Αμαλία Παπαστεφάνου …η πρώτη διδάξασα
Παρασκευή 29/11, 9 με 10 το βράδυ, στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα και στο Δεύτερο Πρόγραμμα 103.7.
«Τζιβαέρι», «Μέρα μέρωσε», «Μικρό μου Καστελόριζο», «Περβολαριά», «Αρχαγγελίτικος», «Μαρούλι», «Μάνα χαρά» : Δεν ξέρω σε πόσους και τι λέει σήμερα το όνομα Αμαλία Χριστοδουλάκη – Παπαστεφάνου. Είναι από τις πιο ξεχωριστές φωνές που πέρασαν παραδοσιακά τραγούδια των Δωδεκανήσων στην πρώτη εποχή του ραδιοφώνου αλλά και στην δισκογραφία του ’50 και του ’60. Εδώ και καιρό σκεφτόμουν μια αναφορά σ’ αυτήν και μια ακρόαση κάποιων από τις κλασσικές της ηχογραφήσεις στην δισκογραφία και στο ραδιόφωνο. Πήρα την τελική αφορμή, διαβάζοντας για τις εορταστικές εκδηλώσεις για τα 70 χρόνια της ΕΡΤ Νοτίου Αιγαίου, του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ρόδου. Ήταν τον Νοέμβριο του 1954 που ξεκίνησε ο Σταθμός – μόλις 6 χρόνια μετά την Ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων. Και η Αμαλία Παπαστεφάνου ήταν από τα πρόσωπα που σημάδεψαν την πρώτη εποχή του. Ροδίτισσα, με καταγωγή από το Καστελλόριζο αλλά και την Μικρά Ασία και με ανάλογα ακούσματα, Βρέθηκε να τραγουδά στο «Σταθμό», πριν κλείσει τα 20 χρόνια της. Αμέσως μετά, βρέθηκε στην Αθήνα και άρχισε να ηχογραφεί στο ΕΙΡ. Κάπως έτσι, η Δόμνα Σαμίου, της ζήτησε να ηχογραφήσει τότε για την δισκογραφία των 45 στροφών, αρκετά από αυτά τα τραγούδια. Φέρνοντας μάλιστα για τις ηχογραφήσεις στην Αθήνα, κάποιους από τους μουσικούς που τη συνόδευαν στη Ρόδο ( Ηλίας Βασιλαράκης, Παντελής Χατζηπέτρος ). Η Αμαλία Χριστοδουλάκη θα παντρευτεί στην Αθήνα τον Παναγιώτη Παπαστεφάνου. Η οικογένειά του ζει στην Αμερική. Το 1967 λοιπόν, θα εγκατασταθεί μόνιμα εκεί. Θα κάνει 13 χρόνια να ξανάρθει στην Ελλάδα. Στην Αμερική ωστόσο, θα τραγουδήσει αρκετά σε εκδηλώσεις της ομογένειας. Στα νεότερα χρόνια, με τη φροντίδα ενός δημοσιογράφου της ομογένειας, θα ηχογραφήσει κι εκεί ένα δίσκο. Και το 2007, σ’ ένα καλοκαιρινό ταξίδι της στην Ελλάδα, θα βρεθεί για πρώτη φορά από τα χρόνια του ’50 στο Ραδιοφωνικό Σταθμό Ρόδου, για να δώσει μια συνέντευξη στον δημοσιογράφο Αριστείδη Μιαούλη. Αυτή θα γραφτεί σε ήχο αλλά και σε εικόνα και θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο. Είναι η πιο πρόσφατη δημόσια παρουσία της. Στην εκπομπή, ξανακούμε ηχογραφήσεις από την δισκογραφία και το ραδιόφωνο του ’50 και του ’60, μιλώντας γι’ αυτές και την διαδρομή τους από τότε και μέχρι σήμερα.
Πάντα, με τη διάθεση του «Παρ’ το αλλιώς… θα βρεις!».
ΣΗΜ : Η φωτογραφία της ανάρτησης είναι η μοναδική που έχει διασωθεί «δημόσια» μέσα στα χρόνια, με την μορφή της Αμαλίας Παπαστεφάνου.