Πρέπει να Ξέρεις Μηχανή να Κόψεις Μαύρα Μάτια Γιώργος Τσάμπρας
0:00
0:00 LIVE
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  103,7 – 102,9
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103,7 – 102,9 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 221 210 6013168-9 (Studio), 210 6075985 (Γραμματεία – Κοινό) deftero@ert.gr

«Στου Μπελαμή το ουζερί» | 13.05.2024

Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με στίχους του Κώστα Βίρβου

Δευτέρα 13, Τρίτη 14 και Τετάρτη 15/05 , 9 με 10 το βράδυ, στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα και στο Δεύτερο Πρόγραμμα.

Μια επιλογή από τα συνολικά περισσότερα από 120 τραγούδια με στίχους του Κώστα Βίρβου που έχει τραγουδήσει ή και έχει γράψει μουσική ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Για πρώτη φορά ο Μπιθικώτσης μελοποιεί ένα στίχο του Βίρβου το 1956. Είναι το τραγούδι “Χαράματα θα φύγω”, που λέει τότε η Ρένα Ντάλλια. Στα κατοπινά χρόνια, ο Βίρβος θα γράψει στίχους που θα τραγουδήσει ο Μπιθικώτσης, με μουσικές άλλων συνθετών της εποχής. Είναι περισσότερα από 20 τα τραγούδια που  έχουν γράψει ο Δερβενιώτης, ο Μπακάλης ο Καπλάνης  ο Ατταλίδης αλλά και ο Μίκης Θεοδωράκης με στίχους Βίρβου και τα έχει ηχογραφήσει ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Η πιο στενή συνεργασία τους όμως, θα ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Όταν για τους γνωστούς λόγους ο Μπιθικώτσης δεν μπορεί πια να είναι ο βασικός εκφραστής του “έντεχνου λαϊκού τραγουδιού’ όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από τις αρχές της δεκαετίας και με πρωτεργάτη το Μίκη Θεοδωράκη. Χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει τις λαϊκές του βάσεις, παράλληλα μ’ αυτές, ο Μπιθικώτσης θυμάται ότι “το πρώτο του όργανο ήταν η κιθάρα” και αναζητά την ‘ευρωπαϊκή φλέβα” του. Η στιχουργική πέννα που κυρίως θα τον υποστηρίξει τότε, είναι ο Κώστας Βίρβος. Η αρχή γίνεται στις 45 στροφές με του “Μπελαμή το ουζερί’ και τον “Κυρ Θάνο”… Η επιτυχία είναι άμεση και μεγάλη. Τότε όμως, το ανερχόμενο μέσο διάδοσης του τραγουδιού είναι ο μεγάλος δίσκος βινυλίου. Έτσι, οι δυο συνεργάτες κάνουν το “Α – Ω”… Από τα 11 τραγούδια του δίσκου, τα 9 γίνονται μεγάλες ή μικρότερες επιτυχίες… Μετά το “Α – Ω”  του  1971 , θ’ ακολουθήσει μια δεκαετία σχεδόν, στενής συνεργασίας Μπιθικώτση – Βίρβου.  Θα δώσει οχτώ μεγάλους δίσκους. Είναι το “ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ” ( 1972 ), το “ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ” ( 1973 ), οι “ΜΙΚΡΟΙ ΚΑΗΜΟΙ” ( 1975), το “ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΛΕΩΦΟΡΟ” ( 1976), οι “ΧΑΜΕΝΕΣ ΑΓΑΠΕΣ” ( 1977 ), το “ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ” ( 1979 ) και τη “ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΕΙΑ” ( 1980). Μέσα από τους πρώτους κυρίως δίσκους αυτής της συνεργασίας,  περισσότερο τα πρώτα χρόνια και λιγότερο αργότερα, όταν το καράβι του τραγουδιού θα πάει και πάλι αλλού – θα ξεπηδήσουν μεγάλες επιτυχίες αλλά και μερικά από τα καλλίτερα λαϊκά τραγούδια της εποχής. Στιβαρά λαϊκά τραγούδια, με το μπουζούκι του Κώστα Παπαδόπουλου σε πρώτο πλάνο. Αυτά δεν εξαντλούνται στη κυριαρχούσα κοσμική ερωτολογία αλλά αγγίζουν με πολλή ευαισθησία και με αφοπλιστική λαϊκή θυμοσοφία, καίρια ζητήματα ζωής. Και η συνεργασία θα συνεχιστεί μέχρι το 1990, στον τελευταίο δίσκο που κάνει ως συνθέτης και ερμηνευτής ο Μπιθικώτσης, με τον «Άγνωστο θεό»… Στις τρεις εκπομπές, διαλέγουμε από τα 40 χρόνια της συνεργασίας, περιγράφοντας τις ξεχωριστές κάθε φορά συνθήκες τους.

Πάντα με την πεποίθηση και με στόχο ότι «Πρέπει να ξέρεις μηχανή να κόψεις μαύρα μάτια». 

σχετικα ondemand