Παρ’ το Αλλιώς… Θα Βρεις! Γιώργος Τσάμπρας
0:00
0:00 LIVE
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  103,7 – 102,9
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103,7 – 102,9 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 221 210 6013168-9 (Studio), 210 6075985 (Γραμματεία – Κοινό) deftero@ert.gr

«Τι φεύγει, τι μένει και τι δεν γερνά!» (Μέρος β’ : Τα νεανικά χρόνια, 1962-1971) | 13.12.2024

Θεοδωράκης, Σπανός, Καραίνδρου, Δημητρίου, Ξυδάκης, Κραουνάκης, Ζουγανέλης, Λειβαδάς, Θηβαίος.
Με στίχους Κώστα Γεωργουσόπουλου και … Κ.Χ. Μύρη

Πέμπτη 12 και Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2024 , 9 με 10 το βράδυ, στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα και στο Δεύτερο Πρόγραμμα 103.7.
Ξανακούγοντας την συνομιλία μαζί του για τη συνεργασία με τον Γιάννη Μαρκόπουλο και μελετώντας το «Χρονικό» και την εποχή του, ήταν σαν να έχουμε αφήσει στην άκρη όλη την υπόλοιπη δουλειά του Κώστα Γεωργουσόπουλου στη δισκογραφία.
«Στάσου στην όχθη και κοίτα το ρέμα / τι κουβαλάει στο μαύρο νερό / δέντρα κομμένα, ψοφίμια και αίμα / γέλιο κυμάτων και κλάμα χλωρό / Ποιος είμαι, που πάω, ρωτάω, ζητάω / τι φεύγει τι μένει και τι δεν γερνά.» Είναι στίχος που έγραψε ο … Κ. Χ. Μύρης, πάνω σε μια νεανική μελωδία του Μίκη Θεοδωράκη – γραμμένη στα 1950. Συναντάμε για πρώτη φορά το τραγούδι το 1995. Και με αυτό ως αφετηρία, ξανακούμε αποσπάσματα από τους «κύκλους τραγουδιών», τους ολοκληρωμένους δίσκους που ηχογραφήθηκαν με στίχους του Κ.Χ. Μύρη, καθώς και λίγα σκόρπια τραγούδια που έγραψε στα νεότερα χρόνια.
Θυμάμαι την απάντησή του, όταν κάποια στιγμή τον είχα ρωτήσει γιατί σταμάτησε να γράφει τραγούδια. Μού απάντησε πως και ότι έγραψε, το έγραψε γιατί κάποιος τού το ζήτησε κι ότι ήταν αρκετά …«αλαζόνας» για να γράφει στίχους και να τούς περιφέρει σε συνθέτες. Και σχεδόν περιπαιχτικά απέναντι στον εαυτό του, συμπλήρωσε πως όταν διαπίστωσε ότι δεν θα γίνει … Ελύτης, θεώρησε καθήκον του να αφιερώσει την όποια ποιητική του ικανότητα στις μεταφράσεις του αρχαίου δράματος.
Συνδέουμε λοιπόν, το «Χρονικό», την «Ιθαγένεια» και τις «Σειρήνες» του Γιάννη Μαρκόπουλου, με την «Μεγάλη αγρυπνία» και φυσικά το τραγούδι για «Το μετέωρο βήμα του πελαργού» του Θόδωρου Αγγελόπουλου που έγραψε με την Ελένη Καραίνδρου. Κι ύστερα, φτάνουμε στις μεταφράσεις του στο αρχαίο δράμα, από τις οποίες γεννήθηκαν και κάποια τραγούδια από τον Γιάννη Ζουγανέλη ( «Ατρείδες» ), τον Σταμάτη Κραουνάκη – παράσταση αλλά και δίσκος ήταν τα «Χορικά – Αιώνια θητεία στο κάλλος» με την «Σπείρα Σπείρα» του 2007 – τον Κώστα Λειβαδά, τον Χρήστο Θηβαίο… Για να φτάσουμε στον τελευταίο δίσκο όπου έγραψε στίχους. Ήταν το 2013, το «Ντίλλερ, κίλλερ και σία» με τραγούδια που σχολίαζαν τα πολιτικά δεδομένα της εποχής που, με μουσικές του Γιάννη Ζουγανέλη, τραγούδησαν ο Λάκης Λαζόπουλος, ο Κώστας Μακεδόνας, ο Σάκης Μπουλάς, ο Λάκης Παπαδόπουλος, ο Νίκος Ζιώγαλας, ο Μπάμπης Στόκας κ.α.
Όσοι τώρα ξέρουν τον Κ.Χ. Μύρη από το «Χρονικό» και την «Ιθαγένεια», ίσως θα πιστέψουν δύσκολα ότι στίχους του ίδιου έχει εκείνη η γλαφυρή εικόνα ταξιδιού στο φως, με τα «καραβάκια» : «Στο Πορτοχέλι, στην Ερμιόνη, κι από την Κόστα στο Γαλατά… Από την Ύδρα, στο Κάβοντορο, στη Σαλαμίνα, Μονεμβασιά… Απ΄ το Τσιρίγο και τη Ραφήνα, Κάβοκολώνες και Ωρωπό». Με την Καίτη Χωματά και τον Μιχάλη Βιολάρη και με μουσική του Βασίλη Κουμπή. Δύσκολα θα πιστέψουν επίσης, ότι κάποια από τα πρώτα τραγούδια που γράφει ο Γιάννης Μαρκόπουλος με τον Κώστα Γεωργουσόπουλο, πολύ νέοι στο ξεκίνημα του ’60, τα τραγουδούν πρώτα η Βούλα Πάλλα – η κατοπινή «ιέρεια» της «ινδικής» φάσης του ελληνικού τραγουδιού – ο Κώστας Χατζής και η Μαίρη Δαλάκου. Κι ότι αμέσως μετά, ο Κώστας Γεωργουσόπουλος θα γράψει τραγούδια στο κλίμα του «νέου κύματος» με τον Γιάννη Σπανό, για να τα τραγουδήσουν η Καίτη Χωματά και η Αρλέτα. Αλλά και τραγούδια σε λαϊκούς δρόμους που θα τραγουδήσει ο Μιχάλης Βιολάρης, ο Δημήτρης Μητροπάνος, ακόμη και ο Γιάννης Ντουνιάς. Αυτά τα τραγούδια ακούμε στη δεύτερη εκπομπή, περιγράφοντας όσο μπορούμε τις συνθήκες και τον τρόπο που γράφτηκαν. Και ολοκληρώνοντας κάπως έτσι, την αναφορά μας στο πέρασμα του Κώστα Γεωργουσόπουλου στο χώρο του στίχου για τραγούδι.

Πάντα, με τη διάθεση του «Παρ’ το αλλιώς… θα βρεις!».

σχετικα ondemand