο

Μτφ. Αγγελική Βασιλάκου

Εκδόσεις Δώμα

Αθήνα, 2022

σχετικα podcasts