Darius Jones: ένα avant-jazz fluxkit
Το Fluxus ευδοκίμησε στην περιοχή ανάμεσα στη μουσική και τις οπτικές εκδηλώσεις της τέχνης. Πέραν των εφήμερων δράσεων, οι καλλιτέχνες του Fluxus επιδόθηκαν στη δημιουργία πρωτότυπων εκδόσεων και ανθολογιών, video-art και στην κατασκευή αντικειμένων-κο...
Παράξενος Ελκυστής
Μαριλένα Μαραγκού
Εκπομπή που φιλοδοξεί να φωτίσει το έργο καλλιτεχνών που δρουν στα όρια των δημιουργικών περιβαλλόντων, τόσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική παραγωγή, και είναι οι αιμοδότες και οι αφανείς φορείς του πολιτισμού.

Fluxus: βλέποντας, ακούγοντας
Η πειραματική μουσική είναι μια μουσική της διαδικασίας. Οι διαδικασίες φέρνουν στο προσκήνιο στιγμιαίους ηχητικούς σχηματισμούς, οι οποίοι μόλις εκδηλωθούν, ανήκουν ήδη στο παρελθόν. Η μοναδικότητα της στιγμής έρχεται στο επίκεντρο. Μια στιγμή που, σύμφωνα με...
[ I Ching: Το βιβλίο των αλλαγών ]
Το Ι Ching είναι το θεμέλιο της κινέζικης σοφίας και καταλυτικό για την εκπαίδευση των σοφών. Ένας ζωντανός χρησμός, ένας υπομονετικός και οξυδερκής δάσκαλος, που προορίζεται να βοηθήσει άτομα και κυβερνήσεις να λάβουν θεϊκές, τυχαίες αποφάσεις στη ζωή. Είναι...
[ αλλαγή, η μόνη σταθερά ]
Στο κατώφλι της νέας χρονιάς, έχοντας κάνει τον απολογισμό μας, κοιτάμε μπροστά αναζητώντας την προοπτική ενός νέου ξεκινήματος, διατυπώνοντας προθέσεις και αποφάσεις, που εμπεριέχουν την επιθυμία για αλλαγή. Αλλαγή που ξεκινά εσωτερικά, και μετά αντανακ...
[Akitu | αποφάσεις σε μια νέα αρχή]
Τα χρονικά ορόσημα συχνά τροφοδοτούν φιλόδοξες συμπεριφορές - το «φαινόμενο της νέας αρχής» - όπως το έθιμο της λήψης αποφάσεων την Πρωτοχρονιά, ένα έθιμο με ιστορία τεσσάρων χιλιάδων ετών.
Οι αρχαίοι Βαβυλώνιοι ήταν οι πρώτοι που συνήθιζαν να παίρνου...
[ανάμεσα σε δυο ανάσες]
Πρώτη συνάντηση για τη νέα χρονιά και ενώ στο τέλος της προηγούμενης ο παρΑξενος_ελκυστΗς έκανε μια μουσική ανασκόπηση, απόψε παίρνει μια ακόμα ανάσα και στέκεται ακίνητος, στο κατώφλι της επόμενης˙ κάνοντας μια εσωτερική ανασκόπηση: μια απολογιστική διαδικασία, των ημε...
[μουσική ανασκόπηση της χρονιάς που τελειώνει – (2/2)] Διανύοντας την τελευταία εβδομάδα του χρόνου, ο παρΑξενος_ελκυστΗς κάνει μια ανασκόπηση στις μουσικές που κυκλοφόρησαν μέσα στην προηγούμενη χρονιά. Δίσκοι που ξεχώρισαν, αλλά δεν βρήκαν τη θέση τους στις θεματικές μας εξερευνήσεις˙ δίσκοι που, με θεώρηση υποκειμενική και ενίοτε αντικειμενική, και χωρίς ιεράρχηση, ανήκουν στα καλύτερα ακούσματα ... Read more
[μουσική ανασκόπηση της χρονιάς που τελειώνει - (1/2)]
Διανύοντας την τελευταία εβδομάδα του χρόνου, ο παρΑξενος_ελκυστΗς κάνει μια ανασκόπηση στις μουσικές που κυκλοφόρησαν μέσα στην προηγούμενη χρονιά. Δίσκοι που ξεχώρισαν, αλλά δεν βρήκαν τη θέση τους στις θεματικές μας εξερευνήσεις˙ δ...
