Η προ Χριστού εις Άδου Κάθοδος: 1. Monteverdi
Ένα φίδι σκοτώνει την Ευρυδίκη την ημέρα των γάμων της με τον ημίθεο αρχιτραγουδιστή Ορφέα. Εκείνος, με μόνα όπλα τη λύρα και το τραγούδι κατεβαίνει στον Άδη να τη φέρει πίσω. Ο βασιλιάς του Κάτω Κόσμου, Πλούτων κάμπτεται, θέτει όμως έναν όρο πο...
Το Διαχρονικό Διαδίκτυο
Λένια Ζαφειροπούλου
Εκπομπή που αναζητά συνδετικά νήματα ανάμεσα στις εποχές και τα έργα. Μουσική, ποίηση, θέατρο και πεζογραφία, μύθοι και παραδόσεις, κοσμική και θρησκευτική τέχνη επιστρατεύονται για τη σύνθεση ενός ιδιότυπου, θεματικού, διαπολιτισμικού κανόνα και καλλιτεχνικού χάρτη.

Το εβραϊκό στετλ στην αίθουσα συναυλιών 3
Συνώνυμο των Ασκενάζι και της ανατολικοευρωπαϊκής εβραϊκής κουλτούρας, το στετλ που στα γίντις σημαίνει «πολίχνη» έγινε τελικά και συνώνυμο της εβραϊκής. λαϊκής μουσικής παράδοσης. Τα στετλ, σε αντίθεση με τα γκέτο των μεγάλων πόλεων πρόσφεραν στους Εβραίο...
Το εβραϊκό στετλ στην αίθουσα συναυλιών 2
Συνώνυμο των Ασκενάζι και της ανατολικοευρωπαϊκής εβραϊκής κουλτούρας, το στετλ που στα γίντις σημαίνει «πολίχνη» έγινε τελικά και συνώνυμο της εβραϊκής. λαϊκής μουσικής παράδοσης. Τα στετλ, σε αντίθεση με τα γκέτο των μεγάλων πόλεων πρόσφεραν στους Εβραίο...
Το εβραϊκό στετλ στην αίθουσα συναυλιών 1
Συνώνυμο των Ασκενάζι και της ανατολικοευρωπαϊκής εβραϊκής κουλτούρας, το στετλ που στα γίντις σημαίνει «πολίχνη» έγινε τελικά και συνώνυμο της εβραϊκής. λαϊκής μουσικής παράδοσης. Τα στετλ, σε αντίθεση με τα γκέτο των μεγάλων πόλεων πρόσφεραν στους Εβραίο...
Δραματουργία της είδησης 2
Η όπερα δεν χαρίζει στους αγγελιοφόρους της τους λαμπρούς μονολόγους των «αγγέλων» της αττικής τραγωδίας. Οι ρόλοι τους στη ρομαντική όπερα είναι συχνά ρόλοι μιας και μόνης φράσης. Κι όμως τα νέα που φέρνουν έχουν τη δύναμη να εκτρέψουν τον ρου της πλοκής, να διαλύσου...
Δραματουργία της είδησης 1
Η όπερα δεν χαρίζει στους αγγελιοφόρους της τους λαμπρούς μονολόγους των «αγγέλων» της αττικής τραγωδίας. Οι ρόλοι τους στη ρομαντική όπερα είναι συχνά ρόλοι μιας και μόνης φράσης. Κι όμως τα νέα που φέρνουν έχουν τη δύναμη να εκτρέψουν τον ρου της πλοκής, να διαλύσουν ερωτικά ν...
Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και οι κληρονόμοι του 3
Ρομαντικός ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, πεζογράφος και συγγραφέας ταξιδιωτικών αφηγημάτων, o Δανός Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αγαπήθηκε τελικά κυρίως για τα έντεχνα παραμύθια του. Μεγάλη είναι η κληρονομιά που άφησε ο Άντερσεν στα παιδι...
Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και οι κληρονόμοι του 2
Ρομαντικός ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, πεζογράφος και συγγραφέας ταξιδιωτικών αφηγημάτων, o Δανός Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αγαπήθηκε τελικά κυρίως για τα έντεχνα παραμύθια του. Μεγάλη είναι η κληρονομιά που άφησε ο Άντερσεν στα παιδιά όλου του κόσμου...
Ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και οι κληρονόμοι του 1
Ρομαντικός ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, πεζογράφος και συγγραφέας ταξιδιωτικών αφηγημάτων, o Δανός Χανς Κρίστιαν Άντερσεν αγαπήθηκε τελικά κυρίως για τα έντεχνα παραμύθια του. Μεγάλη είναι η κληρονομιά που άφησε ο Άντερσεν στα παιδιά όλου του κόσμου...
