Τα πορτογαλικά fados: από την Amalia Rodrigues στις μουσικές ακροβασίες του Julio Rsende.
Τα πορτογαλικά fados ίσως αποτελούσαν ένα λαϊκό μουσικό είδος από τα πιο δύσκολα να «μεταφραστουν» / διασκευαστούν σε ξένες σταθερές μουσικές φόρμες. Ίσως μαζί με τα ρεμπέτικα αποτελούσαν τις πιο δύσκολα επεμβάσιμες μουσικές παραδόσεις. Προσπάθειες γίνονταν πάντα μουσικού παραλληλισμού των fados με ορχηστρικές προσεγγίσεις αλλά και το μπόλιασμα με την τζαζ . Στην σημερινή εκπομπή κάνουμε μία εκδρομή προς τα πίσω στον μουσικό χρόνο για να διαπιστώσουμε ότι όσο πιο μινιμαλιστική η φόρμα πλησιάσματος τόσο πιο πετυχημένη η απόπειρα των συνθετών. Οι προσπάθειες/ερμηνείες της αξέχαστης Amalia Rodrigues μας βοηθούν σε αυτή την προσπάθεια μας. Η φωνή της συγκλονιστική χρειάζονταν μουσική αποφόρτιση στις ενορχηστρώσεις έτσι ώστε το κοινό της να “ξεδιψάει” και όχι να “πνίγεται”.
Συναντούμε στη Λισαβώνα για αυτό το λόγο και συζητάμε μαζί με τον κορυφαίο Πορτογάλο συνθέτη και πιανίστα Julio Rsende που στις πρόσφατες δισκογραφικές του παρουσιάσεις ακροβατεί μαεστρικά στο πιάνο μεταξύ κλασικού ρεπερτορίου και της μεγάλης παράδοσης του fado.
Τρίτο Πρόγραμμα 90,9
Έρευνα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Γιώργος Μαρκάκης
Διαδικτυακά: www.ertecho.gr/trito