Αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας | Α’ μέρος

Your browser does not support the audio element. https://www.ertecho.gr/wp-content/uploads/2024/11/2023-12-14-ΜΑΡΙΑ-ΚΑΛΛΑΣ-1-45.mp3

Η εκπομπή της σειράς “Περί Μουσικής ο Λόγος” είναι αφιερωμένη στη Μαρία Κάλλας.

Το πρώτο μέρος ενός εξαιρετικού αφιερώματος στην Ελληνίδα ντίβα της όπερας, η οποία αποτελεί σημείο αναφοράς με αξεπέραστες ερμηνείες και τεχνική.

Η Μαρία Σοφία Άννα Καικιλία Καλογεροπούλου, όπως ήταν το πλήρες ελληνικό όνομά της, γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1923 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης από Έλληνες μετανάστες στην Αμερική. Από νωρίς άρχισε να ασχολείται με τη μουσική, παίρνοντας τα πρώτα μαθήματα πιάνου-σολφέζ και σε ηλικία 11 ετών κέρδισε το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμό παιδικών φωνών. Το 1937 εγκαταστάθηκε με τη μητέρα της και τη μεγάλη αδελφή της στην Αθήνα, μετά το διαζύγιο των γονιών της και εγγράφηκε στο Εθνικό Ωδείο. Το 1940 προσλήφθηκε στη Λυρική Σκηνή του τότε Βασιλικού Θεάτρου και το 1941 πρωτοεμφανίστηκε ως «Βεατρίκη» στην οπερέτα “Βοκκάκιος” του Σουπέ. Στη συνέχεια και ως το 1945 πρωταγωνίστησε στην “Τόσκα” (1942, 1943), στον “Κάμπο” του Ντ’ Αλμπέρ (1944, 1945), στην “Καβαλερία Ρουστικάνα” (1944), στον “Πρωτομάστορα” του Μανώλη Καλομοίρη (1944, το μόνο ελληνικό έργο που τραγούδησε), στον “Φιντέλιο” του Μπετόβεν (1944) και την οπερέτα “Ο Ζητιάνος Φοιτητής” του βιεννέζου συνθέτη Καρλ Μιλέκερ (1945). Συνολικά ερμήνευσε 47 πλήρεις οπερατικούς ρόλους, Το Σεπτέμβριο του 1945 επέστρεψε στη γενέτειρά της, όπου ζούσε ο πατέρας της, για να προωθήσει τη διεθνή της καριέρα, αλλάζοντας το επίθετό της σε Κάλλας. Τον Απρίλιο του 1949 παντρεύεται τον Giovanni Battista Meneghini, παρότι είχε τα διπλά της χρόνια, ίσως για να αναπληρώσει συναισθηματικά την απουσία της πατρικής φιγούρας, όπως γράφτηκε. Με τη βοήθεια του συζύγου της, η καριέρα της Κάλλας απογειώθηκε σε ρόλους δραματικής υψιφώνου και δραματικής κολορατούρα. Τον Σεπτέμβριο του 1957, σε ένα πάρτι που είχε διοργανώσει η ίδια, η κοσμικογράφος Έλσα Μάξγουελ, σύστησε την Κάλλας στον Έλληνα εφοπλιστή και επιχειρηματία Αριστοτέλη Ωνάση. Εν καιρώ, η γνωριμία τους εξελίχθηκε σε μια πολυσυζητημένη σχέση. Το 1959, μετά από δέκα χρόνια γάμου, η Κάλλας άφησε τον Μενεγκίνι. Παρά την πιθανή βλέψη της να παντρευτεί τον Ωνάση η σχέση τους, έληξε άδοξα το 1968, όταν εκείνος την άφησε ξαφνικά για να παντρευτεί τον Οκτώβριο του ίδιου έτους την Τζάκι Κέννεντι. Ερμήνευσε τον τελευταίο της πλήρη οπερατικό ρόλο επί σκηνής το 1965. Στο επακόλουθο οκταετές διάλειμμά της από το τραγούδι, ασχολήθηκε με την οπερατική σκηνοθεσία, πρωταγωνίστησε ως “Μήδεια” στην ομώνυμη ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι και παρέδωσε ειδικά μαθήματα οπερατικής τέχνης στη Σχολή Τζουλιάρντ. Επανήλθε ως μονωδός το 1973, συμπρωταγωνιστώντας με τον επί σειρά ετών συνεργάτη της Τζουζέπε Ντι Στέφανο σε μια αμφιλεγόμενης επιτυχίας παγκόσμια περιοδεία που ολοκληρώθηκε στο Σαππόρο της Ιαπωνίας ένα έτος αργότερα. Έκτοτε δεν τραγούδησε ξανά, εκτός των άλλων, εξαιτίας μιας σειράς προβλημάτων που αντιμετώπιζε η φωνή της, ενώ περιόρισε και τις κοσμικές εμφανίσεις της, ζώντας σε σχετική απομόνωση στο Παρίσι. Άφησε εκεί την τελευταία της πνοή στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 από έμφραγμα του μυοκαρδίου. Αποτεφρώθηκε και οι στάχτες της διασκορπίστηκαν στο Αιγαίο Πέλαγος.



“Περί Μουσικής Ο Λόγος”

Εβδομαδιαία εκπομπή της ΕΡΤ Κέρκυρας. Την επιμέλεια της παρουσίασης έχει η Έλσα Δολιανίτη. Επιστημονική συνεργάτις η αναπληρώτρια καθηγήτρια Μουσικολογίας & Εθνομουσικολογίας του Τμ. Τεχνών, Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ρενάτα Δαλιανούδη



ΣΧΕΤΙΚΑ ON DEMAND

Exit mobile version