Πρωινή Παρέα Κατερίνα Σερέτη, Διονύσης Χατζημιχάλης
0:00
0:00 LIVE
ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  91,6 – 105,8
ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 91,6 – 105,8 Μεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342 Γραφείο Ρ 368 210 6009604 – 5 proto@ert.gr

Ο Πραγματογνώμονας Γιώργος Περιβολιώτης στο Πρώτο Πρόγραμμα | 03.03.23

Για τις προϋποθέσεις που θα έπρεπε να συνέτρεχαν ώστε να αποφευχθεί οποιοδήποτε λάθος, μίλησε στην εκπομπή “Πρωινή Παρέα”, την Κατερίνα Σερέτη και τον Διονύση Χατζημιχάλη ο Γιώργος Περιβολιώτης, Πραγματογνώμονας, Ηλεκτρολόγος-Μηχανικός ΕΜΠ

Σε οποιοδήποτε σύστημα που θέτουμε σε λειτουργία, τονίζει, οφείλουμε να μελετάμε πρώτα απ όλα την ασφάλεια λειτουργίας του συστήματος. Για να την μελετήσουμε πρέπει να διερευνήσουμε τις πιθανές περιπτώσεις που θα έχουμε ένα απρόβλεπτο γεγονός, ένα ανθρώπινο λάθος. Αφού κάνουμε τη μελέτη των κινδύνων από ένα μη αναμενόμενο γεγονός, εντοπίζουμε στο πρώτο στάδιο τα σενάρια που έχουμε το πρόβλημα. Το δεύτερο στάδιο είναι να βάλουμε ασφαλιστικές διατάξεις, ένα Πρωτόκολλο όχι αποφυγής του περιστατικού, αλλά των επιπτώσεων του περιστατικού. Αν αυτά τα πράγματα δεν υπάρχουν, το οποιοδήποτε λάθος -ήθελε συμβεί- είναι δεδομένο ότι θα γίνει, είναι βέβαιο ότι θα γίνει ακόμη και από έμπειρο άνθρωπο σε οποιαδήποτε θέση.

Σε ένα σύστημα που μελετούμε την ασφάλειά του πρέπει να έχουμε βάλει αυτές τις δικλείδες που μπορεί να είναι είτε ανθρώπινες, με έναν πρόσθετο άνθρωπο ή μια χειροκίνητη ενέργεια, είτε αυτόματες. Το ορθό είναι να υπάρχουν και τα δύο.

Εν προκειμένω υπήρχε ένας σχεδιασμός που είχε να υλοποιηθεί πλέον των 20 ετών που περιλάμβανε και άτομα και ασφαλιστικές διατάξεις ώστε ακόμη και αν δεν μπορούσε ο άνθρωπος, να σταματούσε το τρένο μέσω ενός συστήματος που υπήρχε και θα πρεπε να είναι εγκατεστημένο.

Συνήθως σε τέτοια ατυχήματα υπάρχουν τρία στάδια : στο πρώτο βλέπεις το ατύχημα, στο δεύτερο αν υπήρχαν μέσα προστασίας και στο τρίτο αν λειτούργησαν. Εδώ, δυστυχώς μείναμε στο δεύτερο στάδιο. Δεν υπήρχαν.

Η έλλειψη προσωπικού, ειδικά σε θέματα ασφάλειας, είναι σημαντική. Το δεύτερο σημαντικό είναι η εκπαίδευση, η εμπειρία των ανθρώπων.

Θα πρεπε να υπήρχε και προσωπικό και αυτοματοποιημένα συστήματα με εκπαιδευμένο προσωπικό που να ξέρει να τα χειρίζεται. Θα μπορούσε να υπήρξαν διατάξεις που να προέβλεπαν συστήματα τηλεδιοίκησης που να προειδοποιεί.

Το δραματικό είναι ότι επί 10-12 λεπτα δύο τρένα με αντίθετη κατεύθυνσης κινούνταν στην ίδια ράγα και δεν μπορούσε να το αντιληφθεί κανείς.

Πέρα όμως από το ανθρώπινο λάθος, φεύγουμε στο οργανωτικό λάθος, το διοικητικό, το νομικό.

Δεν μπορεί να θέτει κάποιος άνθρωπος σε λειτουργία ένα σύστημα και να μην έχει φροντίσει να εξασφαλίσει την ασφάλειά τους που να περιλαμβάνει και το ανθρώπινο λάθος.

σχετικα ondemand