GPS Θάνος Σιαφάκας
0:00
0:00 LIVE
ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  91,6 – 105,8
ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 91,6 – 105,8 Μεσογείων 432, Αγία Παρασκευή, TK: 15342 Γραφείο Ρ 368 210 6009604 – 5 proto@ert.gr

Η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου στο Πρώτο Πρόγραμμα| 02.03.23

Για τον ρόλο, τις αρμοδιότητες και το τι θα πράξει μετά την τραγωδία στα Τέμπη, μιλά στην εκπομπή GPS και τον Θάνο Σιαφάκα, η Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου.

Οπως λέει, η Αρχή έχει πολλές και διαφορετικές αρμοδιότητες από τη ρύθμιση της αγοράς και τον ανταγωνισμό, μέχρι τα δικαιώματα των επιβατών και την Εθνική Αρχή Ασφάλειας που αφορά την εποπτεία τήρησης των διαδικασιών με βάση τα υφιστάμενα συστήματα και τις υποδομές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή.

Πρέπει να βλέπουμε ότι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ τηρούν αυτά που περιγράφονται στο σχέδιο διαχείρισης ασφάλειάς τους με βάση τα υφιστάμενα συστήματα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Σταθμάρχης δίνει εντολή στον Μηχανοδηγό με τον τάδε τρόπο. Γνωμοδοτικά ή συμβουλευτικά οι τοποθετήσεις μας είναι δημόσιες ή σε προτάσεις μας προς του φορείς μπορούμε να πούμε ότι πρέπει να αυτοματοποιηθούν τα συστήματα και να ολοκληρωθούν τα έργα και οι εργολαβίες που είναι σε εξέλιξη.

Είμαστε Ανεξάρτητη Αρχή. Κάθε χρόνο εκδίδουμε Έκθεση Ασφάλειας. Είναι όλα δημοσιοποιημένα. Κανουμε κάθε χρόνο ένα σχέδιο αν τηρούνται οι διαδικασίες σωστά, εντοπίζοντας τους πιθανούς κινδύνους που θεωρούμε ότι προκύπτουν.

Αυτή τη στιγμή εργάζονται τέσσερα άτομα στη Διεύθυνση Ασφάλειας. Επικεντρωνόμαστε δειγματοληπτικά εκεί που ενδεχομένως προκύψουν κίνδυνοι. Κατά τη διάρκεια των ετών έχουμε καταλήξει σε πολλά συμπεράσματα, έχουμε επικοινωνήσει με τις εταιρίες, κάθε φορά αλληλογραφούμε, εντοπίζουμε πού βρίσκουμε παραλείψεις…

Το δίκτυο δεν είναι σε καλή κατάσταση, αλλά εμείς δεν ελέγχουμε την κατάσταση του δικτύου. Το επισημαίνουμε συνεχώς και σε δημόσιες και σε υπηρεσιακές παρεμβάσεις μας ότι οφείλουν να συντηρούν το δίκτυο, αλλά μέχρι εκεί. Εμείς δεν ελέγχουμε. Βλέπουμε αν τηρούν τη διαδικασία η οποία καταρτίζεται από τον κάθε φορέα. Όταν δεν τηρούνται οι διαδικασίες το κάνουμε γνωστό και οφείλουν να διορθώσουν την ενέργειά τους στο συγκεκριμένο και μετά ανάλογα με το βαθμό της παράλειψης ή της παράβασης επιβάλουμε κάποια διοικητικά πρόστιμα. Το έχουμε κάνει.

Το τελευταίο πρόστιμο ήταν τον Ιανουάριο ’23 που επιβάλαμε 33.000 ευρώ στην Hellenic Train για μη ορθή τήρηση των πιστοποιητικών των Μηχανοδηγών. Βρήκαμε Μηχανοδηγό χωρίς πιστοποιητικό. Σταμάτησε το τρένο, ήρθε άλλος Μηχανοδηγός να παραλάβει το τρένο. Ο,τι προβλέπεται από τη διαδικασία. Κάθε Μηχανοδηγός πρέπει να κατέχει ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης μετά από εγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης από εμάς και αφού περάσει την εκπαίδευση δίνει εξετάσεις που διενεργούνται από εμάς με τράπεζα θεμάτων, πιστοποιημένους εκπαιδευτές, πιστοποιημένους εξεταστές, αδιάβλητες. Αφού λάβει το πιστοποιητικό εκπαιδεύεται από την εταιρία στο συγκεκριμένο τροχαίο υλικό που θα οδηγήσει και στο συγκεκριμένο τμήμα της υποδομής η οποία και εκδίδει το πιστοποιητικό ασφάλειας.

Ο Σταθμάρχης είναι κάτι άλλο. Η εκπαίδευσή τους δεν είναι ίδια με των Μηχανοδηγών. Εμείς υποχρεούμαστε να είναι ρυθμισμένο το επάγγελμα του Μηχανοδηγού. Υποχρεούμαστε να εποπτεύουμε όλη την εκπαίδευσή του, τις εξετάσεις, όλα. Οι Σταθμάρχες και όλα τα κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας εκπαιδεύονται απευθείας από τον ΟΣΕ ο οποίος και εκδίδει τα απαραίτητα πιστοποιητικά. Εχουμε προχωρήσει σε αυτεπάγγελτο έλεγχο αν έχουν τηρηθεί όλα και εντός 48ώρου περιμένουμε να συλλέξουμε όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά και θα προχωρήσουμε και σε άλλο αυτεπάγγελτο έλεγχο σήμερα σε σχέση με την ενημέρωση των επιβατών για τα δικαιώματά τους από εδώ και στο εξής.