[In_girum_imus_nocte_et_consumimur_igni_ β | ΝΑ ΞΑΝΑΠΙΑΣΤΕΙ ΑΠ’ ΤΗΝ ΑΡΧΗ]
Ανάμεσα σε ένα εορταστικό κλίμα υποχρεωτικής εξωστρέφειας και χαράς, ο παρΑξενος_ελκυστΗς παραμονή της μεγαλύτερης νύχτας του χρόνου, του χειμερινού ηλιοστάσιου – της πιο σκοτεινής μέρας – ακολουθώντας το πέρασμα του χρόνου και την πορεία του ήλιου κατά την οποία η ψυχή του ανθρώπου αποβάλλει τα πάθη και πορεύεται προς την πνευματική της αναγέννηση, κάνει κύκλους μέσα στο σκοτάδι της νύχτας, πριν αναλωθεί από την «φωτιά» των γιορτών. Μια περιπλάνηση που, όπως και η ταινία του Debord, τελειώνει με τον υπότιτλο: ΝΑ ΞΑΝΑΠΙΑΣΤΕΙ ΑΠ’ ΤΗΝ ΑΡΧΗ.
[ In_girum_imus_nocte_et_consumimur_igni _ α | όνειρα στην ’Ωρα του Τίγρη ]
Στην Κίνα και την Ιαπωνία, σύμφωνα με το παλιό τρόπο μέτρησης του χρόνου, στις 03:00 τη νύχτα λέγεται πως ξεκινάει η «’Ωρα του Τίγρη».
Από τις τρεις μέχρι τις πέντε τα ξημερώματα, ο τίγρης προστατεύει τον ύπνο. Είναι μ...
Sonic Butō: ακούγοντας τον χορό του σκοτεινού σώματος «Η underground τέχνη μετατρέπεται σε απλή μόδα εξαιτίας των ανθρώπων που την ασκούν. Δημιουργούν μια έρημο γύρω τους και μετά παραπονιούνται ότι δεν υπάρχει νερό. Γιατί δεν δοκιμάζουν να πιούν από την πηγή του ίδιου τους του σώματος; Ας ξεριζώσουν το σκοτάδι από τη σάρκα τους». Tatsumi Hijikata, ιδρυτής του Butoh. To Butoh (舞踏, Butō) είναι μια πρωτοποριακή μορφή τέχνης που χρησιμοποιεί αργές κινήσεις, λευκή βαφή στο σώμα και στο πρόσωπο εντείνοντας το στοιχείο της επιτελεστικότητας, γκροτέσκες ή σεξουαλικές εικόνες. Προέρχεται από το «Ankoku Butoh» που σημαίνει «Χορός του απόλυτου σκοταδιού», αναφερόμενο σε ... Read more
Ενσώματη στροφή (μέρος γ’) | Το σώμα που πονά – ο καθρέφτης του κόσμου Aπόψε ο παρΑξενος_ελκυστΗς στο πλαίσιο ενός κύκλου εκπομπών μιας ακουστικής διερεύνησης για το ανθρώπινο σώμα και την ενσώματη εμπειρία, ακολουθεί τον ηχητικό δρόμο της ποίησης, μέσα από το έργο της Lola Ridge. Μια αναρχική, μοντερνίστρια, λυρική, φεμινίστρια και ακτιβίστρια ποιήτρια των αρχών του προηγούμενου αιώνα, που γεννήθηκε σαν σήμερα πριν από 150 χρόνια στην Ιρλανδία. Μια ποιήτρια παραγνωρισμένη, μια «θαμμένη ιστορία μέσα στη θαμμένη ιστορία», που τα τελευταία χρόνια έχει αναζωπυρωθεί ιδιαίτερα το ενδιαφέρον για το έργο της. Στο ελληνικό κοινό μας τη συστήνει για πρώτη ... Read more
ενσώματη_στροφή | Body – Soul, β’ μέρος
Ο Γάλλος διανοητής Maurice Merleau–Ponty ανέπτυξε μια κριτική ενάντια στην καρτεσιανή δυτικότροπη θεώρηση, που διαχωρίζει σώμα-ψυχή, από τη σκοπιά της σωματικής ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. Προτάσσει το φαινόμενο «σώμα», ως το σύστημα εκείνο που είναι ανοιχτό και συ...
