Στο «δολοφονικό» ρόλο των μικροσωματιδίων της ατμόσφαιρας στη χώρα μας, η οποία κατέχει τη 12η θέση με τη μεγαλύτερη θνησιμότητα στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος αναφέρθηκε ο διδάκτωρ χημικός περιβαλλοντολόγος, επισκέπτης καθηγητής Οικολογίας και Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας στο ΑΠΘ Κώστας Νικολάου, μιλώντας στην εκπομπή «Εδώ και Τώρα» του 102fm της ΕΡΤ3.
«Προκύπτει με βάση τον αλγόριθμο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ανάλογα με τι αριθμό συγκέντρωσης έχεις κατ’ έτος και πόσοι είναι οι πρόωροι θάνατοι στην πόλη και τη χώρα. Έχει χρόνια που λέω ότι έχουμε έναν αριθμό θανάτων που οφείλονται στα 2,5 ppm to mg/L στη Θεσσαλονίκη. Καταγράφηκαν 239.000 πρόωροι θάνατοι το 2022 στην Ευρώπη. Παρατηρείται μείωση κατά 5% στην Ευρώπη σε σχέση με το προηγούμενο έτος (το 2021), όμως στην Ελλάδα εμφανίζεται αύξηση. Έχουμε 10.700 θανάτους το 2022, το οποίο αποτελεί αύξηση, άρα εμείς δεν πάμε καθόλου καλά. Σε όλη την Ευρώπη έπεσαν έστω και 5%, αλλά εμείς έχουμε αύξηση» επισήμανε ο κ. Νικολάου
Και πρόσθεσε: «Από τους 10.700 θάνατους σε όλη την Ελλάδα, πάνω από 1.000 αφορούν την πόλη μας. Αυτά σχηματίζονται σε κάθε καύση. Αυτά που αφορούν την πόλη, η κύρια πηγή τους, πάνω από τα 2/3, προέρχεται από την κυκλοφορία των οχημάτων. Δρόμοι στενοί, ψηλά κτίρια και τα σωματίδια εγκλωβίζονται στους δρόμους για πάρα πολύ ώρα. Επίσης, έχουμε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης. Το πρώτο βασικό που υπάρχει σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες είναι ότι δίνουν έμφαση στην μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς σε αντίθεση με το ΙΧ. Εμείς δεν δίνουμε προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς κι όταν το κάνουμε, το κάνουμε με καθυστέρηση, π.χ. μετρό μετά από 40 χρόνια. Όταν ξεκίνησαν τα έργα του fly over, το ποσοστό έφυγε στον ουρανό και μπήκαμε στην κόκκινη ζώνη, που είναι 5 με 7 φορές πάνω από το όριο. Αυτό θα έχει επιπτώσεις και θα καταγραφεί σε 1-2 χρόνια. Στα σωματίδια μετράει πόση δόση παίρνεις στη διάρκεια της ημέρας, του μήνα, του χρόνου. Έχει επιπτώσεις κυρίως στα μικρά παιδιά και τους ηλικιωμένους. Είναι πάρα πολύ μικρά, δεν σταματούν στη μύτη, αλλά πηγαίνουν στα πνευμόνια. Τα ίδια τα σωματίδια δεν είναι τοξικά, αλλά ερεθιστικά, δηλαδή έχουν την ιδιότητα να προσκολλούν πάνω τους καρκινογόνες ενώσεις.
Ως προς τις επιπτώσεις του Μετρό να σημειώσω ότι το μήκος του είναι μόλις 9,6 χιλιομέτρων. Οι αποβάθρες είναι μικρές, άρα δεν χωράνε παραπάνω βαγόνια, είναι στενότερα και η μεταφορική του ικανότητα είναι συγκεκριμένη. Ήταν μετρημένο από τα πριν και επιβεβαιώνεται ότι αυτό που περιμέναμε, ακόμη κι αν ο κόσμος θα είναι μέσα παστές σαρδέλες, θα μεταφέρει το 85% των πολιτών, οι οποίοι πριν χρησιμοποιούσαν λεωφορείο. Ένα 15% περιμένουμε ν’ αφήσει το ΙΧ. Όμως ποιο είναι αυτό το 15%; Είναι αυτοί που μένουν κατά μήκος της πόλης. Οι άλλοι είναι στο 5%. Θετικό μεν, αλλά πάρα πολύ λίγο».