Πριν από 135 χρόνια, το πρωΐ του Σαβάτου της 30ης Ιουνίου 1884 ένα τραίνο αναχωρεί από τον Πειραιά οχι όμως για την Αθήνα, αλλά για την τότε μακρινή Ελευσίνα. Μόλις είχε περατωθεί η κατασκευή του πρώτου τμήματος (Πειραιάς-Ελευσίνα) του δικτύου μιας νέας, τότε, εταιρείας που έκτοτε εγκατέστησε και λειτούργησε για πολλές δεκαετίες το μεγαλύτερο σε μήκος μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μας, συνδέοντας την Αθήνα με όλη σχεδόν την Πελοπόννησο..
Η “Αφύλαχτη Διάβαση” ξετυλίγει την ιστορία των των Σιδηροδρόμων Πειραιώς- Αθηνών- Πελοποννήσου» («Σ.Π.Α.Π.») μέσα από την αφήγηση ενός κορυφαίου παλαίμαχου σιδηροδρομικού, του Σπύρου Φασούλα.
Αν η γραμμή του «Λαρισαϊκού» ήταν ζωτικής σημασίας για τη χώρα, τόσο για στρατιωτικούς λόγους, αφού μέσω αυτής θα μεταφέρονταν στρατεύματα και εφόδια στα σύνορα , χωρίς να εμποδίζεται η μεταφορά τους από τα τηλεβόλα των πλοίων των «Μεγάλων Δυνάμεων» , όσο και για συγκοινωνιακούς λόγους αφού, μέσω αυτής, θα συνδέονταν η Ελλάδα σιδηροδρομικά με την υπόλοιπη Ευρώπη, το δίκτυο της Πελοποννήσου ήταν ζωτικής σημασίας για την οικονομική της ανάπτυξη, αλλά και για την εθνική οικονομία αφού, όταν κατασκευάστηκε, το Ελληνικό κράτος είχε πολύ μικρότερη έκταση από την σημερινή.
Έρευνα-τεκμηρίωση-παρουσίαση: Θωμάς Σίδερης