Μουσικά Τρίγωνα - μια ευαίσθητη σκηνική ισορροπία 2
Η άρια είναι συνήθως ένα πάγωμα της πλοκής. Ένας μουσικός προβολέας πάνω στον ήρωα. Το ίδιο και το ντουέτο, σύμβολο του έρωτα, είναι συχνά στατικό. Πρώτος ο Μότσαρτ σπέρνει στις όπερές του τερτσέτα, τρίφωνα ensembles για να επιταχύνει την πλοκή και γ...
Μουσικά Τρίγωνα - μια ευαίσθητη σκηνική ισορροπία 1
Η άρια είναι συνήθως ένα πάγωμα της πλοκής. Ένας μουσικός προβολέας πάνω στον ήρωα. Το ίδιο και το ντουέτο, σύμβολο του έρωτα, είναι συχνά στατικό. Πρώτος ο Μότσαρτ σπέρνει στις όπερές του τερτσέτα, τρίφωνα ensembles για να επιταχύνει την πλοκή και γ...
Η Ελπίδα είναι ένα πράγμα φτερωτό
Δανειζόμενη ένα στίχο της Emily Dickinson, αφιερώνω μια εκπομπή στην ελπίδα και στις μουσικές της. Ξεκινώ από την Ελπίδα που με τη μορφή γυναικείας θεότητας οδηγεί τον Ορφέα του Monteverdi μέχρι τις πύλες του Άδη και τον εγκαταλείπει εκεί. Π...
Dances macabres – οι χοροί της αντίπερα όχθης
Με αφορμή το μυθιστόρημα του Leo Perutz «Ο Μαιτρ της Δευτέρας Παρουσίας» και σχολιάζοντας το τόσο μοναδικό αυτό πεζογράφημα που μπορεί να θεωρηθεί από αστυνομικό μέχρι αλληγορική πραγματεία περί καλλιτεχνικής δημιουργίας, ρίχνουμε μια ματιά στο...
Jackie Kay Χαρτιά Υιοθεσίας – μεταξύ νατουραλισμού και ποιητικού οράματος
Στην ποιητική της σύνθεση «Χαρτιά Υιοθεσίας», η Jackie Kay, δαφνοστεφής ποιήτρια της Σκωτίας πλέκει τρεις φωνές μιας θετής μητέρας, μιας φυσικής μητέρας και μιας θετής κόρης, σ’ ένα αντιστικτικό, ποιητι...
Άσμα Ασμάτων – οράματα θείου και γήινου έρωτα στη μουσική
Σε μια δεύτερη, πιο μουσική εκπομπή αφιερωμένη στο βιβλικό Άσμα Ασμάτων, ακούμε δυο έργα που εμπνέονται απ’ αυτό με εκ διαμέτρου αντίθετο τρόπο. Ο Μπαχ στην καντάτα του «Ξυπνήστε, η φωνή μας καλεί» αξιοποιεί στίχους από το Άσμα ως πολυτελ...
Άσμα Ασμάτων – η ερωτική Αρκαδία της Βίβλου
Μια ερωτευμένη κόρη από το χωριό Σουλάμ, ο βοσκός εραστής της, οι κοπέλες της Σιών και ο θρυλικός βασιλιάς Σολομών , ελάφια και ζαρκάδια, πρόβατα, μέλι και γάλα, οίνος και νάρδος και όλη η ερωτική εικονοποιία της εγγύς Ανατολής, το Άσμα Άσμάτων, είναι σίγουρα ...
Εγώ εδώ κι αυτή στον ουρανό
Μια τολμηρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε δύο έργα, ένα στην πρωτοπορία και ένα στα απόνερα του Ρομαντισμού, που αμφότερα μοιάζουν να έχουν τη ρίζα τους στον Παράδεισο του Δάντη και στην αγγελική Βεατρίκη του. Στην Damoiselle ¸élue των Rossetti κα...
Αλεξάντρ Πούσκιν: Οι Τσιγγάνοι / Σεργκέι Ραχμάνινωφ: Αλέκο
Το 1892 ο νεαρός Σεργκέι Ραχμάνινωφ στο ωδείο της Μόσχας σαρώνει τα βραβεία της επιτροπής με τη διπλωματική του, την ωριαία μονόπρακτη όπερα “Αλέκο” βασισμένη στους Τσιγγάνους του Πούσκιν. Με γρήγορες αδρές γραμμές, ο Ραχμάνινωφ σκιαγραφεί τ...
ΣΕΛΙΔΑ 5 ΑΠΟ 9