Η Γωνία του Συλλέκτη Θεόδωρος Λούστας
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

“Η γωνία του συλλέκτη” με τον Θεόδωρο Λούστα | 21.03.2023

ΘΗΣΑΥΡΟΙ ΤΗΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ (ΕΙΚΟΣΤΟ ΕΒΔΟΜΟ ΜΕΡΟΣ)

Carl Nielsen: συμφωνία αρ.2, με την επωνυμία Οι τέσσερεις ιδιοσυγκρασίες, έργο 16. Τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μεγάρου Συναυλιών Tivoli, γνωστή και ως Φιλαρμονική της Κοπεγχάγης, διευθύνει ο Carl Garaguly, από δισκογραφική εργασία της δεκαετίας του 1960.

“Eίχα την ιδέα για τις Τέσσερεις ιδιοσυγκρασίες πολλά έτη πριν, σε ένα πανδοχείο της Ζηλανδίας. Σε τοίχο της αίθουσας όπου έπινα μπύρα, μαζί με τη σύζυγό μου και μερικά φιλικά πρόσωπα, κρεμόταν μια εξαιρετικά κωμική έγχρωμη εικόνα, χωρισμένη σε τέσσερα τμήματα. Κάθε τμήμα της συμβόλιζε μια από τις τέσσερεις ιδιοσυγκρασίες: χολερική, φλεγματική, μελαγχολική και αισιόδοξη. Ο χολερικός άνδρας ήταν έφιππος. Κρατούσε στο χέρι με αγριότητα, ένα μακρύ σπαθί. Τα μάτια του εξείχαν από το κεφάλι, τα μαλλιά ήταν άγρια, ενώ το πρόσωπό του ήταν τόσο παραμορφωμένο από θυμό και διαβολικό μίσος, που δεν μπορούσα να μην ξεσπάσω σε γέλια. Οι υπόλοιπες τρεις εικόνες είχαν ανάλογο ύφος. Οι φίλοι μου και εγώ διασκεδάζαμε με την αφέλεια των εικόνων, την υπερβολική έκφρασή τους και την κωμική τους σοβαροφάνεια. Αλλά πόσο παράξενα μπορεί να αποδειχθούν μερικές φορές τα πράγματα! Εγώ, που είχα γελάσει δυνατά και ειρωνικά με αυτές τις εικόνες, επέστρεφα συνεχώς σε αυτές, νοητά. Μια ωραία ημέρα, συνειδητοποίησα ότι αυτές οι – χαμηλής αισθητικής – εικόνες, αποτελούσαν τον πυρήνα μιας ιδέας και σκεφτείτε, ακόμη και μια μουσική υποβόσκουσα τάση. Λίγο καιρό μετά λοιπόν, ξεκίνησα να συνθέτω το πρώτο μέρος μίας συμφωνίας. Έπρεπε όμως να είμαι προσεκτικός, για να μην αποτύχω. Ήλπιζα φυσικά ότι οι ακροατές μου δεν θα γελούσαν, έτσι ώστε η ειρωνεία της μοίρας να πλήξει την ψυχή μου.”

Η θεωρία των τεσσάρων ιδιοσυγκρασιών του ανθρώπου είναι σήμερα ξεπερασμένη και μη αποδεκτή από τη σύγχρονη επιστήμη. Έχει τις ρίζες της στην ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα και υπήρξε επί πολλούς αιώνες δημοφιλής, ασκώντας μεγάλη επιρροή. Δύο από τους βασικότερους εκπροσώπους υπήρξαν οι ιατροί Ιπποκράτης και Κλαύδιος Γαληνός.

Franz Berwald: κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα ad libitum, IFB 19. Tον πιανίστα Marian Migdal συνοδεύει η Βασιλική Φιλαρμονική του Λονδίνου υπό τον Ulf Björlin, από δισκογραφική εργασία που κυκλοφόρησε το 1977.

Παραγωγή-Παρουσίαση: Θεόδωρος Λούστας

σχετικα ondemand