Το ιστορικό Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ που ιδρύθηκε το 1920, είναι ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ όπερας, μουσικής και θεάτρου παγκοσμίως και διοργανώνεται κάθε καλοκαίρι στην ομώνυμη Αυστριακή πόλη. Ένας από τους στόχους του είναι να κάνει την πόλη «επίκεντρο του εκπληκτικού». Και αυτό αντικατοπτρίζεται στο τεράστιο και ποικίλο πρόγραμμά του – με μια γεμάτη γκάμα θρυλικών ερμηνευτών και καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο.
Τέσσερις σπουδαίες συναυλιακές στιγμές από το φετινό Φεστιβάλ προσφέρει στους ακροατές του αυτήν την εβδομάδα το Τρίτο και συγκεκριμένα την Τρίτη 16.09.25, την Τετάρτη 17.09.25 την Πέμπτη 18.09.25 και την Παρασκευή 19.09.25, πάντα στις οκτώ το βράδυ.
Τρίτη 16-09-2025 ώρα 20:00-22:00
Schubert & Bruckner με τη Φιλαρμονική της Βιέννης
Ο Riccardo Muti διευθύνει δύο Αριστουργήματα
Η «Τραγική» Συμφωνία, η 4η D. 417 του Franz Schubert, γεμάτη πάθος και δραματικότητα, ανήκει στα νεανικά έργα του συνθέτη αλλά αποκαλύπτει ήδη το στίγμα της ιδιοφυΐας του. Στη Μεγάλη Λειτουργία Αρ. 3 του Anton Bruckner, η μουσική ανυψώνεται σε μια συγκλονιστική έκφραση πίστης και δέησης, συνδυάζοντας μεγαλείο και μυστικισμό.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης με τον Riccardo Muti δίνουν ζωή σε αυτά τα δύο αριστουργήματα, μαζί με τη σοπράνο Ying Fang, την κοντράλτο Wiebke Lehmkuhl, τον τενόρο Pavol Breslik, τον μπάσο William Thomas και τη Χορωδία της Κρατικής Όπερας της Βιέννης.
Η συναυλία έγινε στις 15 Αυγούστου 2025.
Τετάρτη 17-09-2025 ώρα 20:00-22:00
Η Διαχρονική Αξία του Ορατόριου
Το ορατόριο, από τη γέννησή του στη Ρώμη του 17ου αιώνα έως τη ριζοσπαστική του μεταμόρφωση τον 20ό, ξεδιπλώνεται σε δύο συναυλίες.
Ο Giacomo Carissimi, με το “Historia di Jonas“, και ο μαθητής του Marc-Antoine Charpentier, με το “Le Reniement de Saint Pierre”, αντλούν έμπνευση από τις βιβλικές αφηγήσεις για να ντύσουν με μουσικό δράμα τη μετάνοια και τη θυσία. Το σύνολο Vox Luminis υπό τη διεύθυνση του Lionel Meunier φωτίζει αυτή την απαρχή του είδους, όπου η προσευχή συναντά την θεατρική ένταση.
Αιώνες αργότερα, το ορατόριο γίνεται φωνή πολιτικής διαμαρτυρίας. Το 1968, ο Hans Werner Henze γράφει το “Das Floß der Medusa”, εμπνευσμένο από το τραγικό ναυάγιο του 1816 αλλά και από το ταραγμένο παρόν της εποχής του. Με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας ORF της Βιέννης και τον Ingo Metzmacher στο πόντιουμ, το έργο αναδεικνύεται σε συγκλονιστική μαρτυρία για τη δύναμη της μουσικής να αφηγείται, να καταγγέλλει και να συγκινεί.
Οι συναυλίες έγιναν στις 18 και 20 Ιουλίου 2025.
Πέμπτη 18-09-2025 ώρα 20:00 – 22:00
Stravinsky & Berlioz από τη Φιλαρμονική της Βιέννης
Ένας Μυθικός Ήρωας και μία Φανταστική Συμφωνία
Ο μύθος του Οιδίποδα, όπως τον διηγήθηκε ο Σοφοκλής, έγινε πηγή έμπνευσης για τον Igor Stravinsky τη δεκαετία του 1920. Στο “Oedipus Rex”, ένα επιβλητικό ορατόριο-όπερα σε Λατινικό κείμενο με αφήγηση στα Γαλλικά, η αρχαία τραγωδία αποκτά τελετουργικό χαρακτήρα και δραματική ένταση, αναδεικνύοντας τη δύναμη της νεοκλασικής του μουσικής.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιέννης υπό τη διεύθυνση του Esa-Pekka Salonen, με τη συμμετοχή της Vienna Singverein, ζωντανεύει το έργο με κορυφαίους ερμηνευτές: Christoph Waltz αφηγητής, Allan Clayton (Οιδίπους), Marina Viotti (Ιοκάστη), Michael Volle (Κρέων/Αγγελιαφόρος), Albert Dohmen (Τειρεσίας) και Antonin Rondepierre (Ποιμένας). Στο ίδιο πρόγραμμα, η Φανταστική Συμφωνία του Hector Berlioz προσφέρει μια άλλη, εξωστρεφή και φαντασμαγορική όψη της μουσικής αφήγησης.
Η συναυλία έγινε στις 27 Ιουλίου 2025.
Παρασκευή 19–09-2025 ώρα 20:00-22:00
Ο Klaus Mäkelä διευθύνει την Ορχήστρα του Concertgebouw του Άμστερνταμ
Η Βασιλική Ορχήστρα του Concertgebouw του Άμστερνταμ και ο χαρισματικός Klaus Mäkelä μάς προσκαλούν σε μία συνάντηση δύο συνθετών που συνομιλούν πέρα από τον χρόνο.
Στο τελευταίο έτος της ζωής του, ο Gustav Mahler παρουσίασε στη Νέα Υόρκη την Ημιτελή και τη Μεγάλη Συμφωνία σε Ντο μείζονα του Franz Schubert. Το ημιτελές όμως D 936A, γραμμένο λίγο πριν τον θάνατο του Schubert, δεν θα μπορούσε να το γνωρίζει καθώς βρέθηκε μόλις το 1978. Και ενάμιση αιώνα αργότερα έμελλε να γνωρίσει νέα ζωή, καθώς έγινε το υλικό για το Rendering του Luciano Berio. Ο Ιταλός συνθέτης γέμισε τα κενά της παρτιτούρας με ήχους ονειρικούς, βασισμένους όμως αυστηρά στη μουσική γλώσσα του Σούμπερτ.
Στο ίδιο πρόγραμμα, η Πέμπτη Συμφωνία του Gustav Mahler ξεδιπλώνεται ως πορεία από το σκοτεινό πένθος προς μια νέα ελπίδα. Ανάμεσά στα μέρη της συμφωνίας αυτής, δεσπόζει το Adagietto, μια ανεπανάληπτη εξομολόγηση χωρίς λόγια.
Η συναυλία έγινε στις 21 Αυγούστου 2025.
Καλοκαίρι στην Ευρώπη μέσω του Δικτύου Δημόσιων Ραδιοφωνιών της EBU
Ένα καλοκαίρι γεμάτο μουσικές εκπλήξεις στο Τρίτο Πρόγραμμα!
Επιμέλεια – Παρουσίαση: Αλεξάνδρα Γιαλίνη
Τρίτο Πρόγραμμα 90.9 & 95.6 | https://www.ertecho.gr/radio/trito/