EBU - Συναυλίες δίχως Σύνορα Αλεξάνδρα Γιαλίνη
0:00
0:00 LIVE
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  90,9 – 95,6
ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 90,9 – 95,6 Mεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342, Γραφείο Ρ 109 210 6013167 (Studio), 210 6066807-08 (Γραμματεία – Κοινό) trito@ert.gr

Women in Music | Else Marie Pade

Όταν το θέμα μας είναι οι γυναίκες συνθέτριες πολλοί θα προέτρεχαν  να πουν πως δεν έχουμε αρκετό μουσικό υλικό για να επιλέξουμε.

Κι όμως, γυναίκες που συνέθεσαν μουσική υπήρξαν και υπάρχουν. Κάποιες πολυγραφότατες μάλιστα. Το γιατί δόθηκε προτεραιότητα στους άντρες συνθέτες ως προς την καταγραφή, ταξινόμηση και προβολή των έργων τους είναι μία άλλη υπόθεση.

Η γιαγιά της ηλεκτρονικής μουσικής. Έτσι την αποκαλούν.

Η Else Marie Pade ήταν το πρώτο άτομο στη Δανία που ασχολήθηκε με την ηλεκτρονική μουσική και μία από τις κρυφές πρωτοπόρους του είδους.

Η Pade δούλεψε με διάφορες τεχνικές σύνθεσης, χρησιμοποίησε τον δωδεκαφθογγισμό αλλά μόνο όταν άρχισε να ασχολείται με την ηλεκτρονική μουσική ένιωσε πως είχε βρει τον πραγματικό της τρόπο έκφρασης.

Εμπνευσμένη από τον Pierre Schaeffer γράφει την πρώτη της σύνθεση για «συγκεκριμένη μουσική» (musique concrète). Ο τίτλος της «μια μέρα στο Dyrehavsbakken όπου εκείνη και 8 τεχνικοί ήχου περπατούσαν στο ψυχαγωγικό πάρκο του Μπάκεν κάθε μέρα για μια ολόκληρη περίοδο, ηχογραφώντας ήχους.

Το σημείο καμπής στην καριέρα της Else Marie Pade ήταν η παρουσίαση του έργου της Seven Circles’ το 1959. Τότε που οι ακροατές του ραδιοφώνου γνώρισαν για πρώτη φορά έναν εντελώς ηλεκτρονικό ήχο, σε μια εποχή που το σουίνγκ ήταν εκείνο που κυριαρχούσε στα ραδιοκύματα.

Αυτός ο πρωτοποριακός ρόλος, είχε και προσωπικές επιπτώσεις στην ζωή της Else Marie Pade. Η καθηγήτρια μουσικής της Vown Holmboe, σταμάτησε να συνεργάζεται μαζί της και κράτησε αποστάσεις από την avant-garde μουσική της.

Την ίδια εποχή, η επιτυχημένη καριέρα της Pade γίνεται βάρος στην οικογενειακή της ζωής, ο γάμος της καταλήγει σε διαζύγιο και εκείνη μένει μόνη να μεγαλώσει τα δυο της παιδιά, δουλεύοντας παράλληλα και στην Ραδιοφωνία της Δανίας την δεκαετία του 1960.

Η Pade υπέφερε από την παιδική της ηλικία, από πυελίτιδα, κι έτσι ήταν συχνά κλινήρης μη μπορώντας να κάνει τίποτε άλλο από το να ακούει τους ήχους γύρω της. Έπαιζε πιάνο και ενδιαφερόταν για την τζαζ.

Η PAde σπούδαζε μουσική στην Ακαδημία της Γιουτλάνδης με την Karen Brieg. Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου οι δυο τους εντάχθηκαν σε μια γυναικεία αντιστασιακή ομάδα που είχε ως σκοπό τη διανομή παράνομου υλικού. Συλλαμβάνεται από την Γκεστάπο καθώς παρακολουθούσε κινήσεις των γερμανικών στρατευμάτων από μια οροφή ενός κτιρίου και φυλακίζεται σε στρατόπεδο στο Frøslev.

Μέσα στη φυλακή συνεχίζει να συνθέτει χρησιμοποιώντας τους τοίχους του κελιού της ως χαρτί, αν και αργότερα απέκτησε ένα σημειωματάριο. Έγραφε τραγούδια για να ψυχαγωγεί και να παρηγορεί τους συγκρατούμενούς της που τα ερμήνευσαν μαζί της. Κάποια από αυτά ηχογραφήθηκαν αργότερα ως «Τα Τραγούδια του Τοίχου», προσαρμοσμένα από την δασκάλα του πιάνου της (την Karen Brieg)  που βρισκόταν έγκλειστη στο ίδιο στρατόπεδο.

Η Pade υπέφερε από μετατραυματικό σύνδρομο και έχανε συχνά της αισθήσεις της, σχεδόν κάθε φορά που ερμήνευε ως πιανίστα. Αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το πιάνο αλλά  ξεκίνησε να σπουδάζει σύνθεση.

Αν και η μουσική πρωτοπορία της Else Marie Pade κατά τη διάρκεια των δεκαετιών 1950, 60 και 70, ήταν τεράστια, έπρεπε να φτάσει το 2000 για να ανακαλύψει ξανά η νέα γενιά τους ήχους της πρωτοποριακής αυτής ηλεκτρονικής μουσικής.

Αποκλειστικά στο ERTecho!