Πρέπει να Ξέρεις Μηχανή να Κόψεις Μαύρα Μάτια Γιώργος Τσάμπρας
0:00
0:00 LIVE
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  103,7 – 102,9
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103,7 – 102,9 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 221 210 6013168-9 (Studio), 210 6075985 (Γραμματεία – Κοινό) deftero@ert.gr

«Γιατί θες να φύγεις, που θα πάς;» – Σε δρόμους της Ανατολής | 11.01.2023

Ο Στράτος Ατταλίδης, ο Κώστας Βίρβος με την Γιώτα Λύδια και άλλες φωνέςΣε δρόμους της Ανατολής

Τετάρτη 11/1/23, 9 με 10 το βράδυ, στο Δεύτερο Πρόγραμμα και στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα.

Λίγο πριν- λίγο μετά το 1960, είναι μια μεγάλη σειρά τραγουδιών με τραγουδίστρια την Γιώτα Λύδια – κάπου …85! –  που υπογράφει ως συνθέτης ο – τότε σύζυγός της – Στράτος Ατταλίδης.  Ένα μεγάλο μέρος απ’ αυτά, έγιναν μεγάλες επιτυχίες τότε, αλλά έχουν φτάσει μέχρι τις μέρες μας, ακόμη και με νεώτερες εκτελέσεις : «Γιατί θες να φύγεις», «Γύρνα πάλι γύρνα», «Αχ,  ας μπορούσα», «Πες μου γιατί», «Η τσιγγάνα η Μαρίτσα», «Σαν Θεό μου σ’ αγαπώ», «Ο ταυρομάχος ξεψυχά», «Σαν ζητιάνα σε κοιτώ»  και αρκετά ακόμα. Κάποια τα συνυπογράφουν και άλλοι συνθέτες εκείνης της εποχής, κάποια περπατάνε σε «δρόμους της Ανατολής» ή και άλλους.  Θυμάμαι τα λόγια του Κώστα Βίρβου για την περίπτωση του Στράτου Ατταλίδη : “Τον Στράτο μού τον γνώρισε ο Μηλιόπουλος (Σ.Σ. διευθυντής τότε της “Κολούμπια ). Αρχικά, έγραψα στίχους σ΄ ένα τραγούδι του Κλουβάτου που είπε ο ίδιος ο Ατταλίδης , τα “Σήμαντρα”. Σιγά σιγά γνωριστήκαμε καλλίτερα, αρχίσαμε να πίνουμε και τα ουζάκια μας. Στο μεταξύ η “Κολούμπια”, προσπαθώντας να βρει μια τραγουδίστρια για να αντιπαρατεθεί στην εμπορικότητα  που είχε τότε ο Μαριάννα Χατζοπούλου στην “Οντεόν”, βρήκε τη γυναίκα του, τη Γιώτα Λύδια. Είχε τρομερή γκάμα βέβαια… Αυτό που θα πρέπει να πω είναι ότι ο Ατταλίδης πάνω απ’ όλα ήταν τρομερός μάνατζερ για την εποχή εκείνη. Το μεγάλο του προσόν ήταν ο τρομερός ρυθμός που είχε έμφυτο. Σε ξεσήκωνε από την καρέκλα. Τά ‘λεγε θαυμάσια τα τραγούδια η Λύδια. Αλλά είχαν και θαυμάσιες ορχήστρες τις οποίες «συνέθετε» ο Στράτος. Αυτός καθόριζε τι χρειάζεται εδώ, τι χρειάζεται εκεί, διάλεγε τους καλλίτερους κλαριντζήδες να ‘ρθουν να παίξουνε. Και ο ίδιος, έπαιζε όλα τα κρουστά  – ντέφια, μπόγκους,… μυστήρια. Ρυθμικότατα και καταπληκτικά. Αρκεί να σάς πω ότι την εποχή της μεγάλης έξαρσης Λύδια – Ατταλίδη – Βίρβου, ήταν η πρώτη φορά που ο Καζαντζίδης – που τότε μεσουρανούσε – έκανε …9 μήνες να κάνει σουξέ. Ίσως ο κόσμος είχε κουραστεί, ήθελε να ξεδώσει  κι έβλεπε αυτά τα τραγούδια σαν όαση. Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, μού έδιναν μουσικές και έβαζα τα λόγια. Και είναι φανερό ότι αυτά τα τραγούδια δε θέλανε βαριά λόγια. Θέλανε να είναι ερωτικά, απλά. Στο να είναι πονεμένα, με οδηγούσε καμμιά φορά η μουσική…Ας πούμε η μουσική του “ταυρομάχου”, με οδήγησε σ αυτόν. Μύριζε Ισπανία…Στα τσιφτετέλια έτσι κι αλλιώς, δεν υπάρχει έδαφος να γράψεις κάτι προσωπικό ή κάτι που σ’ έχει συγκινήσει. Πρέπει να είναι ανάλαφρα. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να είναι σωστά μετρημένα, τονισμένα εύηχα, χωρίς παρηχήσεις και αααα, έτσι ώστε να μπορεί να το πάρει ο καθένας. Εμένα, ας πούμε, μ’ αρέσει πολύ ένα που λέει «Έλα γύφτομ’ έλα»  ”. Η εκπομπή είναι μια επιλογή από αυτά τα τραγούδια. Με την Γιώτα Λύδια αλλά και με τον Στέλιο Καζαντζίδη ( «Χρόνια τώρα μακριά σου λιώνω» ), τον Μανώλη Αγγελόπουλο ( όλα άρχισαν με την «Μαγκάλα» του) τον Πέτρο Αναγνωστάκη, τον Μιχάλη Μενιδιάτη, τη Χαρούλα Λαμπράκη αλλά και τον Γρηγόρη Μπιθικώτση. Πάντα με την πεποίθηση και με στόχο ότι «Πρέπει να ξέρεις μηχανή να κόψεις μαύρα μάτια».

ΥΓ  :  Στις φωτογραφίες της ανάρτησης, ο Στράτος Ατταλίδης με την Γιώτα Λύδια και το γιό τους Σταύρο, σε αφίσα εποχής από το περιοδικό «Ντομινό» αλλά και μια σκηνή πάλκου από την ταινία του Πέτρου Κυριακού «Αλλού τ’ όνειρο κι αλλού το θάμα» ( 1957). Ο Στράτος Ατταλίδης με μπουζούκι, δίπλα στη Γιώτα Λύδια – μέλη της ορχήστρας του Μπάμπη Μπακάλη

σχετικα ondemand