Ο Συνθέτης της Εβδομάδας Σταμάτης Αθανάσουλας Μάρκος Μωυσίδης
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

27Ιαν2022 Ο Συνθέτης της εβδομάδας – Εβδομάδα αφιερωμένη στον Héctor Berlioz (1803-1869) Έρευνα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Σταμάτης Αθανάσουλας 4η εκπομπή (Audio)

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Δευτέρα 24 έως Παρασκευή 28-01-22, ώρα 12:00-13:00
Έρευνα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Σταμάτης Αθανάσουλας / https://www.facebook.com/staatha
Εβδομάδα αφιερωμένη στον Héctor Berlioz (1803-1869)

4η Εκπομπή
O Héctor Berlioz υπήρξε ο σημαντικότερος συνθέτης του γαλλικού ρομαντισμού.
Συνέθεσε τέσσερις συμφωνίες, ανάμεσά τους την “Φανταστική Συμφωνία” και τον “Χάρολντ στην Ιταλία”, το περίφημο Ρέκβιεμ, θρησκευτική μουσική καθώς και έξι όπερες. Η αναγνώρισή του άργησε να έρθει.
Νεότεροι συνθέτες από εκείνον, όπως ο Liszt, ήταν ήδη διάσημοι και επιτυχημένοι πολύ νωρίτερα από εκείνον. Ο Liszt, συνέβαλε πολύ στην προώθηση του έργου του. Μετέγραψε την “Φανταστική Συμφωνία” για πιάνο και την ερμήνευσε σε πολλά ρεσιτάλ του, καθώς επίσης πρωτοστάτησε για την έκδοσή της.
Ο Berlioz υπήρξε πολέμιος του ακαδημαϊκού κατεστημένου της Γαλλίας, που λίγο πολύ τον θεωρούσε σύνθετη ακραίο και θορυβώδη.
Υπήρξε ο πρώτος μεγάλος ενορχηστρωτής στην ιστορία της μουσικής, ξεφεύγοντας από τα στερεότυπα του παρελθόντος.
Ο ήχος και το χρώμα που παρήγαγε η ορχήστρα στα χέρια του δεν είχε ακουστεί ποτέ στο παρελθόν. Ο ίδιος έλεγε πως η ορχήστρα ήταν το όργανο που χειριζόταν καλύτερα απ’ όλα.
Μεγάλος θαυμαστής του Beethoven και της μεγάλης πνευματικής αισθητικής του, υποστήριξε το έργο του και ήρθε σε κόντρα με εκδότες και μουσικολόγους της εποχής που τον παρερμήνευαν και τον παραποιούσαν. Μετά τα μέσα της ζωής του έτυχε αναγνώρισης στην πατρίδα του, και αφού πρώτα χρειάστηκε να γνωρίσει την επιτυχία στην Αγγλία τη Ρωσία και τη Γερμανία.
Η “Φανταστική Συμφωνία” του, είναι το πρώτο ίσως έργο προγραμματικής μουσικής, που τιτλοφορείται: “Επεισόδια από την ζωή ενός καλλιτέχνη”. Την προσωπική του ιστορία στην ουσία, αφηγούμενος το μεγάλο του έρωτα με την ηθοποιό Χάριετ Σμίθσον. Η αφήγηση που επιδιώκει μέσω των πέντε μερών της συμφωνίας, αλλά όπως την περιγράφει στο πρόγραμμα για τον ακροατή, είναι κάτι τόσο προσωπικό, το οποίο δεν έχει ξανασυμβεί. Σκηνές από χορούς, σκηνές βουκολικές, έως και σκηνές αποκεφαλισμού και χορού μαγισσών. Μία ιστορία βγαλμένη μέσα από τα πιο περίεργα παραμύθια. Βγαλμένη μέσα από την ψυχή του και τη φαντασία του.
Στον “Χάρολντ στην Ιταλία” εμπνέεται από τον Byron και το μεγάλο ποίημά του: “Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ” και περιπλανιέται σαν πλάνητας θαυμάζοντας τοπία και καταστάσεις που γνώρισε κατά τη διαμονή του στην Ρώμη.
Παντρεύτηκε δύο φορές. Την Χάριετ Σμίθσον και την μέτζο σοπράνο Μαρί Ρεσώ. Με την πρώτη απέκτησε και έναν γιο τον Λουί.
Την τελευταία δεκαετία της ζωής του απέμεινε μόνος, καθώς ήταν χήρος δύο φορές, δύο αγαπημένες αδελφές που είχε είχαν και εκείνες πεθάνει, ενώ και ο γιος του, ναυτικός, χάθηκε από κίτρινο πυρετό στην Αβάνα στα 33 του χρόνια.
Πέθανε το 1869 στο Παρίσι, έχοντας υποστεί κάποιους μήνες νωρίτερα πιθανότατα εγκεφαλικό επεισόδιο.
www.trito.gr

σχετικα podcasts