Ο Λόγιος Θεοδωράκης Μαρία Χατζάρα
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

«Ο λόγιος Θεοδωράκης» | Σάββατο 12 Αυγούστου 2023

  • Σεξτέτο για φλάουτο, κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο (1947)

«Είναι αξιοζήλευτη η μορφολογική κατασκευή του έργου και οι επιλογές του συνθέτη στην κατανομή των μουσικών γεγονότων κατά τη συνολική ροή του χρόνου. Η φόρμα που προτείνει ο Θεοδωράκης στο πρώτο μέρος, με τις «χορικές παρεμβολές» των εγχόρδων σε ρόλο κατασκευαστικών δοκών, οι οποίες στηρίζουν το νόημα που αποδίδει το πλήρες Σεξτέτο με το φλάουτο και το πιάνο, είναι εξαιρετική. Ο τρόπος που υπηρετεί την κλασική φόρμα του σκέρτσο με τρίο είναι αφοπλιστικά φυσικός. Ιδιαίτερη αισθητική αξία έχει και η μέθοδος συγκρότησης της συναισθηματικής ανακεφαλαίωσης του φινάλε, που -χωρίς να εκπέσει στην ψυχρότητα της εγκεφαλικής συνθετικής τεχνικής- χρησιμοποιεί υποβοηθητικά τη μοτιβική και θεματική επεξεργασία για να οδηγηθεί σε γνήσια, εσωτερική, ψυχική κορύφωση, η οποία μέσω ερωτημάτων κορυφώνεται στην τρυφερή καταληκτική κατάφαση. Το Σεξτέτο είναι παιδί μιας εποχής και φέρει αξίες. Συνεπώς είναι παιδί κάθε εποχής – γράφει, μεταξύ άλλων, σε σημείωμά του για το έργο ο φλαουτίστας και συνθέτης ο Φίλιππος Τσαλαχούρης.

«Ο λόγιος Θεοδωράκης»

Ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στην πρώτη δημιουργική περίοδο του Μίκη Θεοδωράκη φιλοξενεί το Τρίτο Πρόγραμμα, σε μια νέα σειρά πέντε εκπομπών, τις οποίες επιμελείται και παρουσιάζει η Μαρία Χατζάρα και μεταδίδεται τα Σάββατα 5, 12, 19, 26 Αυγούστου 2023 και 2 Σεπτεμβρίου 2023, στις 18:30.

Το αφιέρωμα «φωτίζει» το λόγιο συνθετικό έργο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το οποίο παραμένει εν πολλοίς άγνωστο, παρουσιάζοντας μερικά από τα έργα αυτής της  δημιουργικής περιόδου.

Τα πρώτα δείγματα μουσικής γραφής του Μίκη Θεοδωράκη εμφανίζονται το 1937 σε μελωδικά σκίτσα, βυζαντινούς ύμνους, παιδικά τραγούδια και μικρά κομμάτια για βιολί. Τρία χρόνια αργότερα έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το πιάνο και το κλασικό ρεπερτόριο και στρέφεται στην πιανιστική γραφή: βαλς, σονατίνες, φαντασίες και τραγούδια για φωνή και πιάνο αποτελούν τις πρώτες του συνθέσεις. Χοροί, πρελούδια, πασακάλιες, σουΐτες και σονατίνες προστίθενται στο λόγιο συνθετικό του έργο.