ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Glen Gould: Σκέψεις για τη μουσική (εκπομπή 1η) | 10.04.2023, 20:10

[Για τον Μότσαρτ, ο Μπαχ αποτελούσε την προσωποποίηση του σχολαστικού ιδεώδους, ενός ιδεώδους που άξιζε τον μεγαλύτερο σεβασμό, αλλά που, με μοτσαρτικούς όρους έπρεπε να φυλάσσεται για ξεχωριστές περιστάσεις, όπως για συγκινητικές φουγκέτες και ευλαβικά Kyrie.

Για τον Μέντελσον, ο Μπαχ αποτελούσε πρότυπο μουσικής αρχιτεκτονικής, μια δημιουργία της πνευματικής ολότητας μέσω της ανάπτυξης του κοσμικού στοιχείου μας. Για τους βικτωριανούς, ο Μπαχ αντιπροσώπευε την ηχηρή μεγαλοπρέπεια της εποχής κατά την οποία η πίστη εξακολουθούσε να κυριαρχεί στη λογική.

Για τους μεταβαγκνερικούς, ο Μπαχ αποτελούσε συνταγή για το αντιστικτικό ιδανικό, και η εγγύηση ότι η πολυπλοκότητα δεν αποκλείει την ακουστική μεγαλοπρέπεια. Για τους νεοκλασικιστές, ο Μπαχ συμβολίζει τη διαύγεια και την τελειότητα του μινιατουρίστα, την απόλυτη ακρίβεια στη σκέψη και στην έκφραση.

Για τον σειραϊστή, ο Μπαχ ενσαρκώνει την εκλεπτυσμένη χρήση αποσπασμάτων του μουσικού υλικού. Για τον μουσικό της τζαζ, αντιπροσωπεύει το αισιόδοξο πνεύμα και τη διαρκή ώθηση του άκαμπτου ostinato. Για τον πνευματικό άνθρωπο, ο Μπαχ ενσαρκώνει τη θεόσταλτη έμπνευση. Για τον αγνωστικιστή, την πραγματικότητα των επίγειων περιορισμών. Για όλους τα πάντα λοιπόν ! ]

[Σε έναν ιδανικό κόσμο, η τέχνη θα ήταν περιττή. Η αναρρωτική, κατασταλτική θεραπεία που προσφέρει θα εκλιπαρούσε για ασθενείς, η επαγγελματική εξειδίκευση που εμπεριέχεται στη δημιουργία της θα αποτελούσε ύβρι, οι γενικότητες που αφορούν την εφαρμογή της θα θεωρούνταν προσβλητικές. Καλλιτέχνης τότε θα ήταν το κοινό, και τέχνη η ζωή του.]

Ακούμε:

_ 6 Little Preludes, C Major, BWV 933-938

_ Sonata No.4, C minor, BWV 1017

_ Harpsichord Concerto No.1, D minor, BWV 1052

_ Italian Concerto, F minor, BWV 971

_ Aria variata alla maniera italiana, A minor, BWV 989

_ Overture in French Style, B minor, BWV 831

_ Concerto in D minor, BWV 974

_ Goldberg Variations, BWV 988

_ The Well- Tempered Clavier, Book II, F-sharp Minor, BWV 883

_ The Well-Tempered Clavier, Book II, A-Flat Major, BWV 886

Επιμέλεια, αφήγηση | Αφροδίτη Κοσμά

Glen Gould | Σκέψεις για τη μουσική

Μτφ: Στέφανος Θεοδωρίδης

Νεφέλη Εκδόσεις

Αθήνα, 2012

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζαν Κλωντ Ιζζό _ Solea | 03.07.2023, 20:10
Με ήρωα τον Φαμπιό Μοντάλ, τον ευαίσθητο αστυνόμο, απόγονο μεταναστών, εχθρό της βίας, που αγαπά την ποίηση, την τζαζ, το ψάρεμα, τις γυναίκες και το μεγάλο λιμάνι της
Ζάουμε Καμπρέ: Confiteor | 13.03.2023, 20:10
Ζάουμε Καμπρέ | Confiteor Eκπομπή 1η Βαρκελώνη, δεκαετία του ’50. Ο νεαρός Αντριά μεγαλώνει ανάμεσα σ’ έναν πατέρα που θέλει να του δώσει μόρφωση αναγεννησιακού ανθρώπου,
Billie Holiday. Η κυρία τραγουδάει τα μπλουζ (1η εκπομπή) | 27.02.2023, 20:10
[...Μου φαίνεται πώς δεν είμαι η μόνη που άκουσα τζαζ πρώτη φορά μέσα σε μπορντέλο. Αν είχα ακούσει τον Λιούις και την Μπέσσυ σε καμιά πανηγυρική εκδήλωση για προσκοπίνες,
Η σαγήνη του πιάνου (2η εκπομπή) | 13.02.2023, 20:10
Μία ανθολόγηση κειμένων για τη σαγήνη του πιάνου. Στη δεύτερη εκπομπή τρία αποσπάσματα: το 1ο με πρωταγωνίστρια την Κλάρα Σούμαν και επιστολές της στον Ρομπερτ Σούμαν, το
Η σαγήνη του πιάνου (1η εκπομπή) | 06.02.2023, 20:10
Μια ανθολόγηση κειμένων για τη σαγήνη του πιάνου. Στην πρώτη εκπομπή δύο αποσπάσματα. Το 1ο με πρωταγωνιστή τον Μωρίς Ραβέλ : "Κάθεται ανάλαφρα στο πιάνο, τα χέρια
Boris Vian / Ο αφρός των ημερών | 30.01.2023, 20:10
 [... Οι εβδομήντα τρεις Μουσικοί έπαιζαν ήδη πάνω στον εξώστη, και οι καμπάνες χτυπούσαν δυνατά... Ο Ιερώνυμος κούνησε ταχυδακτυλουργικά τις μπαγκέτες του σε μια τελευταία