Πρέπει να Ξέρεις Μηχανή να Κόψεις Μαύρα Μάτια Γιώργος Τσάμπρας
0:00
0:00 LIVE
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  103,7 – 102,9
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103,7 – 102,9 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 221 210 6013168-9 (Studio), 210 6075985 (Γραμματεία – Κοινό) deftero@ert.gr

«Είμαι ένας άντρας που σκορπά γύρω του γοητεία! » | 12.05.2023

Τραγούδια «παντός καιρού», στη διαδρομή του Θανάση Βέγγου.

Παρασκευή 12 και Παρασκευή 19/5/23 , 9 με 10 το βράδυ, στο Δεύτερο πρόγραμμα 103.7

και στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα.

Τέτοιες μέρες, με μια διάθεση ομοψυχίας, είχαμε κάθε λόγο να ψηφίσουμε Θανάση Βέγγο!

Ένας ηθοποιός που δεν τραγούδησε πολύ βέβαια. Μόνο το τραγούδι που βάλαμε υπότιτλο θυμάμαι, στην ταινία «Ζήτω η τρέλλα». Είναι ο …Ρωμαίος Χατζημπαρμπούνης, γόης κατά φαντασία, έγκλειστος σε τρελάδικο, που αποθεραπεύεται αλλά αντιμετωπίζει τις μηχανορραφίες των δικών του, οι οποίοι έχουν βάλει στο μάτι την περιουσία του… Πρώτη προβολή : 24 Σεπτεμβρίου 1962.

Ωστόσο, μέσα από το πέρασμά του από τον κινηματογράφο, το θέατρο, την τηλεόραση, ή γύρω από αυτά, πέρασε ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας του τραγουδιού. Ξεκινώντας από την «Μαγική πόλη» του Νίκου Κούνδουρου – με το ομώνυμο τραγούδι του Χατζιδάκι -, την εποχή της «Στέλλας» του Κακογιάννη και της «Λατέρνας» του Σακελλάριου, βρέθηκε και σε ταινίες που τραγουδούσαν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και ο Μανώλης Αγγελόπουλος, σε ταινίες που έχουμε συνδέσει με τραγούδια που έχουν πει η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Τζένη Καρέζη. Όταν έγινε πια πρωταγωνιστής, ήταν μόνιμη «ατραξιόν» στις ταινίες του, πρώτα το ζευγάρι Μανώλης Χιώτης και Μαίρη Λίντα και αργότερα ο Γιώργος Ζαμπέτας. Κι αν δεν τραγουδούσε, είναι σπαρταριστές οι ατάκες του ή οι εικόνες του, ενώ τραγουδούν οι πρώτοι ή παίζει σόλο ο δεύτερος.

Από τηλεοπτική παραγωγή που συμμετείχε, ξεκίνησε ως ένας «μακελάρικος βυζαντινός χορός» η μελωδία του Σταύρου Ξαρχάκου που αργότερα έγινε το τραγούδι «Είν’ αρρώστια τα τραγούδια». Και η πιο διάσημη διαδικτυακά στιγμή του – 12 χρόνια αφ’ ότου έχει φύγει από τη ζωή. Είναι εκείνη η σκηνή στο «Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας» του 1976, που διαδραματίζεται στα χρόνια της δικτατορίας. Οδηγεί το φορτηγό ενός πλανόδιου πραματευτή και βρίσκει μια κασέτα των 8 τράκς – όπως τις λέγανε τότε. Συνειδητοποιεί ότι περιέχει το «Είμαστε δυο, είμαστε τρείς» και το «Θα σημάνουν οι καμπάνες», κλείνει τρομαγμένος τα παράθυρα του φορτηγού και τραγουδάει μαζί με τον Μπιθικώτση. Έτσι, φτάνει σ ένα χωριό όπου βγάζει λόγο αξιωματούχος της χούντας. Κι εκεί που ακούγονται ζήτω για την «εθνική κυβέρνηση», την «εθνική αναγέννηση», τον «εθνικό σοσιαλισμό», ακούγεται σε όλη την πλατεία από τα …μεγάφωνα του πραματευτή, το κομμάτι από την «Ρωμιοσύνη». Πόσο πιο καθοριστική χρήση του τραγουδιού! Η μελωδία από τη «Γειτονιά των αγγέλων» του Θεοδωράκη, θα «πρωταγωνιστήσει» και στους τίτλους της πιο καίριας τηλεοπτικής του παρουσίας στα νεότερα χρόνια, στο «Περί ανέμων και υδάτων». Στα χρόνια του ’90 όμως, θα του ζητήσουν να κάνει και δύο δισκογραφικά περάσματα ο Νίκος Κυπουργός και ο Φοίβος Δεληβοριάς.

Οι δύο εκπομπές είναι μια ανθολογία από τραγούδια κι αποσπάσματα «παντός καιρού» από όλη αυτή τη διαδρομή. Πάντα με τη διάθεση του «Παρ’ το αλλιώς… θα βρεις!».

ΥΓ : Στη φωτογραφία της ανάρτησης, ο Θανάσης Βέγγος μαζί με τον Γιώργο Ζαμπέτα, σε σκηνή της ταινίας «Ένας τρελός, τρελός Βέγγος».

σχετικα ondemand