Ο χρόνος και η ύπαρξη είναι κυκλικοί και αυτοτροφοδοτούμενοι, υποστήριξε ο Nietzsche, εισάγοντας την ιδέα της Αιώνιας Επιστροφής: την ιδέα ότι κάθε γεγονός στη ζωή επαναλαμβάνεται αιώνια, χωρίς τέλος. Η Αιώνια Επιστροφή απορρίπτει την ιδέα της γραμμικής εξέλιξης του κόσμου προς έναν τελικό σκοπό, όπως τη διδάσκει ο Χριστιανισμός και άλλες μεταφυσικές κοσμοθεωρίες˙ ο άνθρωπος πρέπει να ζει τη ζωή του έτσι ώστε να μπορεί να την αποδεχτεί πλήρως, ακόμη και αν την επαναλάμβανε ατέλειωτες φορές.
Ο ουροβόρος όφις είναι το φίδι τη στιγμή που ελίσσεται γύρω από τον εαυτό του και δαγκώνει την ουρά του, αφαιρώντας το υπόλοιπο παλαιού δέρματός του, δίνοντας έτσι την εντύπωση ότι τρώει την ουρά του. Αντιπροσωπεύει την σοφία και την δημιουργική ώθηση της νέας αρχής: την Ανανέωση και την Αναγέννηση. Η περίκλειστη αναπαράστασή του είναι ένα αρχαίο σύμβολο της αιωνιότητας και της συνέχειας του κυκλικού χρόνου.
“Ouroboros” ονομάζουν την πολυμεσική τους εγκατάσταση η Βρετανίδα ερευνήτρια και μουσικός Kat Austen με την Ιταλίδα εικαστικό Fara Peluso. Ένα έργο που συνδυάζει ρομποτική, βίντεο, μουσική και γλυπτική για να εξερευνήσει τις κυκλικές μεθόδους των ανθρώπινων σχέσεων, ως προς τους διαθέσιμους πόρους, την κατανάλωση και τα υλικά. Αναπτύσσουν ένα βιοπλαστικό υλικό που προέρχεται από φύκια, με το οποίο κατασκευάζουν έναν μουσικό δίσκο με διαδραστικό ήχο, που εξερευνά τη μεταβαλλόμενη ταυτότητα της περιοχής της στα σύνορα Γερμανίας, Πολωνίας και Τσεχίας.
Απόψε ο παρΑΞενος_ελκυστΗς εξερευνά φιδίσιες κυκλικές δομές μέσα από:
- 3 εκδοχές για τον Ουροβόρο από τον Νεοϋορκέζο κιθαρίστα Ben Monder,
- την εκτεταμένη κυκλική μουσική, του Ελβετού συνθέτη της σιωπής Jürg Frey με το Konus Quartett
- ποίηση στην παλιά σκανδιναβική γλώσσα, από τον Νορβηγό Einar Selvik
- το φίδι Žaltys των αγρών της Λιθουανίας, μέσα από τα μάτια της μνήμης του Πολωνού κιθαρίστα Raphael Rogiński.
Επιμέλεια-Παρουσίαση: Μαριλένα Μαραγκού
Επιμέλεια ήχου: Νίκος Σαβοργινάκης
Ο παρΑξενος_ελκυστΗς μεταδίδεται κάθε Μεσάνυχτα Δευτέρας προς Τρίτη και Τρίτης προς Τετάρτη, πάντα από το Τρίτο Πρόγραμμα