Πινέλα για Χρώματα και Ορχήστρα Γιώργος Μαρκάκης
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Ο πολυτάλαντος Νορβηγός Μουσικός Bugge Wesseltoft | 20.11.2024


Τα «Πινέλα για Χρώματα και Ορχήστρα» του Γιώργου Μαρκάκη χρωματίζουν τον ραδιοφωνικό αέρα του Τρίτου Προγράμματος κάθε Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή ακριβώς τα μεσάνυχτα προς την επόμενη, για μία ώρα.



Στην σημερινή εκπομπή παρουσιάζουμε μεταξύ άλλων δημιουργών τον πολυτάλαντο Νορβηγό μουσικό Bugge Wesseltoft λίγες μέρες πριν εμφανισθεί σαν ντουέτο στην Αθήνα (30/11) παρέα με τον Henrik Schwarz. Ο 60χρονος Bugge που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα σπίτι μουσικών, μια και ο πατέρας του είναι ο εξαίρετος κιθαριστής της Jazz Erik Wesseltoft, έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα θρύλο της σύγχρονης μουσικής αφού τόσο με τις δικές του ηχογραφήσεις αλλά όσο και με τις πάμπολλες συνεργασίες του με κορυφαίους παγκόσμιας κλάσης μουσικούς έχει δημιουργήσει ένα μονοπάτι το οποίο εξελίχθηκε με τον καιρό σε μία εναλλακτική λεωφόρο της σύγχρονης jazz. Πρακτικά και λειτουργικά βοήθησαν σε αυτό η δημιουργία και οι κυκλοφορίες της δισκογραφικής εταιρείας Jazzland. Η Jazzland Recordings είναι μια Νορβηγική εταιρεία τζαζ και αυτοσχέδιας μουσικής με έδρα το Όσλο που συχνά συνδέεται με το μουσικό «κίνημα» nu jazz. Ιδρύθηκε λοιπόν το 1996 από τον πιανίστα Bugge Wesseltoft για να κυκλοφορήσει αρχικά το έργο του “New Conception of Jazz” και να λειτουργήσει τροχειοδεικτικά με μεγάλη επιτυχία ως αυτοδύναμη εταιρεία μακριά από τους μεγάλους αλλά ταυτόχρονα δύσκαμπτους παγκόσμιους δισκογραφικούς κολοσσούς. Πράγμα το οποίο έχει καταφέρει παρά το γεγονός ότι η εποχή ήταν όχι απλά κακή για ένα τέτοιο εγχείρημα αλλά κυριολεκτικά καταστροφική για χιλιάδες δισκογραφικές εταιρείες παγκοσμίως οι οποίες αναγκάστηκαν σε μαρασμό και αναπόφευκτα σε κλείσιμο. Στην σημερινή εποχή που οι πλειονότητα των μουσικών επιλέγουν να κυκλοφορήσουν τα έργα τους με δικά τους χρήματα, αποτελεί κυριολεκτικά άθλο το να καταφέρει μια μικρή δισκογραφική εταιρεία να επιζήσει ειδικά προσπαθώντας να προωθήσει νέους καλλιτέχνες. Ο Wesseltoft το κατάφερε μέχρι σήμερα! Οι λόγοι και η εξήγηση του γιατί μια μικρή Νορβηγική εταιρεία κατάφερε να επιζήσει σε ένα δυστοπικό περιβάλλον δεν είναι άλλοι από το είδος της μουσικής που προωθεί αφού παρουσιάζει το δικό της ακουστικό αλλά και ηλεκτρονικό αποτύπωμα – που καμία άλλη δεν μπορούσε να παρουσιάσει – πεισματικά, πετυχαίνοντας να εδραιώσει την κατεύθυνση και την δική της φήμη στην αγορά. Και σε αυτό το ζήτημα μεγάλο μέρος από την επιτυχία έχει να δείξει ο «σημαιοφόρος» Wesseltoft όχι μόνο σαν εμπορικός διευθύνων πρωτομάστορας που υπογράφει νέους καλλιτέχνες και δημιουργεί νέα project αλλά και σαν μουσικός και συνθέτης που ηχογραφεί νέα φρέσκα αφηγήματα σε μια κορεσμένη παγκόσμια αγορά.



Τέλος αξίζει να τονίσουμε τον τεράστιο ρόλο που παίζει εδώ και δεκαετίες η πλούσια παρουσία και δράση εξαίρετων μουσικών στην τοπική αγορά της Νορβηγίας που από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στελέχωνε υπέροχα τις συνθέσεις και παγκόσμια μουσικά σχήματα που ηχογραφούσαν για την μοναδική σε έργο που έχει να επιδείξει για πάνω από μισό αιώνα Γερμανική εταιρεία ECM η η οποία μάλιστα υπό την καθοδήγηση του ιδιοκτήτη της και διευθυντή της Manfred Eicher χρησιμοποιούσε συχνά-πυκνά το περίφημο στούντιο Rainbow του Οσλο! Με την δημιουργία και δράση της η νεοσύστατη εταιρεία Jazzland απλά γνώριζε πολύ πιο άμεσα την ύπαρξη των νέων μουσικών ταλέντων που ανέτειλαν μέσα στην ίδια της την πατρίδα και καταφέρνει μέχρι σήμερα να υπογράφει συμβόλαια με νέους υποσχόμενους καλλιτέχνες και τα project τους.

Το θέμα αυτής της πετυχημένης Nορβηγικής φόρμουλας που δεν είναι και μοναδική όμως, δεν είναι κάτι που προέκυψε και άνθισε έτσι ξαφνικά. Είναι ένα θέμα που ερευνήθηκε και παρουσιάστηκε σαν ένας υποσχόμενος ανθοφόρος ορίζοντας που πρόβαλλε και έχει αναδείξει ο Γιώργος Μαρκάκης ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 σε μία πρώτη προσέγγιση επισήμανση του με την συνέντευξη του τότε με την τότε Υπουργό Πολιτισμού της Νορβηγίας Åse Kleveland για την οποία γίνεται αναφορά στην εκπομπή αυτής της Τετάρτης.


INFO:

«Πινέλα για χρώματα και Ορχήστρα»
Έρευνα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Γιώργος Μαρκάκης
Κάθε Τετάρτη, Πέμπτη & Παρασκευή 00.00-01.00
Τρίτο Πρόγραμμα 90.9 & 95.6 | https://www.ertecho.gr/radio/trito/


σχετικα ondemand