Κριτικός Λόγος Θάνος Μαντζάνας
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Κριτικός Λόγος | 03.11.2022

Το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Δημήτρη Παπαδημητρίου και άλλα συμφωνικά έργα του (μέρος πρώτο)

Η δισκογραφική έκδοση έργων του Δημήτρη Παπαδημητρίου, η οποία περιλαμβάνει το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα καθώς και άλλα συμφωνικά έργα του, που κυκλοφόρησε τον Μάιο από την Presto Music, θα παρουσιάσει και θα αναλύσει ο κριτικός μουσικής Θάνος Μαντζάνας, στην εκπομπή την Πέμπτη 3 και την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου. Όλα τα έργα του CD αποδίδει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την διεύθυνση του διεθνώς καταξιωμένου μαέστρου Γιώργου Πέτρου.

Το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Δημήτρη Παπαδημητρίου είναι ένα έργο προγραμματικής μουσικής στο οποίο το πιάνο συμβολίζει τον εσωτερικό κόσμο και η ορχήστρα τον εξωτερικό, ενώ ο σολίστ του πιάνου, είναι ο ανώνυμος καθημερινός ήρωας, δηλαδή όλοι και όλες μας. Το πρώτο μέρος εκκινεί από ένα παλαιότερο πιανιστικό έργο του δημιουργού με τίτλο «Βόρειος Ανεμος», το οποίο μετεξελίσσεται στα επόμενο δύο, συνεχίζοντας να καθορίζει την μουσική δραματουργία, καθώς σε ένα δεύτερο επίπεδο το έργο είναι η πορεία ενός ανθρώπου προς την εσωτερική ωρίμανση και την αυτογνωσία. Αν και το συνολικό ύφος του εντάσσεται στον ύστερο ρομαντισμό που τόσο αγαπά ο συνθέτης στην διάρκεια του ενσωματώνει στοιχεία και παραπέμπει σε διαφορετικές περιόδους της γραφής του, όπως για παράδειγμα, οι αναφορές του δευτέρου μέρους στα πολλά ορχηστρικά soundtracks ταινιών με τα οποία ξεκίνησε την διαδρομή του. Αυτό που χαρακτηρίζει το έργο σε σχέση με προηγούμενα συμφωνικά έργα του συνθέτη είναι η συνολική λιτότητα του και μια ευφυώς πιο οικονομική χρήση της ορχήστρας. Το έργο κορυφώνεται στο κατασταλαγμένο και πλούσιο μελωδικά τρίτο μέρος που αποτελεί έναν ήρεμο δοξαστικό παιάνα, στην δύναμη της ανθρώπινης ψυχής. Η ΚΟΑ, υπό την διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου αποδίδει άψογα, ενώ ο κορυφαίος σολίστ Τίτος Γουβέλης, ανταποκρίνεται απόλυτα στο τόσο απαιτητικό όσο και εξαιρετικά περίτεχνο πιανιστικό μέρος.

Το επόμενο έργο με τον τίτλο «Incompleteness» βασίζεται στη θεωρία της ατέλειας του Νομπελίστα μαθηματικού Kurt Gödel, αποτυπώνοντας την αίσθηση του αενάως μη ολοκληρωμένου και της αβεβαιότητας που προκύπτει από αυτό, με μελωδικά θέματα που εσκεμμένα μένουν μετέωρα και σύνθετες αρμονίες οι οποίες περισσότερο υπαινίσσονται την συνέχεια τους παρά προχωρούν σε αυτήν.

Το CD ολοκληρώνεται με τέσσερα από τα δώδεκα συνολικά μέρη της σουίτας «Συμφωνικές Μινιατούρες». Με τον χαρακτηριστικό υπότιτλο «Οι πλανόδιοι των ονείρων» η σουίτα αυτή, αποτελείται από σύντομα σε διάρκεια μέρη τα οποία εμπνέονται από τυχαία ή μη ερεθίσματα του υποσυνειδήτου αλλά και του συνειδητού. Θαυμάσια δείγματα σύγχρονης προγραμματικής μουσικής με έμφαση στις λεπτομέρειες και στο απολαυστικό παιχνίδι το Δημήτρη Παπαδημητρίου με τα ηχοχρώματα των συμφωνικών έργων του.

Απαντα τα έργα που περιλαμβάνονται στο CD πιστοποιούν την όλο και μεγαλύτερη ωριμότητα αλλά και την αδιάκοπη εξέλιξη της συμφωνικής πλευράς του πολυπράγμονος και πολυσχιδούς συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου.

Κείμενα-Παραγωγή-Παρουσίαση: Θάνος Μαντζάνας

σχετικα podcasts