René Girard, Ο Ιδρυτικός Φόνος
«Η δημιουργική ικανότητα του φόνου συχνά συγκεκριμενοποιείται στη σημασία που δίδεται στα σπαραγμένα μέλη του θύματος.» – René Girard
Στην εκπομπή της Τετάρτης 22/05, Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ σε μια διερεύνηση της βιβλικής βίας, με όχημα τη σκέψη του René Girard: αν και αποτελεί έναν χαρακτήρα στον οποίο είναι αφιερωμένες ελάχιστες αράδες στο βιβλίο της Γένεσης, ο Κάιν έχει απασχολήσει έντονα το καλλιτεχνικό φαντασιακό. Η επιγραμματική σκηνή που αφηγείται τον πρώτο καταγεγραμμένο φόνο και συνοδεύεται από την περίφημη απάντηση του Κάιν στον Θεό, «μη φύλαξ του αδελφού μου ειμί εγώ;» θέτει σε κίνηση την ιστορία. Ο Μπάιρον γράφει το θεατρικό έργο «Κάιν» με τον υπότιτλο «Ένα Μυστήριο» σύμφωνα με τον παλαιό τίτλο που προσδιδόταν σε δράματα αντιστοίχων θεμάτων, τα οποία χαρακτηρίζονταν ως «Μυστήρια ή Θρησκευτικά Δράματα».
Ο Ρενέ Ζιράρ πιστεύει, όπως και η Σιμόν Βέιλ, ότι τα Ευαγγέλια, πριν ακόμη καταστούν μια θεωρία περί Θεού, είναι μια θεωρία περί ανθρώπου: μια χάρτα των βιαιοπραγιών μέσα στις οποίες κλείνεται η ανθρωπότητα εξαιτίας της αλαζονείας και της επιθυμίας της. Η ανακάλυψη και η αποδοχή αυτής της θεωρίας επαναπροσδιορίζει τα μεγάλα ευαγγελικά θέματα σε σχέση με το Κακό.
(φωτό: «Κάιν και Άβελ», Γερμανική απεικόνιση από το δημοφιλές σύγγραμμα θεολογίας “Speculum Humanae Salvationis”, 15ος αιώνας)
Συγγραφή / επιμέλεια κειμένων-παραγωγή-παρουσίαση: Ευαγγελία Κουλιζάκη
Επιμέλεια Ήχου: Τάσος Μπακασιέτας