1972: Ένας δίσκος, μια ιστορία, μια εποχή
Πέμπτη 22 Μαΐου, 9 με 10 το βράδυ, στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα και στο Δεύτερο πρόγραμμα 103.7
Ο 27άχρονος Λίνος Κόκοτος – λέει – χρειάστηκε ένα μήνα να «βρει τη μουσική» για τον πρώτο στίχο του Οδυσσέα Ελύτη που τού έδωσε ο Αλέκος Πατσιφάς – της ΛΥΡΑ. Μετά όμως, τα επόμενα κομμάτια βγήκαν εύκολα. Ο ποιητής, τού δίνει εξ αρχής φοβερή οικειότητα. «Δεν ερχόταν συχνά στην ηχογράφηση» – αφηγείται ο Κόκοτος – «αλλά στη διάρκειά της, ήταν σαν να ναι πάντα εκεί». Και η Ρένα Κουμιώτη – που μαζί με τον Μιχάλη Βιολάρη, μοιράζονταν τις ερμηνείες – αφηγούνταν την ιστορία της συνομιλίας με τον Ελύτη, χωρίς …να ξέρει ποιος είναι! Ήταν ο πιο «φωτεινός» δίσκος του Λίνου Κόκοτου μέχρι τότε. Έμελλε να ακουστεί και να τραγουδηθεί πολύ μέσα από τα χρόνια αλλά και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για δεκάδες νεανικές χορωδίες.
Στη σειρά που – όπως λέμε πάντα – ακούμε ολόκληρους δίσκους, σαν να βάζαμε στο πικ απ έναν παλιό δίσκο βινυλίου, ακούμε λοιπόν σήμερα το «Θαλασσινό τριφύλλι». Από μια εποχή που ο Οδυσσέας Ελύτης, επιστρέφοντας στην Ελλάδα, παράλληλα με τις ποιητικές συλλογές που εκδίδει τότε («Το Φωτόδεντρο και η Δέκατη Τέταρτη Ομορφιά», «Ο ήλιος ο ηλιάτορας», «Μονόγραμμα») αποφασίζει να γράψει ξεχωριστά και κάποιους στίχους για τραγούδια. Ή…περίπου έτσι! Και αυτοί οι στίχοι, βρίσκονται στα χέρια ενός νεαρού συνθέτη που έχει ξεκινήσει στην ατμόσφαιρα του «νέου κύματος» αλλά φλερτάρει με πιο λαϊκά ακούσματα. Ακούμε τα τραγούδια αυτά αλλά και κάποια ακόμη που ηχογράφησε τότε ο Λίνος Κόκοτος με την Ρένα Κουμιώτη, περιγράφουμε την δημιουργία τους μέσα σε εκείνη την εποχή αλλά και το ταξίδι τους στο χρόνο μέχρι σήμερα. .
Πάντα με την πεποίθηση και με στόχο ότι «Πρέπει να ξέρεις μηχανή να κόψεις μαύρα μάτια».
ΣΗΜ: Ο Μπόστ αφηγούνταν μια ολόκληρη ιστορία για το πως ο Πατσιφάς του παρήγγειλε ένα εξώφυλλο που “να μιλάει για θάλασσες και για γοργόνες”. Αυτή είναι η πρώτη έκδοση του δίσκου…