Ενσώματη_στροφή | Body Music, α’ μέρος
«Το σώμα δεσμεύει, κατέχει και εμπεριέχει χώρο… Αποτελεί επίσης ενεργητική επιφάνεια αντίθετων επιτελέσεων τελετουργικών όσο και πολιτικών συνδηλώσεων, ως ανθρωπολογικό περιβάλλον προβολής της επιθυμίας… Ενσωματώνει νέες νοηματοδοτήσεις διαρκώς, ενώ...
Πέρασμα στην Ινδία (μέρος β') | Ηχητικά αρχεία ηλεκτρονικού πειραματισμού
«Άραγε γιατί να επεξεργαστούμε και πάλι σήμερα μίαν έννοια του αρχείου;…Τάχα δεν πρέπει να ξεκινήσουμε διαχωρίζοντας το αρχείο από εκείνο στο οποίο πάρα πολύ συχνά το ανάγουμε, κυρίως την εμπειρία της μνήμης και την επιστρ...
Πέρασμα στην Ινδία (μέρος α') | Kartik Purnima: το φεγγάρι της ευλογίας
"Purnima" στα σανσκριτικά σημαίνει πανσέληνος. H πανσέληνος τον Νοέμβριο είναι η Kartik Purnima, καθώς έρχεται στον 8ο μήνα Kartik του Ινδουιστικού ημερολογίου, και έχει σημαντική θρησκευτική και πολιτιστική σημασία για του...
Τα πάθη της βροχής: Dripsody (ραψωδία της σταγόνας), α’ μέρος « …Κάθε σταγόνα κι ένα εσύ, όλη τη νύχτα ο ίδιος παρεξηγημένος ήχος, αξημέρωτος ήχος, αξημέρωτη ανάγκη εσύ, βραδύγλωσση βροχή, σαν πρόθεση ναυαγισμένη κάτι μακρύ να διηγηθεί και λέει μόνο εσύ, εσύ, νοσταλγία δισύλλαβη, ένταση μονολεκτική, το ένα εσύ σαν μνήμη, το άλλο σαν μομφή και σαν μοιρολατρία, τόση βροχή για μια απουσία, τόση αγρύπνια για μια λέξη…» (Κ. Δημουλά, Τα πάθη της βροχής) «Εν μέσω λογισμών και παραλογισμών», ενός φθινοπώρου που ημερολογιακά τουλάχιστον πλησιάζει το τέλος του, ο παρΑξενος_ελκυστΗς εστιάζει απόψε στον «πάντα νικημένο» ήχο, μιας σταγόνας, με: Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού ... Read more
Τα πάθη της βροχής: Dripsody (ραψωδία της σταγόνας), α’ μέρος
« …Κάθε σταγόνα κι ένα εσύ, όλη τη νύχτα ο ίδιος παρεξηγημένος ήχος, αξημέρωτος ήχος, αξημέρωτη ανάγκη εσύ, βραδύγλωσση βροχή, σαν πρόθεση ναυαγισμένη κάτι μακρύ να διηγηθεί και λέει μόνο εσύ, εσύ, νοσταλγία δισύλλαβη, ένταση μ...
ΣΕΛΙΔΑ 8 ΑΠΟ 15