Ιστορίες με τις κομπανίες | 28.05.2025

Ιστορίες με τις κομπανίες | 28.05.2025 Your browser does not support the audio element. https://www.ertecho.gr/wp-content/uploads/2025/05/20250528-tsabras.mp3

Τετάρτη 28 Μαΐου, 9 με 10 το βράδυ, στην εκπομπή του Γιώργου Τσάμπρα και στο Δεύτερο πρόγραμμα 103.7.

Η αρχή για τα ρεμπέτικα ήταν η «Τετράς, η ξακουστή του Πειραιώς»… Οι παρέες, οι φιλικές συντροφιές λέγονταν πάντα «κομπανίες» και μάλιστα στη λαϊκή μουσική. Είτε αφορούσαν ένα συγκρότημα ισότιμο, είτε αφορούσαν ένα συγκρότημα που συνόδευε κάποιον κορυφαίο. Χρειάστηκε να περάσουν 40 χρόνια για να βαφτιστεί και να περάσει στην δισκογραφία το πρώτο συγκρότημα ως «Ρεμπέτικη Κομπανία». Στη μεταπολίτευση. Οι περισσότερες κομπανίες ήρθαν στα χρόνια του ’80. Ξεκίνησε η «Αθηναϊκή» και μάλιστα αρχικά παίζοντας καινούργια δικά τους τραγούδια. Μετά, ήρθε η Οπισθοδρομική αλλά και το «Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης». Κάθε ομάδα με το δικό της πλάνο στις επιλογές από τα παλιά. Αλλά πιο μεγάλη εμπορική επιτυχία έκανε μια ομάδα που δεν λεγόταν «κομπανία» και δεν έπαιζε ρεμπέτικα. Έπαιζε νεότερα λαϊκά τραγούδια κυρίως χορευτικά: «Τα παιδιά από την Πάτρα». Καθεμιά από τις ομάδες, είχε την δική της πορεία, την δική της δισκογραφία. Και μέσα από αυτές, ξεχώρισαν πρόσωπα που εν τέλει ακολούθησαν προσωπική πορεία (Ελευθερία Αρβανιτάκη, Αγάθωνας Ιακωβίδης, Χρήστος Παπαδόπουλος). Στα χρόνια του 2000, για μικρό διάστημα, λειτούργησαν ανάλογα κάποια «συγκροτήματα μπουζουκιών». Και από εκεί, ξεχώρισαν κάποιοι σολίστες… Για να φτάσουμε στα 2012, όταν δημιουργήθηκε η πιο πρόσφατη “Kompania”. Το όνομα γραμμένο με αγγλικούς χαρακτήρες γιατί η αφορμή και το κύριο πεδίο δράσης ήταν το εξωτερικό.

Κάθε εποχή, καθένα από τα συγκροτήματα, πολλά από τα πρόσωπα που αναδείχτηκαν μέσα απ’ αυτά, είναι μια ξεχωριστή ιστορία. Η σημερινή εκπομπή θα μπορούσε να είναι και μόνον ο πρόλογος σε μια σειρά ξεχωριστών αναφορών. Τραγούδια γνωστά από το παρελθόν, που έπαιξαν το ρόλο τους σε κάθε ομάδα, σε κάθε εποχή. Αλλά και τραγούδια καινούργια, χαρακτηριστικά των διαθέσεων και των μουσικών τους επιδόσεων.

Πάντα με την πεποίθηση και με στόχο ότι «Πρέπει να ξέρεις μηχανή να κόψεις μαύρα μάτια».

ΣΧΕΤΙΚΑ ON DEMAND

Exit mobile version