Παράξενος Ελκυστής Μαριλένα Μαραγκού
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

[ Εποχή_του_Γυαλιού_Μέρος_β | Εσωτερικό Πρίσμα ] | Τρίτη 09 Δεκεμβρίου 2025


Απόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς διερευνά την διαφάνεια του γυαλιού, σαν μορφή ευθραυστότητας αλλά και θεμελίωσης της ενσώματης αντοχής˙ μια κατάσταση της ύπαρξης που συμπυκνώνεται ποιητικά στον στίχο της Yoko Ono «εποχή του γυαλιού». Το γυαλί λειτουργεί σαν εσωτερικό πρίσμα: ένα σημείο όπου το φως που μας διαπερνά διαθλάται σε πολλαπλότητα, αποκαλύπτοντας τις λεπτές μετατοπίσεις της εμπειρίας και τη δυνατότητα της ύπαρξης να διατηρεί τη συνοχή της αφήνοντας το φως να ανανεώνει τις εσωτερικές της μορφές.



“Prisma Interius” ονομάζει η Αμερικανίδα συνθέτρια σύγχρονης μουσικής Catherine Lamb μια σειρά έργων που εξετάζουν συγκεκριμένους μουσικούς ρόλους και το πώς αυτοί τοποθετούνται μέσα στον φαινομενολογικό/αντιληπτικό χώρο. Θέτοντας θεμελιώδη ερωτήματα που αφορούν στον τρόπο με τον οποίο ένας τόνος μπορεί να λειτουργεί ως μοχλός ενεργοποίησης ολόκληρου αρμονικού χώρου, αλλά και ταυτόχρονα να διευρύνει το περίγραμμα του χρόνου. Στη σειρά “Prisma Interius” διερευνά διάφορους άξονες, όπως τη δημιουργία δομικών αλλαγών μέσω διαφόρων εννοιολογικών μετατοπίσεων ενός πρίσματος, τον ρόλο της φωνής, αλλά και την ανάπτυξη του Secondary Rainbow Synthesizer: ένα όργανο/ηχητικός μηχανισμός που πήρε το όνομά του από το ίχνος του πρωτεύοντος ουράνιου τόξου. Φιλτράροντας τον περιβάλλοντα χώρο του ακροατηρίου, συνενώνει αρμονικά τα χαοτικά ατμοσφαιρικά στοιχεία που καταγράφονται από τα μικρόφωνα έξω, λειτουργώντας σαν ένα συνεχές  για τη σαφώς αρθρωμένη μουσική δραστηριότητα του συνόλου, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να δημιουργήσει γέφυρα προς τον ακροατή, οδηγώντας τον σε έναν άπειρο, επεκτεινόμενο χώρο.

Την αλληλεπίδραση ήχου, χώρου και αντίληψης, διερευνά η Αμερικανίδα συνθέτρια Ellen Fullman χρησιμοποιώντας το Long String Instrument: ένα πρωτότυπο ηλεκτροακουστικό όργανο με νήματα μήκους έως 31 μέτρων τοποθετημένα εν σειρά σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Στο έργο “Through Glass Panes” η «γυάλινη επιφάνεια» στο τίτλο δρα μεταφορικά, σαν φίλτρο ανάμεσα στον ήχο και την αντίληψη, διαθλώντας τις ηχητικές μορφές: η υφή, η αντήχηση και η κίνηση μέσα στο χώρο μετατρέπουν τον ήχο σε μια σωματική και στοχαστική εμπειρία ακρόασης, που συνδέει την παράδοση του 20ού αιώνα με προσωπικές εξερευνήσεις του ήχου, «μέσα από γυάλινες επιφάνειες».

Μέσα από «ένα παράθυρο, βασικά», “A Window, Basically” ονομάζουν την συνεργασία τους που μόλις κυκλοφόρησε ο Peter Evans  στην τρομπέτα και ο Mike Pride στα κρουστά. Δύο από τις πιο ατρόμητες φωνές της σύγχρονης πειραματικής μουσικής, σε μια ισορροπία μεταξύ έντασης και βαθιάς ακρόασης που ωθεί τα όρια της αυτοσχεδιαστικής μουσικής στα άκρα. Με ξαφνικές στροφές, πυκνά ηχητικά συμπλέγματα, απρόβλεπτες σιωπές και στιγμές ακατέργαστης έκφρασης, ανοίγουν ένα παράθυρο στην ουσία του ήχου.

Πλαισιωμένοι από τη μουσική των Anne Clark και Ale Hop


Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Τάσος Μπακασιέτας
Τρίτο Πρόγραμμα 90.9 & 95.6
Διαδικτυακή Ακρόαση: ERT εcho


Εικόνα: Berenice Abbott, “Light through a Prism” (1958)

σχετικα ondemand