Πρέπει να Ξέρεις Μηχανή να Κόψεις Μαύρα Μάτια Γιώργος Τσάμπρας
0:00
0:00 LIVE
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  103,7 – 102,9
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 103,7 – 102,9 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 221 210 6013168-9 (Studio), 210 6075985 (Γραμματεία – Κοινό) deftero@ert.gr

Σαν μαγεμένο το μυαλό μου φτερουγίζει… | 30.01.2024

Τα «Αθάνατα ρεμπέτικα» με τον ήχο του ’70, η Μαρινέλλα και ο Μίμης Πλέσσας

Τρίτη 30/1/24, 9 με 10 το βράδυ, στο Δεύτερο Πρόγραμμα 103.7 και στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα.

Το 1972 είναι ακόμη λίγοι οι μεγάλοι δίσκοι όπου σύγχρονοι τραγουδιστές τραγουδούν παλιότερα λαϊκά τραγούδια, «ρεμπέτικα» – όπως τα θέλει η αγορά του τραγουδιού. Έτσι κι αλλιώς, οι μεγάλοι δίσκοι βινυλίου, δεν έχουν ακόμη κυριαρχήσει στην αγορά – ακόμα τα σκήπτρα κρατούν τα 45άρια. Η Μαρινέλλα, ήδη με τους πρώτους της δίσκους, έχει διαμορφώσει ένα καινούργιο μοντέλο τραγουδίστριας, τόσο στην δισκογραφία, όσο και στα κοσμικά κέντρα της εποχής. Αυτό το πρότυπο, μάλλον απέχει από τα «ρεμπέτικα» πάλκα – που έτσι κι αλλιώς, τότε βρίσκονται σε παρακμή, ακόμη και για τους βασικούς εκπροσώπους της παλιάς γενιάς που ακόμη είναι ενεργοί. Κι όμως, ακριβώς τότε, η Μαρινέλλα ηχογραφεί έναν από τους πρώτους της μεγάλους δίσκους, ξανατραγουδώντας παλιά λαϊκά τραγούδια.

Τραγούδια του Τσιτσάνη, του Χιώτη, του Μητσάκη, του Ζαμπέτα, του Μπαγιαντέρα κ.α. Τις ορχήστρες επιμελείται ο Μίμης Πλέσσας και μπουζούκι παίζει ο – βασικός συνεργάτης και των δυό, για χρόνια – ο Στέλιος Ζαφειρίου. Και οι δυο, έχουν προηγούμενη σχέση με το υλικό. Ο Πλέσσας έχει ήδη από το 1965 ηχογραφήσει 6 κλασσικά λαϊκά τραγούδια με δικό του ήχο, με τον Ζαφειρίου στο μπουζούκι και με τη φωνή της Τζένης Βάνου. Ο Ζαφειρίου, έχει παίξει και ηχογραφήσει πολλά από αυτά, για οργανικούς «τουριστικούς» δίσκους αλλά και στους πρώτους μεγάλους δίσκους που ηχογραφεί τότε η Σωτηρία Μπέλλου. Βέβαια και η Μαρινέλλα, έχει προηγούμενη σχέση με μέρος αυτού του υλικού και με τους ανθρώπους του, από την θητεία της δίπλα στον Στέλιο Καζαντζίδη. Ίσως μάλιστα είναι η πρώτη φορά που προσπαθεί να συνδυάσει το νέο της πρόσωπο με τα προηγούμενα. Κάποια από τα τραγούδια, θα περάσουν στα επόμενα χρόνια και με τη φωνή της : «Θεσσαλονίκη μου, μεγάλη φτωχομάνα», «Ντερμπεντέρισσα», «Σαν μαγεμένο το μυαλό μου φτερουγίζει…» – πολύ περισσότερο που τότε δεν υπάρχουν ακόμη πολλές επανεκδόσεις με ηχογραφήσεις από την εποχή του γραμμοφώνου. Κάποια θα τα τραγουδήσει με το δικό της τρόπο και με το δικό της ήχο και στις πίστες που εμφανίζεται τότε – υπάρχει σχετικό στιγμιότυπο στον επόμενο ζωντανό δίσκο της, το «Μια βραδιά με την Μαρινέλλα Νο 2».

Στην εκπομπή ξανακούμε αυτό το υλικό, τοποθετώντας το στην εποχή που πραγματοποιήθηκε αλλά και γενικότερα μέσα στο ταξίδι του «ρεμπέτικου» στο χρόνο. Πάντα με την πεποίθηση και με στόχο ότι «Πρέπει να ξέρεις μηχανή να κόψεις μαύρα μάτια».

σχετικα ondemand